Terug

Contentmarketing in de 21ste eeuw – deel III

Allesomvattend contentplan

Touchdown! Eindbestemming: een sterk en toekomstbesteding merk, voor jou. Van merk naar mediamerk. Na het succes van de supermerken en inspirerende voorbeelden uit het verleden en heden is het nu jouw beurt.

De eerste handvatten heb je al beet: de geheimen voor een vliegende start zijn al voorbijgekomen tijdens onze sprong en vrije val in onze blogs deel I & deel II .

Nu is het tijd om zelf (of samen) aan de slag te gaan. Aan de slag vanuit een allesomvattend contentplan. Maak je als merk onsterfelijk en schrijf geschiedenis, net zoals de supermerken.

En kom je er zelf niet uit? No worries. We got you covered!

Benieuwd hoe we dat doen? Bekijk: ‘Start Your Impossible’ – klant Toyota 

Olympische Spelen campagne

In onze vorige blog onthulden we al de geheimen achter het succes van diverse inspirerende contentmarketing eindbazen van de 21ste eeuw. Weet je ze nog?

We zetten de 5 factoren die bijdragen aan het succesvol inzetten van contentmarketing nog even voor je op een rijtje:

  1. Jezelf als bedrijf/merk evolueren van merk naar mediamerk (filosofie)
  2. Inzetten op storytelling en emotie als magie van de contentstrategie
  3. Integrale contentstrategie, tactiek en uitvoering
  4. Hoger doel, doelstellingen, purpose-driven marketing
  5. Bouwen & managen van eigen community

Check! Maar hoe vertaal je deze succesfactoren, nu werkelijk door naar een allesomvattend contentplan? Daar gaan we in deze blog verder op in.

Bereik koop je in. Aandacht moet je verdienen. Dat doe je door contentmarketing effectief en doelgericht in te zetten.

Hoe maak je een (allesomvattend) contentplan?

Contentmarketingplanningproces
Van strategie naar tactiek en operatie. Het opstellen van een contentplan op zowel strategisch, tactisch en operationeel niveau noemen we het volledige contentmarketingplanningproces. Wil je contentmarketing professioneel inzetten en naar een hoger niveau tillen, dan is het belangrijk dat je gestructureerd en doelgericht aan de slag gaat volgens een contentplan.

Bij Brandpulse hebben we daar iets moois op gevonden: het LOVE-strategiemodel.

Tijd om kennis te maken met het model:

Love-Strategiemodel-contentmarketing

Het LOVE-strategiemodel bestaat uit 4 hoofdfases:

1. Laden & lanceren
2. Ontwikkelen & organiseren
3. Valideren & activeren
4. Evalueren & optimaliseren

Deze fases zijn weer onderverdeeld in 8 stappen. De stappen vormen een cyclus die het planningsproces vormen. Alle stappen gestructureerd én continu doorlopen resulteert in een professionele aanpak van contentmarketing. Net zoals de supermerken (blog I & blog II), zet je (alleen) op deze wijze doelgericht stappen om te bouwen aan een sterk en toekomstbestendig merk, als een echte eindbaas.

Het is deze aanpak dat resulteert in een integrale en redactionele aanpak van contentmarketing waardoor je als bedrijf een mediaal bedrijf wordt dat zich inzet voor de missie, de visie, de doelen en de strategie van het merk als geheel.

Dit is het (op langere termijn) ontwikkelen van merk naar mediamerk, of zoals wij het noemen: ‘je ontwikkelt je van brand naar Lovebrand.’ Eindoel? Creëren van fans en ambassadeurs voor je merk, want dát is waar het om gaat. Een klant is zilver, fans zijn goud.

Dit gedachtegoed (mindset/filosofie) en proces hebben we bij Brandpulse vertaald naar de volgende twee (contentmarketing) formules:

Contentplan

Deze twee formules bevatten onze drie belangrijkste pijlers; content, campagnes en data (propositie). Dit is onze contentmissie en omschrijft de eindresultaten die we samen met onze klanten behalen. Het zit in ons DNA verweven. Op deze wijze is contentmarketing niet alleen een techniek, maar nog meer een mindset. En daar gaat het dus om.

