Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Januari staat in het teken van een nieuw jaar, de nieuwjaarsduik, Dry January en Blue Monday. Briljante inhaak inspiratie vind je bij merken zoals HEMA, Bol.com en Gall & Gall.
Bij HEMA begint het nieuwe jaar met… hoofdpijn. Herkenbaar?
Toen de nieuwjaarsduik vanwege de coronamaatregelen niet door kon gaan, bedacht Unox in 2021 de Nieuwjaarsduik uit blik. Een groot succes waar zo ook in 2022 op door konden teren. Mét uiteraard weer een toepasselijke inhaker.
Na alle feestjes van vorige maand is het volhouden van Dry January nog best lastig.
Komt er eindelijk een Elfstedentocht? Waar iedereen met smart wacht op 15 cm ijs, kijkt Durex niet zo nauw op de centimeters.
Die 15 cm ijs is bij HEMA echter wél gelukt!
Gall & Gall haakt creatief in op Blue Monday. Misschien niet zo handig als je aan Dry January doet, maar je moet iéts om die Blue Monday door te komen 😉
Wat doe je als er een blue screen op je computer verschijnt? Juist, herstarten. Windows haakt hiermee slim en grappig in op Blue Monday.
Ook typisch aan de koude maand januari is de griep. Kruidvat maakte een herkenbare inhaker.
Koop een doos bonbons, trek iets warms aan én zet je feestneus op, want februari staat in het teken van Valentijnsdag, warme truiendag en carnaval. Inspirerende inhakers voor deze maand komen van merken als Bavaria, ING en Albert Heijn.
HEMA haakt (in) op warme truiendag
Valentijnsdag, de dag van de liefde. En liefde voor Heinz Tomato Ketchup hebben we zeker!
Ook ING maakte een leuke Valentijns-inhaker die goed ‘past’ bij het merk.
Valentijnsdag gaat niet altijd over rozen, bewijst Tango Tankstations met deze inhaker.
En Tango is het niet verleerd, want ook dit jaar kwamen ze weer met een toepasselijke Valentijns-inhaker.
Wederom een sterke inhaker van HEMA, deze keer voor Valentijnsdag. Je kunt maar beter goed voorbereid zijn 😉
Albert Heijn haakte op Valentijnsdag in met een leuke woordgrap.
NS maakte een creatieve inhaker voor carnaval: in de online reisplanner waren 101 steden nu ook onder hun carnavalsnaam te vinden!
Bol.com laat geen enkel inhaakmoment aan zich voorbij gaan en maakte dus ook voor carnaval een grappige Facebook post.
Inhakers hoeven niet altijd leuk of grappig te zijn, maar kunnen ook gebruikt worden om bewustwording te creëren. WWF, toen nog onder de naam WNF, maakte deze ijzersterke inhaker voor carnaval.
Inhakers kun je ook gebruiken om de kwaliteit van je product te benadrukken. Zo hangt er tijdens carnaval bij Bison een paard in de gang!
Inhaken kan ook door middel van video. Bavaria doet het al jaren en jaren succesvol! Nadat carnaval sinds kort onder vuur ligt en er vorig jaar een alternatief carnaval werd geopperd kwam Bavaria, samen met voormalig VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff, in actie. Want dit kan natuurlijk niet.
In maart begint de lente, vieren we St. Patrick’s Day, wordt de klok verzet en hebben we vaak verkiezingen. Genoeg inhaakmomenten, waar merken als Heineken, Bolletje en Havaianas gretig gebruik van maken.
Ijsmerk Bellissima viert Internationale Vrouwendag met deze inhaker.
Deze inhaker was natuurlijk bedoeld voor de Barbie film, wat wij weer briljant bedacht vinden, maar aangezien het in maart Barbie dag is past hij ook hier perfect!
Voor de verkiezingen in maart maakte Bolletje een leuke grap die klopt als een bus!
