Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Tromgeroffel! Met Pinterest Checkout lanceert Pinterest weer een nieuw speeltje en verdienmodel. We moeten er in Nederland weliswaar nog even op wachten, maar een voorbereid mens telt voor twee hè. Iets met ‘vroeg geleerd…’
Kon je je vroeger alleen aan de mooie plaatjes vergapen, sinds Pinterest ‘Shopping’ heeft geïntroduceerd kun je veel items op de mooie plaatjes ook ownen. En Pinterest breidt haar shopping services gestaag uit, met ook dit jaar weer nieuwe modules. Met de aandacht voor Pinterest Checkout en Your Shop die in de VS en Engeland al zijn toegepast, lopen we alvast een stukje vooruit. Hopelijk volgt Europa snel!
Met het implementeren van deze functie is Pinterest hard op weg om één van de populairste webshops en online shoppingbestemmingen te worden. Nu wordt de pinner vanaf Pinterest nog doorgelinkt naar de website waarop de artikelen die de interesse gewekt hebben te koop zijn.
In Pinterest Checkout kan de aankoop direct via Pinterest worden gedaan. Het shopgemak wordt hiermee aanzienlijk vergroot en wacht- en bedenktijd tot het absolute minimum beperkt. Ziet de bezoeker iets, dan is het vanuit de Pinterest app meteen klik…en hebbes! Of zoals Pinterest het zelf omschrijft: “See it, love it, buy it!”
Om het koopgedrag van de pinner te stimuleren, geeft Pinterest in Your Shop persoonlijke shopsuggesties die gebaseerd zijn op de Pinterestactiviteiten en interesses van de betreffende gebruiker. En onder het mom van “shopping is more fun when it’s personal” plaveit Pinterest de pinner ook de weg naar merken die ‘toevallig’ waarde hechten aan dezelfde zaken.
Als bedrijf krijg je de mogelijkheid om je normen en waarden aan te geven zodat je gematcht wordt met de klanten die net zo denken over bijvoorbeeld duurzaamheid, recycling, emancipatie, etc.
Misschien denk je nu, what’s new? Via de Meta-driven kanalen Facebook en Instagram kon je al een tijdje direct afrekenen. Toch durven wij te stellen dat Pinterest dankzij Checkout rap de vloer met Facebook en Instagram aanveegt. Als dat nu al niet het geval is.
Daar waar Meta min of meer voor alle content is geschikt, is Pinterest in de basis al een visual-based inspiratieplatform. De pinners komen er voor nieuwe ideeën, waardoor de stap naar aankoop van datgene dat je heeft geïnspireerd vele malen kleiner is.
Volgens de statistieken van Pinterest gaat meer dan 83% van de wekelijkse pinners over tot aankoop van artikelen die op hun Pinterest-interesses aansluiten en neemt het aantal shoppende pinners jaarlijks met ruim 44% toe. Geen slap verhaal zo en geen wonder dat steeds meer bedrijven hun producten via Pinterest aan de man brengen.
En hoewel het merendeel van deze bedrijven nu nog in het kleding-, (tuin)meubelen- en huisinrichtingsegment zit, kun je als marketeer, met een beetje creativiteit, bijna alles op het platform kwijt. Met een vette visual maak je een rioolbuis nog een sexy ding.
Wat wel een slap verhaal is, is dat Pinterest nog geen idee heeft wanneer de Pinterest Checkout- en Your Shop-opties in Europa geïmplementeerd gaan worden. Onze Pinterestbronnen melden dat dit (groten)deels afhankelijk gaat zijn van de hoeveelheid Pinterestverkeer per land alswel de resultaten die de nieuwe tools in de US en GB gaan boeken.
Het is dus onbekend hoe lang wij moeten wachten. Maar beter weet je als marketeer dat dit eraan komt, zodat je je plan de campagne klaar hebt voor als het zover is.
…is daar nog altijd Pinterest Shopping. Een platform waarop je je goodies kunt taggen, zodat de klant die daarop klikt vanuit Pinterest wordt doorgelinkt naar jouw webshop. In het licht van Pinterest Checkout misschien niet geheel naadloos, maar als je weet dat pinners 40% meer via Pinterest kopen dan bezoekers van andere platformen, wordt het ineens wél interessant. In onze volgende blog lichten we 5 opvallende trends van Pinterest Shopping uit!
Is jouw merk of product nog niet via Pinterest te koop? Wacht niet tot Pinterest Checkout, maar ga alvast aan de slag met Pinterest Shopping. Geen idee waar te beginnen? Svenja kent de ins en outs van Pinterest Shopping als haar eigen handtas en deelt haar kennis graag met jou. Dus roep maar wanneer!