Terug

Social media kanalen: de 10 social media verboden

In deel 1 van deze blog kraakten we al de nootjes van de how not to’s per social media kanaal. Naast de miljoenmiljard dingen waar je al van wist dat je ze wel moet doen, weet je nu per kanaal ook waar de mijnen verstopt liggen.

De kers op de taart zijn tien how not to tips die voor alle social media kanalen hetzelfde zijn. Eigenlijk zijn het niet eens tips. Wij durven best te stellen dat als je er niet met een grote boog omheen loopt, een succesvol social media kanaal voor je bedrijf of merk een pittige kluif gaat worden.

Dus stamp ze, hang ze boven je bed en knoop ze in de oren!

social-media-kanalen-insta

De 10 social media verboden

  1. Het er even bij doen. Slecht idee! Zonder een social media strategie en planning weet je in ieder geval zeker dat je het voor Jan met Jeweetwel doet. Doe jezelf een plezier, zorg voor een goed plan. Wij helpen je daar natuurlijk graag bij!

 

  1. Er geen zin in hebben. Doe het dan gewoon niet. Als je social media tegen heug en meug gaat gebruiken ‘omdat het moet’, dan krijgt het ook die uitstraling. En een gebrek aan enthousiasme is iets dat je volgers gauw opmerken.

 

  1. Iedereen in je bedrijf social media laten doen. Dat wordt natuurlijk een rommeltje-boeltje. Iedereen kan input geven, maar wijs vaste mensen aan die het coördineren en publiceren.

 

  1. Geen persoonlijke content maken. Big mistake! Mensen zijn doorgaans empathische wezens en zien daarom graag het verhaal en persoonlijkheid achter een merk of product.

 

  1. Niet de mensen achter het product laten zien. In het verlengde van het vorige punt ook: laat jezelf/de persoon/de mensen achter je bedrijf zien. Je publiek identificeert zich liever en sneller met mensen dan met dingen.

 

  1. Veel moeilijke woorden/vaktermen gebruiken. Blijf bij je leest zonder door te slaan. Maak voor je domein passende content, maar maak het de lezer vooral op de luchtigere kanalen niet te moeilijk. Blijf toegankelijk.

 

  1. Waardevolle informatie niet gratis willen delen. Je doet er juist goed aan om content, informatie of expertise weg te geven. Mensen waarderen het en het verhoogt je autoriteit. Laat de angst dat je daarna overbodig wordt los. Want wat doe jij zelf liever? Je favoriete taart bij je favoriete tentje eten of je favoriete taart zelf thuis bakken aan de hand van het recept dat je favoriete tentje heeft gedeeld? Wij weten het wel 😊. Dat laatste doe je misschien hooguit een keertje, terwijl je je favoriete tentje gewoon blijft bezoeken.

 

  1. Op zoveel mogelijk social media kanalen actief willen zijn. Dit is ambitieus, maar nauwelijks behapbaar en ook niet nodig. Kies er een paar uit die het beste bij je product of dienst passen en ga daar serieus mee aan de slag.

 

  1. Interactie met je volgers onderschatten. Het heet niet voor niets ‘social media’. Wees gezellig. Vraag om ervaringen, meningen en tips. Daag je volgers uit en reageer zelf. Hoe meer interactie, hoe interessanter je profiel voor je doelgroep wordt en hoe hoger het in de suggesties van het algoritme komt.

 

  1. Geen samenwerking aan willen gaan/laten zien want straks lopen je volgers over naar je concullega. Spoel die angst maar door het putje. Grote kans dat je volgers die concullega toch al volgen. En als je bang bent voor afhakers dan is het sowieso tijd om je eigen content onder de loep te nemen.

 

Bonus

Je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken. Een absolute inkopper, maar toch altijd het vermelden waard: niet op willen/kunnen/durven vallen is een dooddoener in de hedendaagse social media. Met een grote hoeveelheid kanalen, een oneindig aantal profielen en de korte aandachtspanne van de socia media gebruiker moet je echt met goede, unieke en opvallende content komen wil je nog organische aandacht krijgen. Wees origineel en creatief!

En mocht je denken ‘goed verhaal, maar social media is voor mij nog steeds één grote rookpluim’, dan kent Svenja het social media landschap van binnen en van buiten en staat ze je graag bij met raad en daad.

Stuur Svenja een bericht!