Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Vraag jij je ook af hoe jouw favoriete websites altijd op de eerste pagina (ver bovenaan) van Google lijken te verschijnen? Yep…je bent zeker niet de enige! Ben je benieuwd hoe jij dit voor jouw bedrijf en merk ook voor elkaar krijgt?
Daar gaat deze blog over.
We leggen je uit hoe je (ver) bovenaan in Google kan komen op een ethische manier, zonder dirty black-hat trucs die Google uiteindelijk genadeloos afstraft. Een nummer 1 positie claimen vanuit een langetermijnvisie, strategie, tactiek met duurzame resultaten. Check onze aanpak, ga er zelf mee aan de slag en win!
Allereerst is het goed om te beseffen dat er een continue strijd gaande is tussen ontelbaar veel websites. Een strijd voor die felbegeerde plek in de top vijf, of zelfs dé nummer 1 positie in Google. En dat is niet zo gek.
Want weet jij hoe de trafficverdeling (doorklikratio, oftewel CTR) is van de top 10 eerste posities op de eerste pagina van Google?
We hebben ze voor je op een rijtje gezet in onderstaande tabel:
Het mag duidelijk zijn, enorme verschillen dus tussen de gemiddelde doorklikpercentages in de topposities en de rest. En het zijn vooral de eerste posities die tellen! Je ziet dus hoe belangrijk het is om hoog te scoren in Google.
Ondanks de vele jaarlijkse Google algoritme-updates blijven deze percentages behoorlijk stabiel. Cidewalk doet hier al jaren onderzoek naar. De bovenstaande percentages zijn een gemiddelde van verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren voor de organische zoekresultaten in Google.
Het eerste zoekresultaat in Google krijgt maar liefst net zoveel bezoekers als de posities 2 tot en met 4 gecombineerd. De nummer 1 positie krijgt gemiddeld 20-30% van al het zoekverkeer. Bijna net zo veel als de nummers 5 t /m 20 (het einde van pagina 2) samen.
Een tweede belangrijke conclusie is dat positie 10 (onderaan pagina 1 van de zoekresultaten) nog steeds 143% meer verkeer krijgt dan positie 11 (begin van pagina 2).
Best indrukwekkende cijfers! SEO (organische vindbaarheid) is en blijft dus enorm belangrijk om online gevonden te worden. De top 10 is dus waar je zijn moet.
Het belang van die top 10 mag duidelijk zijn. Maar we gaan nog een stapje verder. Want hoe start jij jouw online zoektocht naar informatie bijvoorbeeld?
Grote kans dat ook jij bij onze grote vriend Google aanklopt. Ja toch? Google is veruit de populairste zoekmachine in Nederland. Maar liefst 70,1% van de Nederlanders gebruikt Google Search. Nog eens 22,4% maakt gebruik van Google Images. Het marktaandeel van Google komt daarmee op een sappige 92,5%.
YouTube domineert het overgrote deel van wat er nog overblijft. Met 3,8% is YouTube de op twee na grootste zoekmachine van Nederland. De rest van de kruimels (3,7%) gaan naar Google Maps, Bing, Yahoo, Facebook, Amazone, Twitter, Pinterest en DuckDuckGo. Bekijk hier alle resultaten van het onderzoek.
Bron: Fishkin, resultaten uit onderzoek van honderden miljarden zoekopdrachten.
We mogen dus wel concluderen dat het enorm loont om organisch op de eerste pagina van Google terecht te komen. Helemaal chique is het om een top 5 of top 3 positie te bemachtigen. Echte eindbazen claimen een nummer 1 positie.
Maar liefst 70,1% van de Nederlanders gebruikt Google Search. Nog eens 22,4% maakt gebruik van Google Images. Het marktaandeel van Google komt daarmee dus op 92,5% !!
?? LEESTIP:
Ontdekken wat nog meer van belang is om hoog te scoren in Google? Lees dan zeker ook onze blogreeks over contentmarketing en maak een gewaagde sprong in het diepe. Warning: buckle up!
In deze blogreeks ontdek je hoe je een échte contentmarketing eindbaas wordt en hoe je jouw merk kunt ontwikkelen naar mediamerk. Minstens zo belangrijk om bovenaan in Google te komen én te bouwen aan een sterk en toekomstbestendig merk in de 21ste eeuw.
Door met de (basis) bouwstenen van SEO, zodat ook jij de eerste stappen kunt zetten om bovenaan in Google te komen. Of in ieder geval hoger dan je nu staat
De 1e positie in Google en andere zoekmachines krijg je niet zomaar. Een site moet van alle kanten kloppen om een goede plek te krijgen in de organische zoekresultaten. Zo moet een site gebruiksvriendelijk zijn en ook aantoonbaar kwalitatief én relevant.
Om beter te scoren op deze punten moet je wijzigingen aanbrengen in de content en backend van jouw website. Sterker nog, zoekmachine optimalisatie gebeurt ook buiten de website om. Het speelveld is oneindig.