Ook kleinere merken maken soms sterke inhakers op actualiteiten. Keurslager van Linschoten pakte verschillende verkiezingsposters en verving de politici voor hamburgers. Zij zijn er pas écht voor de burgers 😉
Heineken maakte slim gebruik van beeld met deze inhaker. Het mag in maart dan wel lente zijn, de zon is soms nog ver te zoeken!
Om toch alvast in de vakantiestemming te komen, zocht TUI voor je uit hoe je extra lang vrij kunt zijn dit jaar!
De klok verzetten blijft een lastig dingetje… HEMA wist daar scherp op in te haken.
Met 1 april, Koningsdag en Pasen zijn er in april genoeg inhaakmomenten. Wel is de concurrentie op deze dagen groot, dus bedenk iets origineels én zorg dat je op tijd begint. Haal je inhaak-inspiratie uit deze voorbeelden van onder andere Durex, Chocomel, Praxis en Bol.com
Deze Facebook post van Chocomel werd veelvuldig besproken, maar bleek (helaas?) een 1 april grap te zijn.
In spanning wachten tot de postbode komt is misschien wel het leukste onderdeel van online shoppen. Dan is het best jammer als je pakketje de volgende dag al in huis is, dacht Coolblue. Dus bedachten ze, als 1 april grap, de Pakketvertrager.
Deze 1 april inhaker van HEMA kreeg zó veel lovende reacties, dat het merk overwoog om de deodorant daadwerkelijk te ontwikkelen.
Swiss Sense kwam met deze grappige inhaker: een luxe boxspring voor je hond. Het is een 1-april grap, maar stiekem zouden wij het wel leuk vinden als dit product echt gemaakt werd!
Sommige mensen vinden de geur van benzine heerlijk! Maar om hier zelf nou de hele dag naar te ruiken? Misschien maar goed dat dit een 1 aprilgrap was.
Op 1 april wordt er al zoveel ingehaakt dat Praxis besloot om het expres een dag later te doen. Sterk!
Ook met Pasen kwam Praxis met een inhaker waarbij beeld centraal staat.
Een gedurfde inhaker van Durex.
Ook HEMA is niet bang om een beetje de randjes op te zoeken!
Een inhaker met zelfspot doet het altijd goed!
Hopelijk zijn ze in de Albert Heijn zelf wel wat makkelijker te vinden.
Toen Pasen en 1 april op dezelfde dag vielen haakte Mora in met deze leuke grap.
Ook minder bekende dagen kunnen een bron zijn van inhakers. Deze post van Gamma kreeg hier en daar wat kritiek, maar kreeg daardoor wel behoorlijk wat publiciteit. Wat ons betreft mag een inhaker af en toe best op het randje zijn.
Hornbach tilt stoepkrijten naar een nieuw level met deze Koningsdag inhaker.
Ook Centraal Beheer haakte creatief in op Koningsdag.
Prima, doen we het voor!
Niet Durex zelf, maar Bol.com maakte deze Koningsdag inhaker. Lekker op het randje, gewaagd en ijzersterk. Geen verrassing dus dat de post duizenden lovende reacties ontving.
Soms is het behoorlijk koud op Koningsdag. NS speelde daar op in met deze sterke visual.
En, heb jij elk jaar Bingo?
In mei leggen alle merken een… inhaker? Met Bevrijdingsdag, Moederdag, het Songfestival en de eindexamens zijn er in elk geval genoeg geschikte momenten voor een sterke social media post. Merken als Bose, Schiphol, Jumbo en Tony’s Chocolonely gingen je voor.
Inhakers vind je vooral op social media, maar het kan ook prima in de echte wereld. Chanel maakte voor Moederdag deze schattige poster.
Ook audiomerk Bose plaatste een Moederdag inhaker op social media.
HEMA maakte een Moederdag inhaker die tegelijkertijd inspeelt op de actualiteit. Na een lange periode van thuisonderwijs vanwege corona gingen de scholen namelijk weer open. Scherp!
