Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
De vakantie is in zicht: de tijd van die langverwachte vrije dagen. Wat als je die vrije dagen niet alleen ontspannen, maar ook nuttig kunt besteden? Wij verzamelden een aantal films, reportages en documentaires die je gezien moét hebben als je werkzaam bent in de reclame-, communicatie of marketingwereld.
Kijktip voor: Ondernemers / Marketeers
Te zien op: Pathé Thuis / Videoland
Die onweerstaanbare McFlurry of die heerlijk vette Big Mac heb je te danken aan de broers Dick en Mac McDonald. Althans, tot het moment dat Ray Krok het kleine restaurantje in Californië van de broers overnam, waardoor McDonalds uitgroeide tot een wereldberoemde keten. Dat gebeurde niet zonder de nodige onenigheid.
Deze docu-film bewijst maar weer dat een product of concept nog zo goed kan zijn, zonder goede marketing en keihard ondernemerschap kom je er niet. Een ver(s)makelijke aanrader voor iedere ondernemer!
Kijktip voor: Social media marketeers / Data-experts
Te zien op: Netflix / Pathé Thuis
Wanneer een nerdy kwajongen het internet op gaat ontstaan er rare dingen. Zoals een boze blog over een ex-vriendin. Of een website met foto’s van medestudenten die – zonder toestemming – hallo privacy? – beoordeeld konden worden op aantrekkelijkheid. Allemaal dingen die deze Harvard-student niet erg geliefd maakten. Totdat hij zijn programmeerskills gebruikt voor iets nuttigs. Een online profielpagina waarop je kunt zien welke student welke colleges volgt: TheFacebook.
We hoeven je allang niet meer te vertellen waar dit heengaat. Facebook groeide uit tot het populairste social media platform ter wereld en oprichter Mark Zuckerberg werd de jongste miljardair ooit. De hobbelige weg naar succes is te zien in The Social Network. Deze docu-film ontving drie Oscars en is zeker het kijken waard!
Kijktip voor: (Content) marketeers / Copywriters
Te zien op: YouTube
“Just Do It” van Nike of de “Think Different” van Apple: heb je je ooit afgevraagd welk creatief brein er achter deze wereldberoemde slogans zit? In deze film ontmoet je de marketeers die met hun reclamecampagnes een miljoenenpubliek wisten te bereiken.
Kijktip voor: Designers
Te zien op: Netflix
Heb je wat meer tijd? Binge dan de 8 afleveringen van The Art of Design. In iedere aflevering staat één bepaalde vorm van design centraal. Van fotografie tot architectuur en van interieurdesign tot illustraties. Neem een kijkje in het leven en de werkwijze van experts uit verschillende vakgebieden en laat je inspireren. Een marketingcampagne valt of staat met goed design, dus zelfs als je geen designer bent is deze serie een aanrader!
Kijktip voor: Online marketeers
Te zien op: Netflix
Deze documentaire was een tijd lang hét gesprek van de dag. Heb je ‘m nog niet gezien? Dat wordt dan hoog tijd! Fyre beloofde een groots, luxueus muziekfestival te worden dat plaats zou vinden op een privé-eiland. De hype was gigantisch en de verwachtingen waren hoog. Dit schokkende, waargebeurde verhaal bewijst dat je de consument, puur door ijzersterke online marketing, werkelijk álles kunt laten geloven. Maar wat gebeurt er als je de verwachtingen niet kunt nakomen?
Kijktip voor: Marketeers / Advertisers
Te zien op: Amazon Prime of gratis op YouTube (met Zweedse ondertiteling)
We gaan van ‘greatest party’ naar ‘greatest film’. Deze documentairefilm, van de makers van Supersize Me, werd gemaakt als experiment. Het doel? De filmproductie volledig laten betalen door sponsors. Een creatieve insteek, om de kijker zo mee te nemen in de wereld van product placement.
Heb je wat minder lang de tijd? Dan is VPRO Tegenlicht een aanrader. Dit programma heeft honderden afleveringen over van alles en nog wat en elke aflevering duurt minder dan een uur. Er zitten een aantal steengoede pareltjes bij voor (online) marketeers.
Kijktip voor: Online marketeers / Data-experts
Te zien op: de VPRO website
Of het nu gaat om schoenen, gadgets of vakanties, we kopen tegenwoordig bijna alles online. Om ons zoveel mogelijk te laten kopen, houden webshops er slimme trucjes op na. In deze interessante aflevering leer je hoe online marketing en data ons ‘manipuleren’ om ons digitale winkelmandje steeds voller te gooien.
Kijktip voor: iedereen die werkzaam is in de e-commerce
Te zien op: de VPRO website
Online shoppen is makkelijker dan ooit. Maar van al die spullen die we bestellen, sturen we er ook een hoop terug. Retourneren is steeds eenvoudiger en vaak gratis, waardoor de consument er steeds makkelijker over denkt. Maar zo makkelijk is het eigenlijk niet, er komt achter de schermen veel bij kijken. In deze aflevering ontdek je welk prijskaartje er schuilgaat achter ons losbandige retourgedrag.
Kijktip voor: Data-experts / Online marketeers
Te zien op: de VPRO website
Hoe meer tijd we online spenderen, hoe meer we ons druk maken over onze privacy. Logisch, want je hoort steeds vaker dat tech-bedrijven onzorgvuldig met onze gegevens omgaan. Want als een product of dienst gratis is, ben jij zélf het product. Met deze uitspraak in het achterhoofd, gaat Tegenlicht op onderzoek uit bij grote bedrijven als Google en Facebook.
Met deze kijktips kom jij de kerstvakantie wel door! Enne, het is ook geen schande als je stiekem een paar afleveringen van The Office binget of een foute kerstfilm aanzet. De vakantie is er immers ook om te ontspannen. Wij wensen je fijne feestdagen en zien je graag volgend jaar!