De drie bouwstenen van SEO zijn:
Zoekmachines zoals Google zien een pagina niet zoals jij en ik. Met On-Page SEO maak je de content leesbaar en duidelijk voor zoekmachines. Voor robots.
Een goede start zijn de titels van jouw pagina. Bijna elk CMS biedt de mogelijkheid om de tekst op te maken als “titel” of “heading 1”. Met de titel vertel jij zoekmachines zoals Google waar de pagina over gaat. Dit is dus het onderwerp en deze moet terugkomen in de titel.
Bestaat jouw pagina uit meerdere paragrafen? Geef elke paragraaf dan een duidelijk kop, ofwel, een “heading 2”. Of 3 of 4, afhankelijk van hoever je wilt gaan. Ook hierin gebruik je belangrijke en relevante woorden.
Als je wilt dat mensen jou vinden wanneer zij zoeken naar “gezonde mueslireep” of “gepersonaliseerde sieraden” , dan moet jouw content hierop aansluiten. Het moet voor de lezer, en voor zoekmachines, meteen duidelijk zijn dat jij content aanbiedt over dit onderwerp. In andere woorden: Maak jouw content SEO proof met deze tips.
Zo heeft jouw website een structuur die voor zoekmachines makkelijk te lezen is! Andere on-page SEO factoren die kunnen helpen om bovenaan in Google te komen zijn:
On-Page SEO optimalisaties gaan over de content op jouw website zelf. Behalve de leesbaarheid van jouw site speelt ook autoriteit een grote rol. Overheidswebsites hebben veel autoriteit. Autoriteit krijg je niet zomaar. Gelukkig heb je hier invloed op, deze kun je bijvoorbeeld vergroten met off-page SEO technieken.
Een goede tactiek is linkbuilding. Vooral als je deze vanuit een andere hoek benadert dan “ik wil bovenaan in Google staan”.
Probeer te denken vanuit jouw websitebezoeker. Kijk dus naar waar jouw doelgroep zich bevindt en welke websites ze serieus nemen. Sluit jouw content hierbij aan? De link tussen de websites moet logisch zijn. Als dit het is voor de lezer, dan is dit het ook voor Google.
Zie je een goede match? Dan kun je kijken of eigenaren van deze website openstaan voor een partnerschap. Je kunt dan bijvoorbeeld een gastblog schrijven waarin je linkt naar jouw website. Dit laat aan zoekmachines zoals Google zien dat jij relevante en belangrijke informatie hebt. Dit vergroot jouw autoriteit.
En deze hogere autoriteit is voordelig voor jouw zoekmachine positionering.
Is jouw website gebruiksvriendelijk? Dan blijven bezoekers langer hangen. Voor zoekmachines is dit een teken dat jij een goede website hebt. En die gebruiksvriendelijkheid, die wordt steeds belangrijker.
Scoort jouw site bijvoorbeeld slecht op snelheid? Of is jouw site onbruikbaar op mobiel? Dan heeft dit een negatieve impact op jouw zoekmachine positionering.
Technische SEO kun je beschouwen als het fundament waar je jouw huis op bouwt. Hierbij ben je vaak afhankelijk van jouw websitebouwer. Het gaat namelijk om een aantal zaken aan de achterkant. Denk aan schone code, de juiste sitemaps en robots (txt) bestanden, maar ook het juiste formaat afbeeldingen.
SEO pak je niet even op. Technische SEO gaat nóg een stapje verder. We snappen dat je toch snel winst wilt boeken op dit gebied, daarom hebben we een kleine checklist. Deze kun je doornemen met jouw websitebouwer. Let op: het gaat hier om de basis van technische SEO.
Voordat je jouw website gaat optimaliseren om hoger in zoekmachines te komen is het belangrijk dat je een nulmeting doet. Hoe scoort jouw website nu? Op welke zoektermen word je gevonden?
Het makkelijkste is om een SEO tool of Google Search Console te gebruiken. Hierin zie je duidelijk op welke woorden jouw website gevonden wordt, welke positie je hebt en hoe vaak mensen jouw website bezoeken. Niet geheel onbelangrijk.
Heb je hier geen toegang tot? Dan kun je het ook via een zoekmachine zoals Google zelf proberen. Open een incognito venster, ga naar Google en vul een zoekwoord in waar jij graag op gevonden wilt worden. Je kunt nu kijken of je tussen de resultaten op de eerste pagina staat.
Ben je na vijf pagina’s nog onvindbaar? Werk aan de winkel! Bekijk de websites die bovenaan staan, wat valt jou op aan deze pagina’s? En wat kun je hiervan leren?
Heb je gebrek aan tijd of middelen? Schakel dan een professional in. SEO blijft een complex spel dat vraagt om een langdurige strategie, veel onderzoek, analyses en continue optimalisaties.
Bovenaan in Google komen? Zorg om te beginnen dat je basis SEO goed staat én ga professioneel aan de slag met contentmarketing. We helpen je graag op weg.
Vraag een QuickScan aan voor een eerste analyse van jouw website en zorg dat je basis SEO in ieder geval hét fundament is voor al je overige (content) marketing activiteiten.
Vraag vrijblijvende quickscan aan