Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Je hebt op serieuze noot besloten social media voor je merk of bedrijf in te zetten. Je hebt een strategieplan en weet inmiddels op welke kanalen je doelgroep zich bevindt en wat je bedrijf met die kanalen kan. So far so good, je kunt het succes al bijna ruiken. Juist nu is een goede social media planning onontbeerlijk. Want wat je consequent moet doen, is posten. Posten, posten, posten. Divers en met regelmaat.
Zeker als je druk bent of even geen content denkt te hebben, is de verleiding groot om je missie te pauzeren. Morgen is er weer een dag en volgende week is ook nog vroeg genoeg. Maar als je gaat verzaken, dan verdwijn je net zo snel van het toneel als dat je er bent verschenen. Het is niet leuk, maar zo werkt social media nou eenmaal. Om in the picture te blijven, moet je vooruitplannen.
Die automatisering is aan de voorkant vaak een beetje eng. Want heb je eindelijk je social media strategie en -kanalen bepaald, heb je weer een bos aan informatie waar je je weg doorheen moet hakken. In deze blog plaveien wij die weg, zodat je soepel naar de uitvoering door kan rollen. Je leest hoe je het plannen van social media efficiënt aanpakt, welke tools daarvoor beschikbaar zijn en hoe je daar het meeste uithaalt.
In een eerdere blog namen we je mee in het opzetten van een social media strategie. Nu ga je de juiste vertaalslag maken. Van strategie en tactiek naar uitvoering. Het slim en doelgericht plannen van jouw content voor social media doe je via het 3H-model. Deze 3H’s staan voor hulp content, hub content en hero content.
Hulp content is laagdrempelige content die bij uitstek geschikt is voor social media. Deze content plan je het hele jaar door. Het doel hiervan is om rechtstreeks in te spelen op de behoeftes van je doelgroep, in the picture te blijven en je bereik te vergroten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan creatieve inhakers, behind the scenes, tips, de wat kleinere blogs, etc
Hub content is content die je op maandelijkse basis opneemt in je planning. Voorbeelden hiervan zijn uitgebreide blogs, een YouTube serie of een maandelijkse nieuwsbrief.
Hero content is exclusieve en arbeidsintensieve content die eens of een paar keer per jaar terugkomt. Deze content vergt veel tijd en geld en moet zich terugbetalen met de bereikte resultaten. Hero content heeft een wow-effect en is bedoeld om veel aandacht te genereren. Denk hierbij aan een tv-commercial of een campagne die langere tijd loopt, zoals de Toyota Adventure Challenge.
Uiteindelijk moet je je posts gaan plannen. Je kunt hiervoor een tool gebruiken of het plannen in eigen beheer houden. Met behulp van je social media strategie heb je bepaald welke kanalen voor jou het meest interessant zijn. Nu ga je kijken welke tools je het beste kunt inzetten om je planning te maken.
Ben je een ‘do it yourselver’, dan is een zelfgemaakte contentkalender waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt. Misschien heb je een beperkt budget, begin je met je bedrijf net met social media of vind je het prettig om alles in eigen huis te houden. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van Excel, Google Spreadsheets of Google Calender. Maak hierin per week of per maand een nieuw overzicht. Je kunt er alle kanten mee op, maar houd het overzichtelijk.
Door de planning van verschillende kanalen in één kalender te verwerken, heb je een handig overzicht en zie je goed hoe de kanalen elkaar crossmediaal versterken.
Het daadwerkelijke inplannen van je berichten binnen de diverse kanalen moet je bij een zelfgemaakte contentkalender wel nog handmatig doen. De contentkalender dient in dit geval als een handig overzicht. Het vooraf inplannen van jouw social media berichten kun je vaak via de kanalen zelf doen. Echter is dit niet bij alle kanalen mogelijk. Voor Facebook en Instagram kun je jouw berichten inplannen via de Creator Studio van Facebook, maar voor bijvoorbeeld LinkedIn is het niet mogelijk om vooraf in te plannen.
Het is bovendien niet mogelijk om een Reel op Instagram in te plannen. Wel kun je de Reel al helemaal maken en deze vervolgens in Drafts opslaan. Je hoeft ‘m de volgende keer alleen nog maar te posten.
Prijs
Gratis! Wel met de kanttekening dat de tijd die je aan opmaak en inrichting kwijt bent ook wat waard is. Dus helemaal gratis is ‘ie niet ?
