Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Slechts een paar jaar geleden was het nog iets uit scifi films, inmiddels worden robots in het straatbeeld, werkveld en dagelijkse leven steeds gewoner. Welke digitale wezens kom je (binnenkort) waar tegen? En wat kunnen ze zoal?
Robots aan je deur
Ben je in Los Angeles, dan is de kans groot dat je Jackson, Austin of Fae tussen de voetgangers of het verkeer ziet hobbelen. Deze olijke en ietwat klunzige delivery-robots, een samenwerking van Uber Eats en het robotbedrijf Serve Robotics (vroeger ook onderdeel van Uber) zetten het straatbeeld van Los Angeles al anderhalf jaar op stelten.
In 2022 lanceerde Uber de eerste pilot met een handvol zelfrijdende bezorgrobots. Inmiddels wordt deze, voor geslaagd verklaarde dienst met ruim 2.000 delivery bots ook richting Dallas, San Jose en Vancouver uitgebreid. En hoewel deze kleine bezorgrobots met een snoezig uiterlijk nog de nodige hinder en irritatie voor met name het gemotoriseerde verkeer opleveren, zijn ze door de meeste weggebruikers helemaal in het hart gesloten.
Foto via Pymnts
Gaat verder, klimt dieper, springt hoger
De meest geavanceerde robots van dit moment staan zonder twijfel in de workshop van Boston Dynamics. Terwijl bij hun humanoid robot Atlas nog de puntjes op de i worden gezet, doet de hondachtige robot Spot al volop goede zaken bij bijvoorbeeld Space X van Elon Musk. Vooral op onveilig, gevaarlijk of voor mensen onbereikbaar terrein blijkt deze veelzijdige robot van onschatbare waarde. Tevens verzamelt Spot verschillende soorten data en is hij in staat om 360 graden 3D scans van de omgeving te maken.
Bedrijven staan in de rij, maar niet iedereen zal een Spot bezitten. Boston Dynamics is heel kieskeurig in de samenwerkingen die zij aangaan. Een heel belangrijke voorwaarde is sowieso dat er geen wapens op Spot mogen worden gezet en dat hij niet ontmanteld mag worden.
Foto via Boston Dynamics
Robot on a mission
In Japan leven mensen lang. De keerzijde van de medaille is echter dat wanneer de vergrijzing toeneemt, de ouderenzorg juist dreigt af te nemen. Maar Japan zou Japan niet zijn als dit probleem niet op een Japanse manier het hoofd werd geboden. De upgrade van de in 2003 geïntroduceerde ‘communicatie robot’ Wakamaru, een product van Mitsubishi Heavy Industries, bevindt zich in de afrondende fase en zal spoedig ter ondersteuning van (eenzame) ouderen worden ingezet.
De vernieuwde Wakamaru wordt nu zo ontwikkeld dat de robot zich volledig aan de ritmes en de behoeftes van een persoon kan aanpassen. Zo zal de robot gesprekken met ouderen voeren, ze aan hun medicijngebruik herinneren en het alarmnummer bellen als er problemen worden gedetecteerd.
Foto via Robotics
Jouw behulpzame huiscompagnon
Altijd al een huisrobot willen hebben? Dan is Vector 2.0 van Digital Dream Labs je ideale sidekick. Deze kleine druktemaker met grote ogen en een over the top robotic stem is Alexa-driven, zodat hij, in zijn rol van voice assistant, een timer voor je eten zet en antwoord geeft op je vragen. Ook maakt hij gebruik van cameraherkenning, waardoor hij enthousiast wordt als hij je ziet.
Aai je `m over zijn bolletje? Dan reageert hij op je aanraking door in genot zijn oogjes te sluiten. Zijn charmante voorkomen, grote ogen waarmee hij indringend oogcontact maakt en guitige ‘handjes’ waarmee hij je een boks of een high five uitdeelt, maken hem een onderhoudende huisgenoot voor techgadgetgeeks.
Houdt schorriemorrie buiten de deur (en de deur dicht)
Amazon’s Astro is een mobiele spraakassistent met een vleugje Wakamaru. Deze kleine, beweeglijke robot is niet alleen je persoonlijke assistent (zo is hij bijvoorbeeld AI-gestuurd en heeft hij een kleine laadbak voor spullen die Astro op commando komt brengen), maar ook je partner in (no) crime als je niet thuis bent. Hij reageert op gesjor aan de (voor)deur, detecteert ongeregeldheden met zijn camera en belt zelfstandig het alarmnummer.
Ook kan hij worden ingezet om opengelaten deuren of ramen te herkennen en te melden en huisdieren of ouderen (of je man of vrouw als je de zaken niet vertrouwt 😉) in de gaten te houden wanneer ze alleen zijn, waar je desgewenst ook foto- en video-updates van krijgt.
Foto via Amazon
Een futuristisch fiasco
Hoewel robotisering uiteindelijk vooral vanuit efficiëntieoverwegingen wordt toegepast, heeft dat niet altijd het gewenste resultaat. Het veelbesproken Henn na robothotel werd in 2015 met veel bombarie geopend in, waar kan het ook anders, Japan. Met slechts zeven man personeel en 243 robots, waaronder twee velociraptors en een gerobotiseerde vrouw aan de incheckbalie, was dit hotel volgens de eigenaar Hideo Sawada de blueprint voor het toekomstige hotelwezen.
Foto via Booking
Dit bleek helaas een utopie. Nadat de nieuwigheid eraf was, regende het vooral klachten over robots die niet naar wens of naar behoren functioneerden. De klachtenstroom zorgde er uiteindelijk voor dat de helft van de robots (inclusief de incheckraptors) werd vervangen door echte medewerkers, waardoor mens en machine het hotel weer in harmonie runnen. Daar waar de repetitieve taken, zoals de schoonmaak of het bagagetransport, prima aan gerobotiseerde krachten kunnen worden toevertrouwd, bleken de complexere werkzaamheden, zoals gastontvangst, klachtafhandeling en informatievoorziening, niet zonder de menselijke factor te kunnen. En gelukkig maar.