Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Webshophouders, opgelet! Met Pinterest Checkout rolt Pinterest weer een nieuwe functie uit die interessant is als een aanvulling op je verdienmodel. We moeten er in Nederland weliswaar nog even op wachten, maar een voorbereid mens telt voor twee!
Waar mooie plaatjes vroeger alleen ter inspiratie dienden, kunnen veel items op de mooie plaatjes sinds Pinterest ‘Shopping’ heeft geïntroduceerd ook direct worden aangeschaft. En Pinterest breidt haar shopping services gestaag uit, waarbij wij met de aandacht voor Pinterest Checkout en Your Shop die in de VS en Engeland al zijn toegepast, een stukje op de zaken vooruitlopen. Maar hopelijk volgt Europa snel!
Met het implementeren van deze functie is Pinterest hard op weg om één van de populairste webshops en online shopping bestemmingen te worden. Nu wordt de pinner vanaf Pinterest nog doorgelinkt naar de website waarop de artikelen te koop zijn.
In Pinterest Checkout kan de aankoop direct via Pinterest worden gedaan. Het shopgemak wordt hiermee aanzienlijk vergroot en de wacht- en bedenktijd tot het absolute minimum beperkt. Ziet de bezoeker iets, dan is het vanuit de Pinterest app meteen klik… en hebbes! Of zoals Pinterest het zelf omschrijft: “See it, love it, buy it!”
Om het koopgedrag van de pinner te stimuleren, geeft Pinterest in Your Shop persoonlijke shopsuggesties die gebaseerd zijn op de Pinterestactiviteiten en interesses van de betreffende gebruiker. En onder het mom van ‘shopping is more fun when it’s personal’, plaveit Pinterest de pinner ook de weg naar de merken die ‘toevallig’ overeenkomstige visies hebben.
Als bedrijf krijg je de mogelijkheid om je normen en waarden aan te geven, zodat je gematcht wordt met de klanten die hetzelfde denken over bijvoorbeeld duurzaamheid, recycling, emancipatie, etc.
Misschien denk je nu, what’s new? Via de Meta-driven kanalen Facebook en Instagram kon de klant al een tijdje direct afrekenen. Toch durven wij te stellen dat Pinterest dankzij Checkout voor de meeste aankopen zal zorgen, als dat nu al niet het geval is.
Daar waar Meta min of meer voor alle content is geschikt en Instagram vooral voor naamsbekendheid en engagament wordt gebruikt, is Pinterest in de basis al een visual-based inspiratieplatform. De pinners komen er voor nieuwe ideeën, waardoor de stap naar aankoop van datgene dat je heeft geïnspireerd vele malen kleiner is.
Volgens de statistieken van Pinterest gaat meer dan 83% van de wekelijkse pinners over tot aankoop van artikelen die op hun Pinterest-interesses aansluiten en neemt het aantal shoppende pinners jaarlijks met ruim 44% toe. Geen slap verhaal zo en geen wonder dat steeds meer bedrijven hun producten via Pinterest aan de man brengen.
Sterker nog, als je Shopify- of WooCommerce account nog niet aan Pinterest gekoppeld is, dan is het zaak om dat alsnog snel te regelen. Pinterest is nu al een heel populaire plek voor online shoppen, dus maak daar vooral gebruik van!
Op dit moment heeft Pinterest nog geen idee wanneer de Pinterest Checkout – en Your Shop-opties – in Europa worden geïmplementeerd. Onze Pinterestbronnen melden dat dit (groten)deels afhankelijk zal zijn van de hoeveelheid Pinterestverkeer per land, alswel de resultaten die de nieuwe tools in de US en GB gaan boeken.
Voor nu is het dus nog onbekend hoe lang wij moeten wachten. Maar beter weet je dat dit eraan komt, zodat je je plan de campagne klaar hebt, voor als het zover is.
…is daar nog altijd Pinterest Shopping. Een platform waarop je je artikelen kunt taggen, zodat de klant die daarop klikt vanuit Pinterest wordt doorgelinkt naar jouw webshop. In het licht van Pinterest Checkout misschien niet geheel naadloos, maar als je weet dat pinners 40% meer via Pinterest kopen dan bezoekers van andere platformen, dan wordt het ineens wel héél interessant.
Is jouw merk of product nog niet via Pinterest te koop? Wacht niet tot Pinterest Checkout, maar ga alvast aan de slag met Pinterest Shopping. Geen idee waar te beginnen? Svenja kent de ins en outs van Pinterest Shopping als haar eigen handtas en deelt haar kennis graag met jou. Dus roep maar wanneer!
Mail Svenja