Sommige inhaakmomenten lenen zich uitstekend voor een e-mailcampagne. Zoals schoenenmerk Toms deed tijdens Moederdag.
Thuisbezorgd is niet vies van een vette woordgrap.
Ook Tony’s Chocolonely bedacht iets voor Moederdag. Wij moesten even twee keer kijken wat er stond… Leuk gevonden!
De bingokaart is populair! HEMA bedacht er een om het Songfestival voor iedereen leuk te maken ;).
Jumbo heeft een bemoedigend woordje voor onze Songfestival-concurrent Frankrijk.
Voor inhaken geldt: hoe actueler, hoe beter. De tekst van Birth Of A New Age, de Nederlandse Songfestivalinzending van 2021, werd niet altijd goed verstaan en daar werden de nodige grappen over gemaakt. Albert Heijn dacht hier slim op in te haken. Hoewel de inhaker voor velen grappig en herkenbaar was, kwam er hier en daar ook wat kritiek. Sommigen waren verontwaardigd dat er zo lollig werd gedaan over de (zware) lading van het lied. Albert Heijn bood daarop haar excuses aan. Wat vind jij, moet een grapje zoals deze kunnen of gaat dit te ver?
Deze slimme inhaker van Hornbach is speciaal voor mensen die niet zo’n fan zijn van het Songfestival.
Ook in mei: de eindexamenuitslag! Supermarkt Dirk weet hoe spannend het is en plaatste daarom deze inhaker op Facebook.
Deze maand gaat (hopelijk) de zomer van start! Ook gaan we aan de wandel tijdens de Avondvierdaagse en worden papa’s in het zonnetje gezet tijdens Vaderdag. En hoewel in Nederland de Amsterdam Pride pas in augustus plaatsvindt, vieren ze in de VS nu al Pride Month. Heb je een internationaal publiek, dan kan het dus slim zijn om daar nu al iets mee te doen. Inspiratie nodig? Merken als Etos, Oreo en Praxis maakten ijzersterke inhakers voor de maand juni.
Oreo maakte deze kleurrijke inhaker voor de Amerikaanse Pride Month.
Pantone – het merk van de kleurstaaltjes – maakte deze creatieve Pride Month inhaker.
Etos wenst je een pijnloze avondvierdaagse met deze Facebook post.
Praxis vindt dat papa op Vaderdag eens kusjes verdient in plaats van klusjes. Ze koppelden daar ook nog slim een winactie aan vast.
Leuk hoor, die kunstwerkjes die je kinderen tijdens Vaderdag voor je maken, maar met Fisherman’s Friend wordt je enthousiaste reactie een stuk geloofwaardiger.
Papa mag lekker genieten deze Vaderdag. Deze slim bedachte inhaker komt van Amstel.
Ook voor Vaderdag weet HEMA weer een stralende inhaker te bedenken.
De Vaderdag inhaker van Etos. Smooth.
Oeps, Vaderdagcadeau vergeten! Thuisbezorgd heeft daar wel een oplossing voor.
Etos zorgt dat je goed voorbereid bent op de start van de zomer.
Vorig jaar juni werden heel wat vrouwen wild van het feit dat Harry Styles naar Nederland kwam. Dankzij Kruidvat bleef je haar in ieder geval wél in model.
Deze maand zijn we (hopelijk) volop van de zomer aan het genieten, maar dat wil niet zeggen dat je als merk stil hoeft te zitten! Er staan weer genoeg relevante data in de inhaakkalender. Om je te inspireren delen we inhakers van merken als NS, Pathé, Bol.com en Kruidvat.
Bar-Le-Duc haakt in op de zomer met deze verfrissende grap.
Ga je kamperen deze zomer? Bol.com zorgt dat je goed voorbereid op pad gaat met deze grappige inhaker.
Het mag dan wel juli zijn, met de Nederlandse zomers weet je het nooit. Kruidvat ziet het zonnig in met een woordgrapje.