Voordelen
Nadelen
De Contentkalender is een handige tool om een compleet overzicht voor je content te creëren. Hierin kun je helder aangeven wanneer je wat communiceert en wie dit doet. Je kunt zelf kiezen hoe jouw overzicht wordt weergegeven: in een kalender, tijdlijn of lijst. Planningen deel je makkelijk door er een PDF of Excelbestand van te maken. Naast een contentkalender kun je alle taken van jouw communicatie-collega’s hierin kwijt, zodat iedereen gestructureerd en efficiënt kan werken.
Prijs
Een solo-account is gratis. Wil je samenwerken met een team? Dan biedt Contentkalender je per gebruiker een abonnement aan vanaf € 15,- per maand.
Voordelen
Nadelen
Plannen, publiceren, reviewen en optimaliseren…en dat allemaal vanuit één plek. De social media planner van Coosto is behoorlijk uitgebreid. Post vanuit één omgeving op maar liefst zes verschillende kanalen. Bovendien krijg je tips over wat je kunt doen om jouw content te optimaliseren en houd je daar ook de statistieken bij. Je kunt Coosto gebruiken om berichten in te plannen voor Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Pinterest en LinkedIn.
Prijs
Vanaf € 250,- per maand voor 1 gebruiker en 6 social media accounts. Ook is er de mogelijkheid om het standaardpakket uit te breiden met extra opties.
Voordelen
Nadelen
Beheer meerdere accounts vanuit één overzicht, richt jouw kalender naar eigen wensen in en volg hashtags op Instagram die jij interessant vindt. Je kunt er alleen gebruik van maken of met een team. In het laatste geval kun je medewerkers verschillende rechten geven. Hootsuite is te gebruiken voor Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube en Pinterest.
Prijs
Er is een gratis versie van Hootsuite. Hier kan 1 persoon gebruik van maken, met 2 social media accounts en 5 berichten per maand. Wil je meer? Dan betaal je € 39,- per maand voor één gebruiker. Dit loopt op tot € 109,- per 3 gebruikers en € 599,- per 5 gebruikers plus een aantal extra opties.
Voordelen
Nadelen
Later wordt vooral gebruikt voor Instagram, aangezien daar een handige app aan gekoppeld wordt. Je kunt het echter ook voor Facebook, Twitter en Pinterest gebruiken. Berichten kunnen automatisch worden gepost op een tijdstip naar keuze of je kunt ervoor kiezen om een melding te krijgen wanneer een bericht klaar staat om gepost te worden, zodat je het handmatig kunt plaatsen.
Prijs
Er is een gratis variant. Wil je extra opties, dan heb je keuze uit drie pakketten. Starter vanaf $ 15 per maand, Growth vanaf $ 25 per maand of Advanced vanaf $ 40 per maand.
Voordelen
Nadelen
Buffer is een overzichtelijke tool zonder al te veel poespas. Naast het plaatsen van berichten, kun je als gebruiker ook zien hoeveel kliks, retweets of reacties een post heeft gehad en heb je diverse mogelijkheden om je posts te analyseren. Te gebruiken voor Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest en LinkedIn.
Prijs
Er is een gratis optie, deze is echter beperkt. De andere mogelijkheid is $ 5 per maand, per kanaal.
Voordelen
Nadelen
…and the list goes on. Met de bovenstaande opties heb je al wel een goed beeld van de beschikbare tools en de onderlinge overeenkomsten en verschillen. Op basis van je doelen, content en eventuele toepassing van crossmediale communicatie kun je de beste optie voor je bedrijf kiezen.
Hoewel de invulling en uitvoering kan variëren is het totaalplaatje duidelijk: wil je serieus aan de slag met een social media strategie, content en planning, dan kom je niet onder een contentkalender uit. Welke contentkalender je gebruikt is uiteindelijk aan jou. De meeste contentkalenderaanbieders hebben een gratis proefmaand, dus maak daar zeker gebruik van om te onderzoeken welk format het beste bij jouw onderneming of bedrijf past.
Starten met een eigen contentkalender? Svenja kan ze dromen! Wil je proactieve handvatten en bruikbare tips die niet alleen mooi staan op papier maar ook in de praktijk goede zaken doen? Je kent de weg ?