Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Wie zich op het wereldwijde web begeeft weet: content is onmisbaar voor een succesvolle online marketingstrategie. Maar wist je dat content marketing en content creatie ouder zijn dan het internet? In dit artikel bespreken we de meest inspirerende voorbeelden van offline content!
Tegenwoordig slaat elk bedrijf aan het tiktokken, vloggen, podcasten of een andere vorm van online content creatie. Content is hip! Maar is het dan een hype die, zoals het met alle hippe dingen gaat, komt en snel weer gaat? Zeker niet!
Want wat men vaak vergeet, is dat content marketing ook offline plaatsvindt. Merken als Michelin en Coca-Cola zijn er groot mee geworden. En dat terwijl je waarschijnlijk niet eens in de gaten had dat zij aan content marketing deden. Want dat is precies de truc: content gaat niet om reclamemaken, maar om een band opbouwen met de consument. We laten je zien hoe merken dat hebben aangepakt:
Bepaalt al sinds 1954 wat de pot schaft
Tijdens het boodschappen doen nieuwe recepten ontdekken die je ter plekke kunt kopen (of bestellen). Handig! Toch is die receptengids in de supermarkt niet zomaar een aardigheidje, maar een ijzersterke vorm van content marketing.
Al in 1954 had Albert Heijn in de gaten dat winkelend Nederland vaak kampt met de vraag: ‘wat eten we vanavond?’ Om de consument te inspireren (en dus meer te laten kopen) werd AllerHande opgericht. Het magazine heeft inmiddels een oplage van 2 miljoen stuks en heeft al veel invloed gehad op de Nederlandse keuken. Zo werden exotische ingrediënten als broccoli en rucola vanwege een AllerHande-recept eenmalig geïmporteerd, maar zijn ze nu niet meer weg te denken uit onze keuken!
Het regent korrels Venz
Heb je dat ook weleens, dat je uit verveling maar de ingrediënten van de shampoofles of het melkpak gaat lezen? Om dit op te vangen – en misschien ook om jengelende kinderen aan de ontbijttafel stil te houden – zet hagelslagmerk Venz al decennialang leuke content op haar verpakkingen. Wedstrijden, puzzeltjes en het zogenaamde ‘Hagelnieuws’ komen aan bod. Er was zelfs een tijdje een augmented reality game beschikbaar waarbij het hagelslag pak gebruikt kon worden als race-stuur.
En deze gezellige verpakkingen helpen natuurlijk ook bij de verkoop. Want gaan de kids mee boodschappen doen, dan is de kans heel groot dat er een pak Venz in de kar ligt.
Van autoband tot sterrenrestaurant
Iedereen kent de Michelinster: de meest prestigieuze onderscheiding voor restaurants. Maar wist je dat ook dit content marketing is? Het bedrijf Michelin is namelijk een producent van autobanden en heeft eigenlijk niks met restaurants te maken.
Hoe kom je van autoband tot sterrenrestaurant? Om het autotoerisme aan te moedigen – en dus de verkoop van autobanden te stimuleren – begon Michelin in 1900 met het produceren van gratis reisgidsen en wegenkaarten. Eerst alleen in Frankrijk, maar later ook in de rest van Europa en andere landen daarbuiten. De bekende Rode Gids, waarin een selectie van restaurants en hotels te vinden is en waarbij ook de beroemde sterren worden uitgedeeld, is daar een voorbeeld van.
Inmiddels hebben de kaarten en gidsen een eigen redactie, los van de bandenverkoop. Maar de naam en het logo van Michelin, die prijkt natuurlijk nog steeds trots op de cover.
Spring naar Jumbo met Djumbo jump
Wie is opgegroeid toen Disney XD nog Fox Kids heette en toen Kim-Lian van der Meij nog de Kids Top 20 presenteerde, weet waar we het over hebben als we je vragen om de Djumbo Jump te doen. Maar wist je ook dat de meidengroep Djumbo een marketingstunt van supermarktketen Jumbo was?
Het idee? Het merk Jumbo een hit maken, door létterlijk de hitlijsten te bestormen. De groep werd in 2006 opgericht en debuteerde tijdens de Jumbo Festatie in de Brabanthallen.
Met succes, want al snel scoorde Djumbo verschillende hits en tourden ze door het hele land. Sponsored door Jumbo natuurlijk, want het logo was groots te zien op alle posters en de tourbus. Bij de supermarktketen kon je sparen voor concertkaartjes én was er exclusieve merchandise verkrijgbaar. Een unieke, muzikale manier van contentmarketing!
Hoe je ervoor zorgt dat gebruikers zélf content maken
Coca-Cola was er vroeg bij met content creatie. Al sinds jaar en dag produceert het merk content in de vorm van storytelling. Zo heeft de Kerstman zijn doorbraak te danken aan advertenties die Coca-Cola al sinds 1931 plaatst in magazines. Coca-Cola heeft de Kerstman niet bedacht, zoals vaak wel wordt beweerd. Thomas Nast was de tekenaar die de Kerstman heeft getekend zoals we hem nu kennen. Maar Coca-Cola heeft zeker wel bijgedragen aan het succes van deze lieve man. Later waren er natuurlijk de sprookjesachtige Kerst commercials van Coca-Cola. Content die zorgde voor een hartverwarmende merkbeleving.
Ook de actie met de namen op de Coca-Cola flesjes is content. Het is bewezen effectief dat de consument graag wordt aangesproken met zijn of haar eigen naam. Geen wonder dat de campagne een groot succes was. Het zorgde voor gratis publiciteit in de vorm van user generated content, want de verpakkingen werden veelvuldig gedeeld op social media. Een mooi voorbeeld van hoe offline én online content samenkomen.
Bron: Coca-Cola
Content creatie is van alle tijden en zal daarom niet snel verdwijnen. Wel is het belangrijk dat je met de tijd meegaat en inspeelt op de trends.
We mogen dan wel in een digitaal tijdperk zitten, offline content kan nog steeds. Sterker nog: het heeft vaak zelfs een groter effect (vooral in combinatie met online). Zo is de AllerHande inmiddels ook digitaal beschikbaar, werkte Venz met Augmented Reality verpakkingen en combineert Coca-Cola offline content met een social media strategie.