En als het weer dan écht niet mee zit, heeft HEMA de ideale zomerjurk.
Wat vieren we eigenlijk met Pinksteren? Autodrop heeft er zijn eigen kijk op.
Ook de onbekendere inhaakmomenten kunnen een bron zijn voor leuke social media content. McDonalds haakt bijvoorbeeld creatief in op de Dag van het Sprookje!
Spelletjes of puzzels doen het goed op social media! Pathé zorgde in elk geval voor veel interactie dankzij deze creatieve Emoji Day inhaker.
Simpel maar effectief, deze Vierdaagse-inhaker van Mars.
Bij de meeste inhakers spreekt het beeld voor zich en wordt er vaak weinig tekst gebruikt. Toch heeft een foto soms wat meer uitleg nodig. Deze hartverwarmende post die NS plaatste op Roze Maandag laat zien hoe inclusief en ruimdenkend het bedrijf is. Mooi!
Augustus lijkt misschien een rustige maand, er zijn wel twee heel belangrijke dingen gaande: vakantie én de Amsterdam Pride. Vooral op die laatste wordt volop ingehaakt, want het is natuurlijk prachtig om te laten zien dat je als merk progressief en tolerant bent. Zorg echter wel dat het gemeend is – het is een gevoelig onderwerp en verschillende merken werden al beschuldigd van ‘pinkwashing’. Merken als Skittles, Oreo en Albert Heijn hebben het in elk geval goed begrepen. Kijk mee naar deze inspirerende inhakers en doe er je voordeel mee.
Een eenvoudig beeld en toch is KLM’s Pride inhaker ijzersterk.
Bol.com is niet vies van een beetje glitter!
Ook Nuon creëerde een Pride inhaker. De slimme combinatie van copy en beeld sluit perfect aan bij het merk.
Je concurrenten in de spotlight zetten? Je moet het maar durven! Albert Heijn kreeg, geheel terecht, veel lof voor deze scherpe Pride inhaker en won daarmee ook nog eens The Best Social Award.
Rondom de Pride kwam Dirk met een aantal heel speciale aanbiedingen. Voor Mona’s die van Mona’s houden en voor Tony’s die van Tony’s houden. Goed gevonden!
Deze heb je vast wel voorbij zien komen, want hij ging destijds behoorlijk viral. Het was niet zomaar een social post, de shirtjes waren ook echt te koop! Bij ons is deze Pride inhaker van HEMA nog steeds groot favoriet.
Tijdens de Pride van 2016 kwam Tony’s Chocolonely met de enige echte gay bar. De kleurig verpakte reep was vervolgens jaarlijks te koop, maar in 2019 kwam daar een einde aan. Naast enthousiaste reacties kreeg de regenboogwikkel ook enkele kritische noten en werd het door sommigen als een vorm van pinkwashing gezien. Daarop besloot Tony’s om in het vervolg een andere manier te zoeken om de LGBTI-community te supporten. De inhaker was goed bedoeld, maar dat het merk zo goed luistert naar haar doelgroep en zich wil blijven verbeteren is natuurlijk extra mooi!
Skittles gooit het met haar Pride inhaker over een andere boeg. Het merk is normaal gesproken kleurrijk (“Taste the rainbow”) en gaat nu voor zwart wit. Sterk!
Behalve op de Pride, haakt Skittles ook in op de zomer.
Pathé haakte slim in op de hittegolf. Want afkoelen doe je natuurlijk in een Pathé-bioscoop!
De vakantieperiode is aangebroken en voor reisorganisaties is dit het ideale moment voor wat creatieve social media posts. Deze is van TUI. Herkenbaar?
Nog eentje van TUI. Want ook wanneer de zomervakantie niet loopt zoals gepland weet TUI slim in te haken.
En wat doen wij Hollanders massaal in de vakantie? Juist, barbecuen!
