Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Bij het online winkelen wordt bijna 88% van de gevulde winkelwagens vroegtijdig verlaten. Hoe hoog dit percentage voor jouw bedrijf is, bereken je eenvoudig door in Google Analytics het aantal unieke vertoningen van de winkelwagenpagina te vergelijken met de vertoningen van de checkout- of afrekenpagina.
Als je dit nog niet eerder hebt gedaan, dan kan de uitkomst best even schrikken zijn. Zeker als je bedenkt hoe hoog je omzet zou kunnen zijn als al die winkelwagens wél waren afgerekend. Nu is het natuurlijk wishful thinking dat je al die verlaters alsnog over de streep had kunnen trekken, maar alle extra conversie die je er nog uit kunt halen is sowieso mooi meegenomen.
De klant was zich nog aan het oriënteren en was niet van plan om direct iets te kopen
De verzendkosten of bezorgtijden sluiten niet aan bij de verwachtingen
De klant haakt af op de prijs of hij wil eerst nog een prijsvergelijking doen
De klant besluit om toch naar een fysieke winkel te gaan
De aangeboden betaalwijzen werken niet of zijn ontoereikend
Maar er is ook goed nieuws! Onderzoek heeft aangetoond dat je tussen de 3% en de 14% van je verloren omzet door middel van e-mailmarketing kunt terugwinnen. En waar je je aanvankelijk misschien nog afvraagt of het wel de moeite waard is, denk je geheid anders als je die percentages met je jaaromzet vermenigvuldigt.
Voor ons developersteam is een efficiënte e-mailmarketingflow gesneden koek. Met de juiste koppelingen tussen de systemen, een bij je bedrijf passende campagne en scherpe copy kunnen wij een aanzienlijk aandeel van je verloren omzet herstellen. De e-mailflow herinnert de klant op een niet opdringerige manier aan zijn verlaten winkelwagen en moedigt hem aan om de bestelling alsnog te voltooien.
Ook in de webshop van Fabory werd de winkelwagen in een vergelijkbaar aantal van de gevallen onafgerekend achtergelaten. Speciaal voor Fabory ontwikkelden wij een campagne en een e-mailflow om de verlaten winkelwagen alsnog onder de aandacht van de betreffende klant te brengen.
Met deze flow als resultaat:
Na implementatie ontvangt het e-mailmarketingsysteem Copernica de inhoud van de winkelwagen van het softwaresysteem SAP. Dit gebeurt door middel van een beveiligde koppeling tussen beide systemen. Van de geselecteerde profielen die in aanmerking komen voor een reminder wordt eveneens een koppeling gemaakt tussen SAP en Copernica. Nadat de staat van het profiel is herkend, wordt de inhoud van de verlaten winkelwagen gekoppeld aan het juiste profiel voor een persoonlijke benadering en treedt de hierboven getoonde flow in werking.
De implementatie van de e-mailflow resulteert uiteindelijk in meer conversie, meer klanttevredenheid en zo ook betere en sterkere klantrelaties. Ook voor jouw bedrijf kunnen wij dit realiseren. Onze ervaring en technische skills zorgen ervoor dat je verlaten winkelwagens weer op hun wieltjes terechtkomen.