Terug

Contentmarketing in de 21ste eeuw – deel I

Contentmarketing is here to stay, so you better be ready!

Wat is contentmarketing? Contentmarketing is niet nieuw. Sterker nog, het principe van contentmarketing bestaat al langer dan de term zelf! We constateren dat contentmarketing alsmaar belangrijker wordt en er zijn zelfs marketinggoeroes, zoals Seth Godin, die durven te stellen dat contentmarketing zo’n beetje de enige marketing is die overblijft in de 21ste eeuw. Best een gewaagde uitspraak. Hoogste tijd dus om eens in de materie te duiken.

Want wat is contentmarketing nou precies? En vooral: hoe bouw jij er een sterk en toekomstbestendig merk mee? In deze en de komende blogs komen jouw vragen en onze antwoorden aan bod.

Dus duik je met ons mee de diepte in?

contentmarketing - Brandpulse

Wat is contentmarketing nou precies?

Wanneer je deze vraag aan marketeers stelt, is de kans groot dat er weinig consensus zit in de antwoorden. Want zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel antwoorden. Dus kijken we eerst maar eens naar de definitie van contentmarketing zoals die wordt gehanteerd door het Content Marketing Institute, één van de meest toonaangevende informatiebronnen ter wereld op het gebied van contentmarketing. Zij stellen:

… Contentmarketing is een marketingtechniek van het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle inhoud (content) voor het aantrekken en werven van een duidelijk omschreven doelgroep – met als doel winstgevende (consumenten)interactie…

Juist… weet jij dan genoeg? Laten we nog wat verder inzoomen op deze definitie.

Wat ons betreft gaat contentmarketing over het creëren, publiceren en promoten van relevante en waardevolle informatie, zodat je publiek aandacht krijgt voor je merk en dit uiteindelijk leidt tot winstgevende (klant)acties.

Vooral de sleutelwoorden ‘relevante en waardevolle inhoud’ bepalen het verschil tussen contentmarketing en andere vormen van marketing. De inhoud, oftewel content, moet dus een doel dienen.

Om te komen tot relevante en waardevolle content, moet de content goed afgestemd zijn op de doelgroep, het medium én het bedrijf dat de uiting doet. Het vinden van de zogenaamde content-sweetspot. Hierover later meer.

De focus hierbij is verschoven van productgerichte marketing, naar klantgerichte marketing. De belevingswereld van de ontvanger staat centraal. Altijd. Wil je als merk eruit springen met je contentmarketingaanpak? Dan dien je daarnaast een juiste mix van relevante entertainende en relevante informatieve content te creëren en te verspreiden voor een specifieke doelgroep.

De vier C’s van contentmarketing is hierbij een vaak gehoord begrip. Deze vier C’s zijn sterk bepalend voor het succes van contentmarketing. Deze vier C’s zijn:

  1. Context
  2. Consistent
  3. Continu
  4. Creativiteit
Content-marketing-4cs

Want consumenten zijn niet ‘one-size-fits-all’. Pas als je de vier C’s goed toepast, kun je jouw doelgroep aan je binden, laten converteren en behouden. Pas dán creëer je als het ware ‘fans’ van je merk.

Context bepaalt de inhoud. Spreek de ontvanger aan via het juiste (social media) kanaal en op het juiste moment. Consistentie en continuïteit zorgen voor geloof-waardigheid. Wees consistent met betrekking tot de inhoud én de frequentie van je content. Contentplanning is hierbij dus essentieel.

Creativiteit is belangrijk omdat merken een overkill aan content produceren. Eruit springen en onderscheidend zijn is dus een must. Dat doe je door afwisseling in de soorten content aan te brengen, maar ook door met formats qua inhoud en vorm te verrassen en te inspireren. Zo bouw je dus als ware een Community op rondom jouw merk. We spreken dus eigenlijk zelfs over de vijf C’s van contentmarketing.

Oké. Tijd voor een korte opsomming:

Contentmarketing is dus:

  1. creëren én verspreiden van…
  2. relevante én waardevolle content…
  3. voor een specifieke doelgroep…
  4. in de juiste Context…
  5. Consistent en Continu…
  6. Creatief, verrassend en opvallend…

Het resultaat van contentmarketing is:

  1. de doelgroep aan je kunnen binden…
  2. de doelgroep laten converteren…
  3. de doelgroep behouden…
  4. een duurzaam resultaat…
  5. fans, ambassadeurs, jouw eigen community

Veel factoren dus, die bepalend zijn voor het succes van (jouw) contentmarketing. Duidelijk niet iets wat je er ‘zomaar even’ bij doet. Zeker niet in de huidige, moderne en vooral digitale 21ste eeuw. Dit vraagt om de juiste kennis en ervaring.

Daar staat wel tegenover dat -als je het professioneel aanpakt- de resultaten er niet om zullen liegen. Je bouwt aan duurzame (organische) resultaten waarmee je sowieso ook zeker hoog gaat scoren in Google. Gegarandeerd!

Klanten binden doe je vooral door het bieden van relevante content. Content die de klant echt helpt. In het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Content zorgt voor communicatie en interactie. Dat is ContentMarketing.