De zomervakantie zit er weer op, dus we gaan massaal weer aan het werk of naar school. Ook deze maand: Burendag, Prinsjesdag én het jaarlijkse Apple Event waarbij nieuwe producten gelanceerd worden. Zoek je inspiratie voor je social media posts van september? Merken als IKEA, Jumbo, Bol.com en Amstel maakten haarscherpe inhakers.
Omdat de scholen weer zijn begonnen kwam Bol.com met deze herkenbare inhaker.
Ook voor middelbare scholieren maakte Bol.com een herkenbare social media post.
Dat Bol.com haar doelgroepen goed kent, blijkt uit deze back to school inhaker. Welke student herkent zich hier niet in?
Dit jaar vindt er een vrijdag de 13e plaats in september. Sommige mensen zijn die dag extra voorzichtig, maar Coolblue ziet er de humor wel van in en komt met een leuk woordgrapje.
Albert Heijn neemt op vrijdag de 13e het zekere voor het onzekere.
Ook op Schiphol kun je maar beter voorzichtig zijn op vrijdag de 13e!
In september lanceert Apple haar nieuwste producten. Het event is hét gesprek van de dag op social media, dus als marketeer is het zeker een aanrader om ook te kijken. Centraal Beheer zit er in elk geval klaar voor.
Toen Apple enkele jaren geleden een nieuwe Mac Pro, die een beetje leek op een rasp, aankondigde, zorgde dat voor veel memes en hilariteit op internet. IKEA was er als de kippen bij en kwam met deze sterke inhaker. Snelheid is key!
Bij Kruidvat wordt het Prinsjesdag koffertje vervangen door een mandje.
Ook supermarkt Coop wenst haar mand… eh, landgenoten een fijne Prinsjesdag.
Na al die grappen over het koffertje, zag Heineken een goede rede(n) om het over een andere boeg te gooien.
De Burendag inhaker van Jumbo is zeker geen kletskoek.
Zet je huisdieren in het zonnetje, want op 4 oktober is het dierendag! Ook staat oktober in het teken van Halloween en wordt deze maand de klok verzet. Genoeg momenten om op in te haken dus. Kijk mee naar een aantal inspirerende voorbeelden van merken als Lidl, Oreo, IKEA en Albert Heijn.
De social media pagina’s van Lidl staan vol met slimme woordgrappen, zoals deze voor oktoboo… eh, oktober.
Dierendag. De bezorgers van Albert Heijn hebben het er maar druk mee!
Ook IKEA creëerde een aantal inhakers voor dierendag, die zowel offline als online te zien waren.
Was je van plan om deze dierendag je kat te verwennen met een mooie nieuwe mand? Bespaar jezelf de moeite. De dierendag inhaker van Bol.com is pijnlijk herkenbaar voor alle katteneigenaren!
Puzzeltjes en spelletjes doen het goed op social media en zorgen vaak voor veel interactie. Deze creatieve dierendag inhaker van Q-Music was dan ook een groot succes! Hoeveel van deze artiesten herken jij?
Ook Staatsloterij liet dierendag niet aan zich voorbij gaan.
Ken je ‘m nog, het ei dat op Instagram viral ging? Jumbo besloot op het succes mee te liften met deze eigenzinnige inhaker. Ze plaatsten deze post in januari, maar hij sluit ook goed aan bij Wereld Ei Dag in oktober.
Over viral gesproken… de crompouce! Vorig jaar oktober was het een mega hit. Maar, zoals HEMA ook in deze geweldige inhaker suggereert, er gaat toch niets boven de enige echte tompouce?
De klok wordt verzet en ook HEMA draait zich nog lekker een keertje om.
Halloween wordt ook in ons land steeds populairder. Chocomel griezelt er alvast op los met deze grappige inhaker.
Ook bij Albert Heijn ligt het Halloween kostuum al klaar.
Aah! De Halloween inhaker van ING is misschien wel de engste die we ooit hebben gezien 😉 Scherp bedacht!
