Terug

Social media kanalen: over vallen en kuilen en hoe je daar uit blijft

Social media kanalen, inmiddels weet je daar een boel van af. Vooral over wat je moet doen om social media succesvol voor je bedrijf in te zetten. En hier komt ons bommetje: weet je ook wat je juist niet moet doen?

Social media plaagt het bedrijfsleven al jaren. Want je kunt er een hoop mee, maar wat kun je er eigenlijk écht mee en hoe doe je het zo, dat het je organisch de gewenste resultaten oplevert? De do’s van social media voor je bedrijf? Eén vraag aan Google en je kunt uren vooruit. Veel interessanter vinden wij de dingen die je juist moet mijden.

Keep your friends close, but keep your enemies closer. Per social media kanaal vertellen we je drie dingen waar je voor moet waken en waarom.

De aftrap is voor the golden oldie 😊.

Facebook

  1. Een persoonlijke pagina voor je bedrijf gebruiken. Naast het feit dat het eigenlijk niet eens mag, loop je een hoop waardevolle data en opties mis. Maak een bedrijfspagina, koppel deze aan je persoonlijke pagina en benut Facebook optimaal.
  2. Tag, like & share-winacties. Facebook wordt daar niet blij van. Het is een vorm van spam die Facebook niet tolereert. Doe je het wel, dan word je door het algoritme afgestraft. Wil je toch een winactie uitrollen, lees goed de voorwaarden van Facebook om zeker te weten dat wat je doet geoorloofd is.
  3. Je eigen berichten liken. Hoezo wanhopig…

Instagram

  1. Geen onderschrift onder je foto. De regel is immers: hoe meer tijd mensen op je Instagram account doorbrengen, hoe hoger Instagram je rankt en des te sneller je in de suggesties belandt. Maak je onderschrift wel relevant, maar zorg ervoor dat mensen net die paar seconden langer blijven hangen.
  2. Geen hoogtepunten maken. Een gemiste kans om extra content aan te bieden. Bundel relevante stories tot hoogtepunten, geef iedere map een naam en een leuke afbeelding en blijf de mappen aanvullen.
  3. Volgen voor de volgers. Grote kans dat de betreffende accounts je niet terugvolgen of snel weer ontvolgen. Volg zelf alleen accounts die echt interessant voor je zijn. Geïnteresseerde volgers kijken vaak welke accounts jij volgt. Daar moet geen rommel tussen staan.

Vind je het lastig wat je kunt doen om het meeste uit de social media kanalen te halen? Stuur Svenja gerust een bericht, want ze zet haar creatieve brein graag voor je aan het werk!

Stuur Svenja een bericht

 

LinkedIn

  1. Irrelevante berichten sturen naar mensen die bijvoorbeeld je profiel hebben bekeken. Dat wordt op LinkedIn niet gewaardeerd. Random connecties toevoegen ook niet, trouwens. Het is ons allemaal vast meerdere malen gebeurd en dan denk je ook ‘…en jij bent…?’ Doe het zelf ook niet. Houd het relevant.
  2. In je berichten doorlinken naar andere pagina’s. Helaas, het nieuwe algoritme van LinkedIn wil mensen zo lang mogelijk op LinkedIn houden. Bevat je bericht een externe link, dan zorgt LinkedIn ervoor dat dit bericht door een minimaal aantal profielen wordt gezien.
  3. Actief verkopen via LinkedIn. Het is bedoeld om te netwerken, professionals te scouten en expertise te delen. Je kunt natuurlijk wel benadrukken dat je echt goed bent in wat je doet of dat je product deugt, maar blijf weg van de verkooppraatjes. Daar is LinkedIn niet voor bedoeld.

