Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
AI is hot topic en gaat als een trein. Blijft dit zich in 2024 ontwikkelen of was vooral de hype interessant en zwakt de interesse hiervoor langzaam af? Zijn er nog nieuwe trends (op komst) of zien wij vooral een doorontwikkeling van de huidige social media trends? Als marketeer is het belangrijk dat je op de hoogte bent en blijft van de social media trends en ontwikkelingen in Nederland (en eventueel daarbuiten) en dit meeneemt in je social media strategie. Stap in voor een ritje langs de trends voor het komend jaar.
Snel naar:
Video an sich is natuurlijk geen nieuwe social media trend. Wel zullen we in 2024 nóg meer video gaan zien, al dan niet professioneler en geoptimaliseerd voor het desbetreffende platform. YouTube, TikTok en Instagram Reels hebben ervoor gezorgd dat video tegenwoordig toch wel de nummer 1 contentvorm is en dit zal zich in 2024 blijven doorontwikkelen.
Influencer marketing is al jaren onwijs populair. Echter zien wij dat de invulling ervan wat verschuift. Zoals we in de social media trends van 2023 al benoemden, verlangt het publiek steeds meer naar eerlijke en authentieke content. Influencers met miljoenen volgers worden hierdoor minder geloofwaardig, want ‘zij zullen er wel voor betaald worden’. Mensen worden kritischer en willen bewijs dat een product of dienst écht goed is. Daarom verschuift influencer marketing steeds meer naar micro- en nano-influencers. Zij zijn bereikbaar en authentiek en daarom geloofwaardig(er). Ze hebben wellicht een kleiner bereik, maar wel een gerichter bereik en daarbij een hogere engagement rate, wat ook voor je merk veel waardevoller is dan volgers-aantallen.
Ben je benieuwd naar hoe Hunkemöller haar influencer marketingstrategie aanpakt? Wij spraken Global PR & Communication Manager Janine Kaatee en vroegen haar het hemd van het lijf.
Met de komst van AI lijkt alles in sneltreinvaart te gaan. Werkzaamheden worden geautomatiseerd, we volgen massaal virtuele influencers en binnen een handomdraai heb jij een uniek campagnebeeld gecreëerd.
Zo kan AI klantgedrag analyseren om op basis van interesses gepersonaliseerde content aan te bevelen of het kan een handig hulpmiddel zijn bij het automatiseren van campagnes.
Echter blijkt nog vaak dat AI-technologieën nog lang niet waterdicht zijn, waardoor mensenhanden hier zeker nog bij nodig zijn. Check dus goed waar het voor jullie kan werken en waar je zelf nog wat moet bijsturen.
Snapchat, Instagram en TikTok staan nu al bol van AR-filters en dit zal komend jaar alleen maar uitgebreider worden. Denk hierbij aan virtual try-ons en unieke merk experiences. De verwachting is dat de mogelijkheden om virtueel producten aan te bieden, aanwezig te zijn bij een virtueel event of de mogelijkheid om virtueel een winkel te bezoeken in 2024 exponentieel zullen groeien.
Voor marketeers is het zaak om de shopervaring van de klant te blijven optimaliseren, want de verwachting is dat de mogelijkheid om producten via social media aan te schaffen zonder het kanaal te verlaten nóg geavanceerder zal worden in 2024. Kijk echt vanuit de klant naar hoe deze journey zo efficiënt mogelijk ingericht kan worden. Zorg voor een naadloze winkelervaring, inclusief shopbare posts en vereenvoudigde afrekenprocessen. Hoe minder stappen de klant hoeft te doorlopen, hoe beter.
Social messaging apps zouden al een onderdeel van je marketingmix moeten zijn en als dit nog niet zo is, dan doen wij bij deze alsnog een warme aanbeveling. Er wordt namelijk steeds meer via bijvoorbeeld WhatsApp of Instagram gecommuniceerd. Uit onderzoek is gebleken dat 57% de voorkeur geeft aan klantenservice via een social media platform. Het is dus wel degelijk belangrijk dat dit ook in jouw strategie wordt meegenomen.
Werk wel met social messaging apps die jouw doelgroep het meest gebruikt en richt deze goed en gebruiksvriendelijk in. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van een chatbot, mits deze de klant ook écht helpt. Hier mag je dus best in investeren. Ga je liever voor persoonlijke service? Maak dan intern goede en duidelijke afspraken over wie deze berichten oppakt.
Ook User Generated Content (UGC) is niets nieuws, maar het creëren van een community rondom je brand wordt wel steeds belangrijker. Merken zullen hun klanten steeds meer aanmoedigen om UGC te genereren, wat zorgt voor authenticiteit en vertrouwen.
De voornaamste reden dat livestreams werken, is de persoonlijke touch. Je ontvangt real-time feedback, direct een antwoord op je vraag of je krijgt toegang tot de behind the scenes van jouw favoriete merk. Livestreams op social media kanalen hebben het afgelopen jaar veel terrein gewonnen en dit zal zich in 2024 verder uitbreiden.
Met de komst van virtuele assistenten als Siri, Alexa en Google Assistent is Voice Search Optimization steeds belangrijker geworden. Voice Search Optimization is een belangrijk onderdeel van Search Enging Optimization (SEO) en daarom is het van belang dat jouw teksten en beelden zo zijn ingericht, dat ze ook voor de Siri’s en Alexa’s onder ons goed te vinden zijn.
Je content optimaliseren voor voice search doe je onder andere door gebruik te maken van long-tail keywords. Wanneer mensen een voice zoekopdracht uitvoeren, gebruiken ze vaak langere zinnen. Gebruik niet te veel vakjargon of te moeilijke woorden en zorg ervoor dat de persoonlijke gegevens op je social media account up to date zijn.
Duurzaamheid wordt alsmaar belangrijker voor de klant, die hier steeds bewuster mee omgaat. Daarom is het belangrijk dat je dit onderwerp ook in je social media strategie voor 2024 meeneemt. Ga echter niet alleen roepen dat je duurzaam bent, omdat de klant dit van je verwacht, maar laat het ook echt zien. De klant wil transparantie en eerlijkheid. Een merk dat dit heel goed doet, is The Lekker Company. Wij spraken ze onder andere over hoe zij een B Corp zijn geworden. Je leest het gehele interview binnenkort op onze website.
Data is key. Leer je klant zo goed mogelijk kennen, want alleen zo kun jij de customer experience zo optimaal mogelijk inrichten en je producten en services verbeteren. Duik dus echt in de inzichten van social media of maak gebruik van analyserende tools.
Het is echter wel heel belangrijk dat je op een veilige manier met deze data omgaat. We horen steeds vaker verhalen over hoe gegevens via een datalek aan de wandel gaan en dit is natuurlijk het laatste wat je als bedrijf wilt. Het verzamelen van data is heel waardevol, maar zorg voor een goede data security en ook hier weer: transparantie. Wees eerlijk en duidelijk over wat je wel (of niet) met de gegevens van je klant gaat doen.
Elk nieuw jaar in social media land brengt weer nieuwe social media trends, uitdagingen en mogelijkheden waar je als marketeer aandacht aan moet besteden. Wanneer jij goed op de hoogte van de social media trends bent en blijft, kun je hier vroegtijdig op inspelen. Alleen zo kun jij je koppie boven het maaiveld blijven uitsteken.
Headerafbeelding van rawpixel.com op Freepik