Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Naast gewone marketing, voice marketing en contentmarketing, is er ook geurmarketing. Geurmarketing of scent marketing, is één van de krachtigste vormen van marketing. Het sluipt ongemerkt binnen, loopt in één rechte streep door naar het onderbewuste, triggert herinneringen en spreekt emoties aan. Onze neus is direct verbonden met het limbisch systeem, de plek waar de emoties en het geheugen huizen, waardoor geuren daar zo de drempel over kunnen. En dit alles zo natuurlijk, soepel en zachtaardig dat de consument er he-le-maal niets van merkt.
Maar wie er wel wat van merkt, is de marketeer. Pas je als marketeer geurmarketing op een slimme, ongedwongen en passende manier toe, dan heb je goud in handen. Ziehier een treffend voorbeeld van hoe dat in de praktijk werkt.
Wie niet sterk is moet slim zijn, moet Dunkin’ Donuts hebben gedacht na de constatering dat hun koffie nauwelijks voet aan de grond kreeg in Seoel. Zich eenmaal in de Zuid-Koreaanse hoofdstad gevestigd, kwam Dunkin’ al snel tot de conclusie dat de bewoners de keten niet met koffie associëren, maar vooral met het heerlijk zoete broodje waar de naam naar verwijst.
Maar voor een donut hebben ze in Zuid-Korea vaak helemaal geen tijd. Zuid-Koreanen maken na Mexicanen de meeste werkuren ter wereld, dus moet in Seoel alles snel-snel-snel. Een donut is te veel gedoe. Maar een koffietje gaat er altijd wel in!
Koffie verkoopt Dunkin’ Donuts natuurlijk ook. Maar in Seoel, een echte koffiestad, moet Dunkin’ Donuts zowel de vele lokale koffieshops als de gevestigde namen zoals Starbucks, Burger King en McDonald’s naast zich dulden. Als ‘nieuwkomer’ moet je nog maar zien hoe en óf je de klant, die al een vaste koffiespot heeft, gaat overhalen om een scheve schaats te rijden.
In Seoel alleen al zijn er meer dan 17.000 coffeeshops gevestigd. Even ter vergelijking: in New York zijn het er ‘maar’ 3500. Er is dus, op z’n zachts gezegd, wat competitie.
Toch heeft Dunkin’ op deze vele concurrenten wat gevonden.
Door de werkuren en het strakke schema worden de meeste koffies in Zuid-Korea onderweg naar werk gekocht en gedronken. Even een bakkie pakken en weer door. Het door Dunkin’ Donuts ingeschakelde marketingbureau besloot de naar het werk rijdende doelgroep te verrassen op een plek waar ze niet omheen of uit konden: het openbaar vervoer. De meeste mensen in Zuid-Korea reizen immers met het OV naar het werk.
Dunkin’ liet in diverse stadsbussen een aroma diffuser met koffiegeur installeren en speelde tijdens de rit een commercial met een specifiek deuntje af. Iedere keer als het Dunkin’ Donuts deuntje ringelde, spoten de diffusers een wolkje koffiearoma door de bus, waardoor de relatie tussen het deuntje en de koffiearoma stevig in het geheugen van de niets vermoedende reizigers werd verankerd. Hoor je de kassa al rinkelen?
In de aanloop naar een stop waar een Dunkin’ Donuts vestiging zat, refereerde de commercial aan de geur van koffie en nodigde de reiziger uit om een koffie bij Dunkin’ Donuts te komen halen. Bij het uitstappen zagen de reizigers tot slot nog een reclameposter die ze nogmaals aan Dunkin’ herinnerde. Je raadt het al… de reizigers liepen zo de bus uit en Dunkin’ Donuts in. Alsof ze het zelf hadden bedacht.
Dankzij deze slimme vorm van geurmarketing groeide de omzet in de op de busroute gelegen vestigingen met maar liefst 29%. Hatsaflats!