YouTube

  1. Geen trailer maken. Je trailer is de teaser, de rode loper naar je YouTube kanaal. Die wil, nee, moét je hebben! Vergeet ook niet je persoonlijke pagina in te vullen, want de eerste 48 karakters ervan verschijnen in de zoekresultaten. Altijd handig als je gevonden wilt worden.
  2. Alleen korte filmpjes maken. Hoe langer mensen tijd doorbrengen op je kanaal, hoe beter je zichtbaarheid is. Een filmpje op YouTube duurt gemiddeld 15 minuten. Just saying…
  3. Geen keywords gebruiken. Wil je in beeld zijn, dan moet je keywords en meta tags toepassen. Keywords voeg je niet alleen toe aan je beschrijving, maar bij voorkeur ook aan de naam van je kanaal. Zelfs het hardop zeggen van je keywords in je video draagt bij aan je vindbaarheid. Iets met SEO 😉.
Youtube-social-media-kanalen

Twitter

  1. Te lange teksten. Ja, je hebt 280 tekens. Maar dat betekent niet dat al je berichten precies 280 tekens lang moeten zijn. Twitter is een vluchtig medium dus hier geldt: hoe korter de boodschap, hoe krachtiger. Humor en zelfspot zijn trouwens toegestaan 😉.
  2. Schreeuwen en hashtags spammen. Wees gematigd met het gebruik van hoofdletters en hashtags. Maak je teksten overzichtelijk en houd het rustig voor het oog. Te drukke teksten ogen als spam en worden snel overgeslagen.
  3. Automatische antwoorden. Houden echte mensen niet van!

Pinterest

  1. Geen URL koppelen aan je pins. Want dat betekent dat er niemand naar je website gaat. Als je persoonlijke pins deelt, zorg er dan voor dat je er een URL aan koppelt, zodat de bezoekers vanuit het platform door kunnen klikken. Hallo websitetraffic!
  2. Geen zoektermen invullen. Wat handig is om te weten is dat Pinterest nog meer dan een social media platform als een zoekmachine voor foto’s fungeert. Als je bij de naam en omschrijving van je foto geen relevante zoektermen invoert, wordt je foto ook niet gevonden.
  3. Geen rich pins plaatsen. Je moet er iets meer moeite voor doen, maar een foto met aanvullende informatie leidt vaker tot een pin, doorklik of zelfs aankoop.
pinterest-social-media-kanalen

TikTok

  1. Te lange video’s. Daar is TikTok niet voor bedoeld. Je publiek heeft weinig tijd. Houd je filmpjes kort en krachtig, tussen de 15 en de 30 seconden. Bewaar je boodschap ook niet tot het laatst maar maak meteen duidelijk waar het filmpje over gaat.
  2. Verkopen. TikTok is bedoeld voor entertainment, niet voor promotiepraat voor je product. Creëer hier vooral een band tussen brand en publiek.
  3. Jezelf te serieus nemen. Op TikTok zit men voor het plezier. Het is één van de vrolijkste social media platforms met positive vibes only. Houd hier je content luchtig. Maak vooral lol en kom niet aan met moeilijke woorden of ingewikkelde informatie. Bewaar die voor LinkedIn, Facebook of Clubhouse.

Clubhouse

  1. Alleen zenden. Ja, je bent een expert op jouw terrein en daarom host je een room. Maar ga ook het gesprek aan met je roomgasten. Laat ze vragen stellen of een bijdrage leveren. Reageer daarop. Creëer natuurlijke interactie. En houd zo nu en dan een naborrel. Ook het napraten kan oh zo waardevol zijn. Wijntje erbij…net echt
  2. Zelf niet deelnemen aan rooms. Het is juist een goed idee om zelf in andere rooms mee te luisteren en praten over onderwerpen die je interesseren. Zo doe je niet alleen kennis op, maar ook contacten. Je bent daar bij anderen in het vizier en dat is precies het moment waarop gasten gaan netwerken.
  3. Te wollige persoonlijke bio. Bezoekers zien eerst maar een klein stukje en moeten meteen zien wie je bent en wat je doet. Gebruik steekwoorden en op z’n tijd een smiley om lucht aan te brengen. Maak je bio zo scanbaar voor het oog.

Het toetje volgt in het tweede deel van deze blog. Daarin gaan we los met de tien social media verboden die op alle kanalen van toepassing zijn. Tot die tijd kun je mooi nog even je YouTube trailer maken en de zoektermen aan de foto’s op Pinterest toevoegen. Je weet wel, die kleine dingen met grote gevolgen 😊. Of verrijk je kennis over social media en lees onze blog over social media strategie, want uitgeleerd zijn we nooit!