Terug

Inspiratie: de beste campagnes van reisorganisaties

De zomervakantie van 2021. Ook dit jaar blijft het passen, meten en anticiperen. Wat kan wel? Wat kan niet? Ondanks de huidige tijdgeest zijn er toch reisorganisaties die zich wagen aan creatieve en onderscheidende campagnes. Om je te inspireren heeft onze redactie enkele opvallende voorbeelden voor je op een rijtje gezet. Recente campagnes, maar ook campagnes uit de tijd dat Corona alleen nog maar een biertje was. Ben je klaar voor vertrek?

Gepersonaliseerde social media advertenties van Deutsche Bahn

Staycation promoten met lookalike bestemmingen

Campagne – de situatie: Vakantie in eigen land

Deze social media campagne van Deutsche Bahn komt uit 2019, maar is nu in corona-tijden actueler dan ooit! Het viel de spoorwegmaatschappij op dat staycation, oftewel vakantie in eigen land, steeds populairder werd. Maar ondanks de stijgende populariteit, klinken verre bestemmingen vaak toch aantrekkelijker. Deutsche Bahn, die alleen binnenlandse reizen aanbiedt, vond het hoog tijd om daar wat aan te doen.

Campagne – het idee: Een reis om de wereld… in Duitsland!

Ver reizen is nergens voor nodig, want Duitsland heeft deze bezienswaardigheden ook! Voor de ludieke ‘No need to fly’-campagne werd een foto van de Horseshoe Bend vergeleken met de Moezel. Eerlijk, het ziet er écht bijna hetzelfde uit. Het enige onderscheid is zo’n twaalfhonderd euro prijsverschil om er te komen. Slim bedacht!

Campagne – aanpak: Gepersonaliseerde advertenties dankzij data

Om de Duitse ‘tweelingbroertjes’ van de iconische bezienswaardigheden te vinden, werd een speciaal algoritme gebruikt. Vervolgens werden de advertenties uitgezet op Facebook en Instagram. Specifiek getarget op mensen die online interesse hadden getoond in bepaalde bestemmingen – bijvoorbeeld de Horseshoe bend. De prijzen in de plaatjes werden real time geüpdatet en berekend op het dichtstbijzijnde vliegveld van de gebruiker.

Campagne – resultaat: Next level

Deze next level manier van adverteren zorgde voor een omzetstijging van 24% en had een click-through-rate van maar liefst 850%!

Virtuele tour naar de verborgen parels van Greenville

Hotspots van A tot Z

campagne greenville

Campagne: Wat is Greenville?

De stad Greenville in South Carolina (USA) is bij uitstek geschikt voor avontuurlijke reizigers en natuurliefhebbers. Bekende hotspots zijn de watervallen bij Reedy River, de Prisma Health Swamp Rabbit Trail en de prijswinnende Main Street. Maar er is nog zo veel meer te beleven! Het startpunt van deze campagne.

Campagne – resultaat: User generated reisgids

Toen in 2020 veel grote bezienswaardigheden in de omgeving dicht gingen, was dat het momentum om de focus te verplaatsen naar onbekendere hotspots en activiteiten. En wie weet daar meer van dan de lokale bevolking zelf? Volgers konden hidden gems delen via Instagram.

De leukste inzendingen werden op het Instagram account en de website geplaatst, om zo een virtuele tour te geven. In een specifieke volgorde, want Greenville ging het hele alfabet af: A is voor Axe Throwing, B is voor ‘Burning Rubber’ op het circuit en C is voor een bezoek aan Chihuly’s Crystal Tower. Hetzelfde werd gedaan met culinaire hotspots.

Zo ontstond er, dankzij user generated content, een uitgebreide reisgids van A tot Z. Een extra uitdaging om tijdens een bezoek aan de stad alle letters af te gaan. Leuke creatieve twist!

De social media winactie van Vakantiepiraten

Instagrammen voor een gratis reis

Campagne – idee: Reizen voor piratenprijzen

Ahoy Piraat! Vakantiepiraten is geen reisbureau, maar een blog. Ze speuren het internet af om de beste deals te vinden, zodat jij dit niet zelf hoeft te doen. Een echte prijsvechter dus! Met succes, want ze hebben meer dan 10 miljoen likes op Facebook en 33.000 Instagram-volgers.

Campagne – doel: Meer volgers op Instagram

Vakantiepiraten organiseert regelmatig winacties op social media. Dit keer, in mei 2019, was Instagram aan de beurt. In een week tijd werd € 8000,- aan prijzen verloot, met elke dag een winnaar.

Campagne – aanpak: interactie

Deelnemen was simpel: volg Vakantiepiraten, deel de foto van de branded landkaart en kruis aan welke plekken je graag wil bezoeken.

Campagne – resultaat: User generated content

Eenvoudige, gratis user generated content dus! Het massaal delen van deze foto zorgde voor een enorme exposure. En dat wierp zijn vruchten af, want in de week dat de actie liep is het aantal volgers gestegen van 23.135 naar 33.326 (+144%)!

 

Marketingstunt: Srprs.me verrast fans met gratis tattoo

 

Opvallende en schurende campagne
 voor echte avonturiers

Campagne Srprs.me

Campagne: Bestemming onbekend

Avontuurlijk aangelegd? Srprs.me verkoopt verrassingsreizen. Je kiest een datum, bestelt een ticket en hoort pas op het vliegveld waar de reis naartoe gaat. Spannend!

Campagne met sterke marketingstrategie

Srprs.me bestaat pas sinds 2014, maar groeide in no time uit tot één van Europa’s snelst groeiende tech-bedrijven. Dat is te danken aan het originele concept, maar ook aan de sterke marketingstrategie en de luchtige tone of voice die perfect op de jonge, onbezonne doelgroep aansluit.

Campagne – resultaat: Klantenbinding… voor altijd!

Marketeers weten als geen ander hoe belangrijk het is om een band op te bouwen met je klant. Dus toen Srprs.me haar huisstijl enkele jaren geleden vernieuwde, bedachten ze het volgende: mensen mochten gratis het nieuwe logo laten tatoeëren, nog voordat het logo überhaupt bekendgemaakt was.

Briljante of gestoorde campagne?

Deze bizarre actie kreeg meer dan 400 aanmeldingen, waarvan 40 gelukkigen naar huis gingen met een kersverse tattoo. Het zorgde voor veel opschudding op social media en veel (negatieve) publiciteit. Negatieve publiciteit is ook publiciteit, zal het motto zijn geweest. In elk geval is de missie van Srprs.me met deze actie in één keer duidelijk: verrassen en shockeren.

Je moet het maar durven natuurlijk. Het maakt hoe dan ook impact! 😉

Srprs.me tatoeëert fans voor campagne

Tot zover enkele inspirerende én opvallende campagnes in deze toch bijzondere tijden. Namens onze redactie wensen we jullie een hele fijne vakantie! Enne, mocht je tijdens je vakantie in de verleiding komen om een tattoo te zetten; foto’s zijn altijd welkom.

Na de vakantie aan de slag met een inspirerende campagne voor jouw merk? We denken graag met je mee. Fijne zomer gewenst!