Oké. Aan de slag!

De 8 stappen van het contentmarketingplanningproces

FASE 1: LADEN & LANCEREN

  • Commitment, budget & organisatie
    Eerst is het van belang intern draagvlak (en budget) te creëren en contentmanagement op een efficiënte manier te ‘laden en lanceren’ bij alle relevante afdelingen binnen de organisatie.
  • Contentdoelen & doelgroepen
    Het vooraf vaststellen van je contentdoelen en doelgroepen is een belangrijke randvoorwaarde voor succes en is essentieel om content effectief in te kunnen zetten. Door een contentmissie te bepalen zorg je dat jouw activiteiten op de juiste focuspunten zijn gericht.

FASE 2: ONTWIKKELEN & ORGANISEREN

  • Contentstrategie & tactiek
    Niet alleen tactisch, maar ook strategisch nadenken hoe je de content concreet in kunt zetten om vooraf geformuleerde contentdoelen en KPI’s te bereiken. Ontwikkel hierbij één integrale strategie voor zowel contentmarketing als community management.
  • Contentplanning
    Aan de hand van het strategisch contentplan, het tactisch contentplan en het tactisch communityplan werk je op operationeel niveau uit welke content je op welke dag en welk tijdstip gaat verspreiden. In een contentkalender stem je de Hero-, Hub- en Hulp content optimaal op elkaar af (het 3H-model).
    Nu ga je aan de slag met het bedenken en creëren van relevante en onderscheidende content voor je doelgroep, in lijn met het DNA van jouw organisatie en merk.

FASE 3: VALIDEREN & ACTIVEREN

  • Contentcreatie & ontwerp
    Aan de slag met het bedenken en creëren van relevante content voor je doelgroep, die past bij jouw organisatie/merk.
  • Content & concepten testen
    In deze fase ga je testen om te kijken hoe je doelgroep op de content reageert en om waar nodig bij te sturen in je aanpak. Voortdurend testen, bijsturen en de inhoud aanpassen om de klantreis te optimaliseren, levert uiteindelijk winst op.
  • Contentpromotie, conversaties & community management
    Alleen content creëren en publiceren is niet genoeg. Je moet top-of-mind blijven bij je doelgroep, zorgen dat je content wordt gedeeld en conversaties aangaan.

FASE 4: EVALUEREN, LEREN & IMPLEMENTEREN

  • Conversie, analyse & optimalisatie
    Last but not least: door het effect van je contentmarketingstrategie te meten en te analyseren krijg je inzichten en data die je weer kunt gebruiken voor volgende contentmarketing activiteiten.

Vlak deze eindfase niet uit! Ook al heb je beet, bigger fishes are still out there. Dus wat is het plan? Evalueren, leren, implementeren en zo weer nieuwe content creëren. Op naar die eindbazenstatus!

'Gewoon goed' is allang niet meer goed genoeg. Zorg dat content geen eenheidsworst wordt. Toon lef, onderscheid en focus op het creëren van: "Friends & Fans for Brands." 

In onze volgende blogs zoomen we verder in op bovengenoemde fases, de daarbij behorende stappen en hebben we een whitepaper contentmarketing voor je klaar staan. Stap voor stap van merk naar mediamerk, van Brand naar Lovebrand dus. Net zoals de supermerken. Just do it!

 

Van-Brand-naar-lovebrand

Van merk naar mediamerk. Iets voor jou?

Laten we stap voor stap samen aan de slag gaan.
Een vrijblijvende contentscan kan een goed startpunt zijn.

Meer weten over onze contentscan of contentmarketing pilot?
Aaron beantwoordt graag al jouw vragen.

Stuur Aaron een bericht