Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Text to speech = voice marketing. Voice marketing wordt steeds belangrijker en gaat in de nabije toekomst enorm groeien. In ons vorige blog hebben we dat uitgebreid geïllustreerd en heb jij bedacht of je rap op de trein springt of het risico loopt om de boot te missen. Nu we je hier terugzien, reis je blijkbaar liever met de trein. En wij ook. Let’s travel together!
Wil je nu ook AI voice in je marketingstrategie toepassen? Goed pan! Met behulp van een AI voice generator kun je je eerste stappen naar voice marketing zetten. En met onze tips leer je nu hoe je van een voice toepassing ook daadwerkelijk voice marketing creëert. Zodat het niet overwaait, maar binnenkomt.
Dit klinkt als een inkoper, maar hier gaat het toch nog vaak mis. Kijk goed naar je product en bedrijf, de manier waarop je je boodschap wilt overbrengen en welke mensen naar die boodschap moeten luisteren. Kies daar vervolgens een passende stem en vocabulaire bij. Maak het geheel kloppend.
Timing? Jazeker! Als je AI de opdracht geeft om je boodschap uit te spreken, dan doe je dat middels geschreven tekst. Interpunctie is hierbij ontzettend belangrijk. Het bepaalt hoe je tekst wordt uitgesproken en overgebracht. Luister je tekst net zo lang terug tot je zeker weet dat de flow klopt.
Text to speech draait niet alleen om gemak en efficiëntie, maar ook om interactie. Maak je AI voice uitingen interactief en wissel vragen af met opmerkingen en informatie juist met vragen. Zo komt er een ‘gesprek’ met de klant op gang in plaats van een spervuur aan vragen of informatie.
De ongeschreven regel is dat je voor de perfecte en natuurlijke dynamiek iedere vraag van elkaar scheidt met twee andere uitingen.
Voeg altijd een extra uiting toe aan alle acties, bijvoorbeeld als je de klant naar een andere pagina laat doorklikken. Dat houdt het gesprek natuurlijk, dynamisch en gaande wat het eindresultaat altijd ten goede komt.
Humor doet het altijd goed en geeft de klant nóg meer het gevoel van een echte conversatie. En let’s face it, niemand wil een saaie piet als gesprekspartner. Gebruik humor in je timing, woordkeuze, muziek, stemkeuze of vertel een inside joke. Humor doet mensen vergeten dat je ze eigenlijk iets probeert te verkopen en maakt de interactie meteen een stuk soepeler.
Met een uiting van interesse weet zelfs AI een gevoelige snaar bij een mens van vlees en bloed te raken. Vraag je je klant hoe het met hem gaat, dan heeft dat meteen een positief effect op de interactie.
Tegenwoordig hebben echte mensen vaak geen tijd om te luisteren. Zorg ervoor dat je AI dat wel doet. Als je voice dan ook nog bevestigt dat ‘ie blij is dat het goed gaat of de hoop uitspreekt dat het snel beter gaat, is de klant definitief willing to spend. Op papier klinkt dit ongetwijfeld wat houterig, maar in de praktijk werkt het echt.
Eenmaal op gang is de klant vaak bereid om vragen te beantwoorden waar jij als marketeer altijd al het antwoord op hebt willen weten. Stel op een natuurlijke wijze vragen die je inzichten geven waarmee je je marketingstrategie optimaliseert.
Schroom ook niet om aan het einde van het gesprek te vragen of de klant de voice service als nuttig en/of prettig heeft ervaren. Voice is vaak in staat om intonaties te herkennen. Ook al geeft de klant misschien een misleidend antwoord, je informatie is op zak. Doe er je voordeel mee.
Mensen worden graag (be)geleid. Helaas, misschien is dit een bittere reality check voor jezelf, maar dit is hoe wij, mensen, zijn. Denk bijvoorbeeld aan stap-voor-stap recepten, fitnessprogramma’s en mindfulness guides. Mensen willen een duidelijk en makkelijk pad. Dit is wat je voice ook moet zijn. De klant moet het gevoel hebben dat ‘ie met z’n ogen dicht soepel van stap naar stap schrijdt.
Call to actions zijn niet beperkt tot geschreven tekst. Sterker nog, CTA’s in text to speech zorgen voor aanzienlijk meer conversie, omdat een stem meer autoriteit uitstraalt en natuurlijker overkomt, zodat je daar bijna automatisch op reageert. Laat deze kans niet onbenut.
Als je voice voor een website maakt, dan heb je het voordeel van beeld en tekst dat het gesproken woord versterkt. In ieder geval moet je met verbeelding van de klant gaan spelen. Maak je teksten zo dat de klant ze onmiddelijk ruikt, proeft, voelt of hoort. Onderschat niet de kracht van menselijke verbeelding en haal alles uit de kast om die aan te spreken.
Dit wordt nog weinig gedaan, terwijl het juist een heel krachtig middel is om producten en diensten bij de klant te krijgen. Bouw er een stukje gamification in, vertel een leuk verhaaltje, leer je klanten kennen terwijl je klant jou leert kennen en voor je het weet is daar die klik. Advertenties die de consument een goed gevoel geven, treffen veel vaker doel dan de verplichte nummertjes.
Een ander belangrijk onderdeel is SEO, die voor voice marketing net even anders werkt dan de SEO die je op de geschreven tekst loslaat. In de volgende blog gaan we hier dieper op in, so stay tuned!