– Aaron Jansen –

We kunnen ons voorstellen, dat je nu wel wilt weten welke stappen jij zélf kunt zetten om succesvol aan de slag te gaan voor jouw bedrijf… om te gaan bouwen aan jouw merk.

Dus is het tijd voor de volgende stap!

Onder het mom ‘learn from the best’ geven we je eerst enkele prachtige en krachtige voorbeelden van goede contentmarketing.

We nemen eerst een duik in het verleden…

Met deze voorbeelden uit het verleden laten we meteen zien dat het klopt wat Will Roth (VP of the award-winning custom content division at Meredith Corporation, USA’s biggest magazine company) ooit zei:

 

‘The value of a story well told, won’t ever go away’

Vormen van contentmarketing: 

Dr. Oetker  

Voor zover bekend is dit het meest klassieke voorbeeld van contentmarketing. August Oetker verkocht bakpoeder, waarbij er op de achterkant van de verpakking tips werden gegeven in de vorm van diverse bakrecepten. In 1911 is de eerste verzameling recepten in boekvorm uitgegeven. Het succes bleek ongekend: 100 jaar en verscheidene aanpassingen en herdrukken later, zijn er maar liefst al 19 miljoen (!) exemplaren over de toonbank gegaan. Tegenwoordig deelt Dr. Oetker zijn recepten en baktips via hun website.

Contentmarketing-voorbeelden-oud-1900-Oetker

John Deere   

Ook tractorfabrikant John Deere paste contentmarketing al in een ver verleden toe. In 1895 lanceerde het bedrijf een magazine voor zijn klanten, genaamd The Furrow. Hierin kregen boeren advies voor het verbeteren van hun landbouwprocessen. Het populaire magazine werd vertaald in twaalf verschillende talen en verspreid in veertig verschillende landen. Hieruit blijkt maar weer dat als je iets goed inzet met de juiste content, je heel relevant bent voor een bepaalde doelgroep en je een enorm bereik kunt genereren.

Contentmarketing-magazine-1900

Michelin 

Begin 19de eeuw wist ook bandenfabrikant Michelin slim gebruik te maken van contentmarketing. Het bedrijf introduceerde The Michelin Guides. In deze gids legde Michelin zijn klanten uit hoe zij hun auto het best konden onderhouden. Maar belangrijker nog, er stonden reistips in die betrekking hadden op accommodaties en restaurants. Vooral dit laatste resulteerde in meer gereden kilometers. Best slim natuurlijk van een bandenfabrikant.

Contentmarketing-voorbeeld-oud-1900

Procter & Gamble

En als laatste dit voorbeeld uit het verleden. Zeep- en huishoudproductenfabrikant Procter & Gamble introduceerde rond 1920 de soapopera. Voornamelijk gericht op huisvrouwen. In de serie promootten de acteurs de huishoudproducten van Procter & Gamble. Knap staaltje, ‘soapcontent’ in die tijd. Het is zo’n beetje de allereerste vorm van productplacement, zoals we dat tegenwoordig kennen in menig televisieprogramma.

 

Video – Procter & Gamble: A Leader in Producing Original Content for Their Marketing

 

Back to the future / contentmarketing anno 21ste eeuw

Geïnspireerd door het verleden, terug naar het heden.

Vandaag de dag zijn merken als Coca-Cola, Hasbro, LEGO, Apple, Nike, Albert Heijn, Airbnb, Dove, Patagonia, Gilette, Red Bull en Heineken de echte sterspelers als het gaat om contentmarketing.

Maar wat hebben al deze ‘supermerken’ gemeen? Wat kunnen we leren van deze eindbazen? En vooral: wat heb jij er als bedrijf en merk dan aan? No worries, dat hebben wij natuurlijk al voor je uitgezocht!

Er zijn namelijk belangrijke lessen te leren als we deze merken goed bestuderen. Want als je weet én doorhebt hoe het werkt, kun je zelf aan de slag om te bouwen aan jouw merk. Met behulp van contentmarketing zoals deze supermerken het aanpakken. -Goed nieuws- zélfs als je niet beschikt over oneindige marketing-budgetten of de allervetste productinnovaties… Knipogen

Wat je dan wel nodig hebt?

onze volgende blog, want daarin onthullen we namelijk de geheimen achter de successen van deze supermerken. We duiken dieper in hun manier van aanpak en leggen vervolgens uit hoe jij deze methoden kunt toepassen om ook voor jouw merk succesvol aan de slag te gaan met contentmarketing.

We geven antwoord op de vraag hoe jij zélf een sterk merk kunt bouwen. Beloofd!

Uiteraard ondersteunen we dit alles met diverse inspirerende voorbeelden over contentmarketing in de 21ste eeuw. Dus stem af op de juiste context en zorg dat je onze volgende blogs niet mist.

 

Van merk naar mediamerk. Iets voor jou?

Laten we stap voor stap samen aan de slag gaan.
Een vrijblijvende contentscan kan een goed startpunt zijn.

Meer weten over onze contentscan of contentmarketing pilot?
Aaron beantwoordt graag al jouw vragen.

Stuur Aaron een bericht