In Amerika is Halloween razend populair, dus Oreo bedacht een complete contentstrategie rondom het griezelfeest. Via de hashtag #OreoHorrorStories werden meerdere posts gedeeld, waarin het koekje steeds de hoofdrol speelde in bekende horrorfilms. Zoals deze, gebaseerd op The Shining. Griezelen maar!
WNF gebruikt Halloween juist om bewustwording te creëren voor een wereldwijd probleem. Misschien minder gezellig, maar wel ijzersterk en het sluit perfect aan bij hetgeen waar WNF voor staat.
Sinterklaas komt aan in Nederland, de eerste Kerstaankopen worden gedaan én er wordt flink geshopt tijdens Black Friday en Cyber Monday. Ons banksaldo krimpt terwijl de gezichtsbeharing groeit, want het is deze maand ook Movember (of No-Shave November). Genoeg momenten om op in te haken dus. Merken als Chocomel, Heineken en MediaMarkt gingen je al voor.
De Movember inhaker van Chocomel. Een snor laten staan is nog nooit zo makkelijk geweest!
De Movember inhaker van WNF zit wel snor.
Eindelijk is Sinterklaas weer in het land! Bol.com haakt creatief in op de intocht.
Albert Heijn haakt in met een creatieve woordgrap om deze Black Friday deal te promoten.
Heineken bli(n)kt uit met een leuke Black Friday inhaker.
Shoppen tijdens Black Friday is een heuse sport. MediaMarkt haakte daarop in met deze creatieve bingokaart.
Het jaar mag dan wel bijna ten einde zijn, dat betekent niet dat je je social media strategie moet laten verslonzen. Sterker nog, Sinterklaas en Kerst zijn commerciële goudmijnen. Gas erop dus! Daarnaast is het ook hartje winter, wat ook een bron kan zijn van leuke content. Inspirerende social media inhakers voor de maand december vind je bijvoorbeeld bij HEMA, ProRail, Albert Heijn en Gamma.
Bij een Sinterklaas inhaker denk je al snel aan afbeeldingen met een mijter, een staf of een berg cadeautjes. Veel origineler is het om ook zónder die kenmerkende items een ijzersterke inhaker te verzinnen. HEMA kreeg het voor elkaar.
Ook Kluscontact begrijpt de kunst van het weglaten met deze inhaker die tot de verbeelding spreekt. Sterk!
De Sinterklaas inhaker zit op het randje, maar een merk dat lef toont kunnen wij wel waarderen.
Inhaakdagen kun je voor veel meer dingen gebruiken dan alleen voor grappige social media content. Zo gebruikte ProRail pakjesavond om een vacature te promoten.
Veel families en vriendengroepen zullen zich herkennen in deze Sinterklaas inhaker van Bol.com.
Niet alleen vanwege de koude winterdagen, maar ook vanwege social distancing blijft Heineken lekker binnen met een brrrtje.
Het is nog even afwachten of we een witte Kerst gaan krijgen, maar bij Coop ligt de sneeuw in elk geval klaar!
Het geheim van een goede inhaker? Razendsnel bovenop de actualiteit zitten. Een goed voorbeeld is Kwekkeboom, die met deze inhaker perfect gebruik maakte van timing en locatie.
Tijdens het winterse weer kwam HEMA met een wel heel spesjale inhaker.
Albert Heijn heeft een neusje voor leuke inhakers.
Er wordt gretig ingehaakt op Kerst. Zo kwam Gamma op de proppen met deze leuke woordgrap.
Ook het zuivelmerk Fairlife maakte een Kerst inhaker.
Zouden we een witte Kerst krijgen? M&M’s weet het wel.
Bol.com wenst jullie een spetterend uiteinde…
…en wij ook! Want dit was de laatste dag van het jaar én daarmee ook de laatste inhaker van dit overzicht. Hopelijk hebben we je met al deze voorbeelden — meer dan 150 stuks! — kunnen inspireren. Veel succes met je marketingplanning!
Mocht je tóch nog hulp nodig hebben? Brandpulse is je graag van dienst!