Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Gratis. Gratis is altijd een goed idee! Een tubetje haarmasker bij aankoop van een shampoo. Een leuk speeltje bij de zak hondenvoer. Het kleine blikje frisdrank dat je op het station kreeg toen je met dorst uit de trein stapte. Sampling marketing scoort! Gratis spullen maken mensen niet alleen blij, ze vergroten ook de brand- en product-awareness en leveren het perfecte bewijs voor hun bestaansrecht.
Sampling biedt de consument een tastbare interactie met het product aan, een ervaring waar de beste advertenties of verpakkingen niet aan kunnen tippen. Deze uiterst effectieve waardecommunicatie laat uit eerste hand zien wat het merk of product zo speciaal maakt. Het is een krachtige marketingtool die veel meer doet dan slechts productpromotie. Sampling is, om meerdere redenen, pure merk-activatie.
Er is geen betere manier om een merk te leren kennen dan door het kosteloos te ervaren. Als een consument nog niet bekend is met een merk, dan zal hij het vaak niet uit zichzelf aanschaffen. Sampling zorgt voor een laagdrempelige en prettige kennismaking. Bij positieve bevindingen zal de consument het merk in zijn hart én geheugen sluiten en zijn ervaringen waarschijnlijk delen met anderen. Zo zal de brand-awareness zich als een olievlek verspreiden.
Sampling is de beste manier om de consument op de hoogte te brengen van een nieuw product of lijn binnen een bestaand merk. Een sample maakt het op een ludieke manier wereldkundig en nodigt uit tot kennismaking en aanschaf.
Een leuke of bijzondere samplingcampagne leidt tot enthousiasme onder de testpersonen die met hun enthousiasme een welkome buzz kunnen creëren. En met een beetje geluk zet deze buzz ook de pers aan het werk. Wel is het zo dat het product de consument ook echt iets te bieden moet hebben. Als de hele campagne voor alleen een buzz wordt opgetuigd, dan prikt de consument daar snel doorheen en zal het vooral verontwaardigde reacties opleveren.
Er is geen betere manier om een product te testen dan het nog voor de officiële lancering aan de beoogde doelgroep mee te geven. Laat ze ruiken, proeven, gebruiken en ervaren. Observeer de reacties en luister naar de feedback zodat daar, indien gewenst, passende actie op kan worden ondernomen.
Dit is waarschijnlijk niet iets dat je direct verwacht, toch kan een samplingcampagne een bedrijf ook geld besparen. Zeker bij de lancering van een nieuw product kunnen productiefouten en andere oneffenheden vaak tijdens zo’n campagne worden geëlimineerd. En dat is veel goedkoper dan als het product al op grote schaal gelanceerd en gedistribueerd wordt.
Nieuwe brands of producten hebben nog geen social proof. En wat schept meer vertrouwen dan een merk dat de consument gratis producten laat testen. Merken die hun product durven weg te geven nog voordat er geld voor betaald wordt stralen betrouwbaarheid en autoriteit uit. Hieruit blijkt ook vertrouwen in het eigen product. Omdat de gebruiker het voor een eventuele aanschaf eerst zelf kan ervaren, zorgt dit voor een riante dosis brandvertrouwen.
Een onderzoek van Edison Media Research liet zien dat 35% van de klanten die tijdens het shoppen een product hebben gesampled direct overgaan tot aankoop ervan.
Doordat testers het product kosteloos (wat al euforie-verhogend werkt) met alle zintuigen kunnen ervaren, wordt er een sentimentele band mee opgebouwd. Het gevoel, de look, de smaak en vooral de geur worden stevig in het limbisch systeem opgeslagen. De eerstvolgende keer dat de betreffende persoon het product weer tegenkomt, activeren de zintuigen er levendige en positieve herinneringen aan, waardoor aankoop extra aantrekkelijk wordt.
Waarom zou de consument een bepaald product gebruiken terwijl er al zoveel keuze in hetzelfde segment is? Door middel van sampling kan het product objectief worden vergeleken met dat van de concurrent. Daarnaast elimineert sampling koopspijt, want de consument heeft het product zelf getest, vergeleken en goed bevonden. Dit betekent dat er niets het gebruik van het product in de weg staat.
Het uitproberen van nieuwe producten leidt geregeld tot toegewijde ambassadeurs, doordat zij zich bevoorrecht voelen wanneer ze nieuwe producten mogen uitproberen. Deze ambassadeurs verspreiden het woord in hun eigen kringen en onder hun eventuele (online) volgers. Daarnaast zorgen ze voor user generated content en de bijbehorende social proof.
Door de gratis plakjes kaas en een olijfje bij de kaasboer ga je gegarandeerd met meer kaas naar huis dan waar je eigenlijk voor kwam. De moeite van de kaasboer en de gratis samples wakkeren in de meeste mensen het gevoel van wederkerigheid aan. Wanneer mensen iets krijgen, voelen ze de behoefte of soms zelfs de drang om daar iets voor terug te doen. Dat ‘iets’ is in geval van sampling marketing vaak de aankoop. Dit werkt ook met gratis proefperiodes van een abonnement, gratis intakegesprekken of gratis (goede) service of hulp.
Dit jaar deed YA Survey onderzoek naar de effecten van sampling marketing. De cijfers zijn duidelijk:
53% van de ondervraagden geeft aan het gesamplede product uiteindelijk ook te kopen.
77% geeft aan dat, indien ze een sample van een merk ontvangen, ze uiteindelijk ook andere producten aanschaffen.
42% stapt na het samplen meestal (of altijd) over op het merk van de sample(s).
Maar!
Uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat 60% van de ondervraagden al een jaar helemaal geen samples heeft ontvangen en 75% laat weten in datzelfde jaar geen enkele full-size sample te hebben gekregen.
Deze cijfers laten zien dat nog veel bedrijven terughoudend zijn met samplingcampagnes. En dat, terwijl de cijfers van bijvoorbeeld dit onderzoek aantonen dat sampling marketing de verkoop van producten met maar liefst 2000%boost!
Dus wij zeggen: werk aan de winkel!
Een samplingcampagne hoeft niet meteen een grote stand in de Amsterdamse Bijenkorf te betekenen. Er zijn diverse manieren waarop sampling marketing kan worden ingericht: direct, indirect, traditioneel, online, per post of met behulp van een (lokale) influencer. Wil je gaan samplen, maar heb je geen idee waar te beginnen? Wij wel. En wij kijken graag met je mee!