Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Hoewel voice marketing nog relatief ruw terrein is op de nuchtere, Nederlandse bodem, wijst alles erop dat voice wereldwijd de toekomst zal zijn. Yep, ook in de polder. Want alles moet sneller, makkelijker en efficiënter. So you better be ready!
Het lijkt misschien nog abstract, maar juist nu die markt nog niet verzadigd is ben jij, door er vroeg bij te zijn, je collega’s mooi voor. Haak aan en denk breed. En kom je er niet uit, dan kijken wij samen met jou naar de mogelijkheden. Wij hebben altijd een goed idee over hoe jouw bedrijf ermee kan starten.
Snel een recept zoeken? Even aan Google vragen. Het weer checken? Hey Alexa! De goedkoopste vliegtickets naar Verweggistan? Hey Siri…
Herkenbaar? Je bent zeker niet de enige, want maar liefst 37% van de Nederlandse bevolking gebruikt dagelijks een voice assistent. Wereldwijd stelt bijna 4,5 biljoen (!) mensen hun vragen aan een digitale gesprekspartner.
En waar nieuwe trends en ontwikkelingen zijn, daar is een slimme marketeer met een passend plan. Steeds frequenter richten de marketeers hun strategieën in op de behoefte en het gemak van de voice search gebruikers. Hey Google! What’s in it for me?
De consument wil zijn kostbare tijd steeds efficiënter inrichten. Spraakopdrachten helpen daarbij, want ze zijn drie keer sneller dan diens getypte neef. En gemak dient de mens, want je kunt ook. gewoon door met je strijkwerk.
Zo blijkt uit onderzoek van PWC dat 71% van de ondervraagden de voorkeur geeft aan voice boven typen.
Interactieve voice diensten worden, ondanks de overduidelijk voorgeprogrammeerde computerstem, als prettig en persoonlijk ervaren.
Ook door bedrijven is deze ontwikkeling niet onopgemerkt gebleven. Wereldwijd zetten marketingstrategieën al volop in op voice. In Nederland moeten we er nog een beetje aan wennen. Toch gaat het balletje ook hier rollen. Uiteindelijk zal voice marketing integraal deel uitmaken van de communicatie- en marketingcampagnes en unieke en persoonlijke customer journey’s. So get on board!
En het mes van voice marketing snijdt soepel aan twee kanten.
Er zijn talloze manieren waarop je voice marketing kunt voeren voor jouw merk of bedrijf. Gebruik het op je site, op je socials en op de webruimte van anderen, indien je daar toestemming voor krijgt.
TIP: Intergreer voice marketing in je volledige strategie, uitingenplan en content. Combineer voice met visuals en teksten en laat alle uitingen naar elkaar verwijzen voor een complete en naadloze omnichannel-ervaring.
Denk bijvoorbeeld aan:
Voice marketing wordt de toekomst, dus schuif een kennismaking ermee niet op de lange baan. Als voice uiteindelijk ook in Nederland mainstream wordt, dan ben je liever vlagdrager dan hekkensluiter. In onze volgende blog geven we tips voor een passende voice implementatie en vertellen we je waar je op moet letten als je met voice marketing aan de slag wilt gaan. So stay tuned en kijk ondertussen hoe Burger King de voice assistent succesvol op de hak nam: