Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Lush heeft vier grote social mediakanalen verlaten. Nu de social media beerput, na het uitlekken van de Facebook Files, in volle hevigheid is opengetrokken houdt het Britse cosmeticabedrijf het voor gezien. Facebook, Instagram. TikTok en Snapchat moeten het vanaf eind november wereldwijd zonder de fairy dust van de eco-friendly pionier stellen.
Ludieke acties zijn Lush niet nieuw. Zo verklaarde het merk in 2019 al (tijdelijk) het zwijgen aan Facebook in Instagram. Toentertijd met als reden de groeiende zorg over het onzuivere third party beleid van de platformen, dat tussen Lush en diens klanten instond. Lush wilde geen ruis op de lijn en knipte het snoer door. Toen kwam het jaar van de Corona en de lockdowns en voelde Lush zich min of meer gedwongen om het snoer weer aan elkaar te tapen. Dat was, naar eigen zeggen, op dat moment de enige manier om met de klanten in contact te blijven.
Bron: Lush
Nu de door social media al dan niet moedwillig veroorzaakte schade weer onder het vergrootglas ligt, is voor Lush de maat vol. ‘Ik doe er alles aan om het gebruik van schadelijke producten voor mijn cosmetica te vermijden’, luidt het statement van productuitvinder en voorman Mark Constantine. ‘Er is nu genoeg bewijs dat het gebruik van social media zeer schadelijk voor ons is. Ik wil mijn klanten niet aan die schade blootstellen en is het dus tijd om dit ingrediënt te verwijderen.’
Hiermee verdwijnt Lush overigens niet helemaal van het toneel. Op Twitter en YouTube is het merk nog wel actief en ook via de website en nieuwsbrief blijf je met je favoriete cosmeticamerk in contact. Door de gedwongen aftocht van de third party cookies in 2023 gaat de relatie tussen merken en social media zoals wij die nu kennen sowieso op de schop. Terwijl nieuwkomers nog naar ingangen en uitwegen zoeken, zijn gevestigde namen al veel verder in de ontwikkeling van de crossmediaire strategie zonder de hulp of inmenging van derden. Een gezonde en eerlijke ‘zero-party relationship’ is een kreet die je daarbij steeds vaker hoort.
Bron: Lush
Lush is in ieder geval al aan het voorsorteren. Zijn het altruïstische idealen, een slimme marketingtruc of dure fout? Op de langere termijn zal de tijd het leren.
Op korte termijn, zo vlak voor de feestdagen, neemt de verkoop van de bath bombs en shower jelly’s waarschijnlijk alleen maar toe. Met je mandje vol Lush koop je nu ook een stukje karakter. Bitch-ass attitude in een potje van recycled plastic, die je overigens tegen gereduceerd tarief kunt hervullen. Want links- of rechtsom, met deze actie breekt Lush niet alleen een gevoelige discussie open, maar geeft ook het belang van social mediagebruik de vlakke hand. En in een samenleving die vandaag de dag doordrenkt is met schrijnende misstanden, oprukkend fundamentalisme, krimpende sociale cohesie en duivelse dilemma’s voelen wij ons met een scrubje van de Lush onder de douche allemaal een beetje activist.