Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Bloggen is een vorm van content marketing. Sterker nog: het is één van de belangrijkste onderdelen van de online marketingstrategie. Je kunt blogs inzetten om kennis te delen, informatie te geven over jouw product of dienst of om bezoekers te inspireren. Blogs zijn dé manier om te laten zien dat jij expert bent op jouw vakgebied en tegelijkertijd een band op te bouwen met je doelgroep.
Ook Google is groot fan van webpagina’s die regelmatig geüpdatet worden. Het plaatsen van blogs is dus goed voor je SEO en vergroot je online zichtbaarheid. En mochten lezers geïnspireerd raken door jouw schrijfsels, dan heb je bovendien kans dat zij je blog delen op bijvoorbeeld social media. Gratis reclame dus!
Aan de slag dan maar?
Het klinkt zo simpel. Maar wist je dat de meeste ondernemers al na 7 blogposts de handdoek in de ring gooien? Slechts 17% weet het bloggen daadwerkelijk vol te houden. Logisch eigenlijk, want om blogs een succesvol onderdeel te maken van je marketingplan, moet je voor het bloggen ook een plan hebben. Het is echt een vak apart! Hoe dan? Wij leggen het je uit in 11 stappen. Zeker weten dat jij straks bij die 17% hoort die het wél volhoudt!
Bloggen op je huidige website of begin je iets totaal nieuws? Het heeft allebei zo zijn voordelen. Voeg je een blogpagina aan je bestaande website toe, dan zal dat de SEO ten goede doen. Door je website regelmatig te updaten, komt deze hoger in de zoekresultaten en trekt dus meer bezoekers. De Floral Stories van Bloomon zijn een goed voorbeeld hiervan.
Kies je voor een nieuwe website, dan heb je het voordeel dat je deze volledig opnieuw kunt inrichten. Zo’n losstaand platform, met de focus op content, zal voor een bezoeker minder aanvoelen als een branded blog en wordt dus als authentieker en geloofwaardiger ervaren.
BarkBox, een maandelijkse goodiebox met hondenspullen, heeft ook een online magazine op een apart domein: BarkPost.com. Dankzij de matching huisstijl en een productplacement of doorverwijzing hier en daar, is het duidelijk van wie de blog afkomstig is. Toch voelt het niet als reclame; het is vooral een erg leuk, op zichzelf staand platform.
Kies een onderwerp dat bij je merk past, maar dat ook breed genoeg is. Een bedrijf dat multivitaminen verkoopt, kan bloggen over de fantastische werking van het product. Leuk, maar kun je daar eindeloos over schrijven? Zouden zij ‘gezonde leefstijl’ als onderwerp kiezen, dan kunnen ook blogs over voeding, sport, spieropbouw of gezond afvallen aan bod komen. Dit is dan weer in te vullen met tips, inspiratie, recepten, of instructievideo’s. Genoeg mogelijkheden! Zo voorkom je dat na drie posts je inspiratie op is én houd je het boeiend voor de lezer.
Voor een tienermeisje uit de Randstad zou je waarschijnlijk andere onderwerpen, maar ook een andere schrijfstijl kiezen dan voor een gepensioneerde man op het platteland. Weet dus voor wie je content maakt. Het kan helpen om dingen als geslacht, leeftijd, woonplaats, afkomst, opleidingsniveau, gezinssituatie en hobby’s vast te leggen in een persona.
Met bloggen kun je entertainen en inspireren, maar ook informeren. Verplaats je in de doelgroep: als zij iets zouden willen weten over jouw onderwerp, hoe zouden zij dit Googelen?
Wie bijvoorbeeld Googelt op “Hoe hang je een lamp op?” komt op een blog van Gamma terecht. Blogs die letterlijk een zoekvraag beantwoorden zijn eenvoudig te maken en je helpt de doelgroep er enorm mee. Je bewijst bovendien dat jij expert bent op jouw vakgebied én het is goed voor je SEO.
Tip: vind je het lastig om te bepalen waarmee jouw doelgroep hulp nodig heeft? De gratis tool Answer The Public genereert een waslijst aan veel gestelde vragen over elk mogelijk onderwerp. Heb je gelijk weer voldoende bloginspiratie!
Daarnaast is het belangrijk om je af te vragen op welke termen je gevonden wílt worden. Ben je een groenteboer in Rotterdam, dan heeft het bijvoorbeeld niet zo veel zin als mensen met de zoekterm ‘groenteboer Eindhoven’ op je blog terechtkomen. Bepaal dus wat relevant is voor jou en je merk. Je kunt in dit geval focussen op het zoekwoord ‘groenteboer’, maar je zult niet de enige groenteboer zijn die op die zoekterm wil scoren.
Bepaal daarom specifiekere zoekwoorden die omschrijven wat jou uniek maakt. Bijvoorbeeld ‘biologische groenteboer Rotterdam’. Dit noemen we longtail zoekwoorden. Hoe specifieker de term, hoe minder vaak erop wordt gezocht, maar daarmee is de concurrentie ook een stuk minder. Grotere kans dus dat je bovenaan Google verschijnt én je veel gerichter kunt bieden waar de doelgroep naar zoekt.
Tip: via Google Adwords kun je eenvoudig je zoekwoorden ‘plannen’ en per woord het zoekvolume inzien.
Uiteraard zorg je bij elke blogpost voor een pakkende titel. Vermijd cryptische, poëtische omschrijvingen maar zeg waar het op staat, zodat je Googelende doelgroep meteen ziet waar het over gaat. En wist je dat het gebruik van getallen het doorklikpercentage verhoogt? Denk bijvoorbeeld aan ’10 tips voor…’ of ‘De 5 beste…’ Zorg ook dat je meta omschrijving gevuld is, hierin schrijf je een korte samenvatting van het artikel.
Tip: beheer je je blog via WordPress? Installeer dan de Yoast Plugin. Hiermee kun je per artikel dingen als zoekwoorden of een meta omschrijving instellen. De tool checkt direct of alles SEO wise in orde is én geeft aan wat er nog beter kan.
De spanningsboog van mensen op internet is verbazingwekkend kort. Wil je toch een lang verhaal vertellen? Deel je artikel dan op in korte alinea’s en gebruik tussenkopjes, bulletpoints en foto’s.
Maak bij je koppen gebruik van heading-tags om je teksten op te delen. Google gebruikt deze tags namelijk om te checken waar je artikel over gaat, dus ook dit is weer goed voor je SEO!
Iets wat je beter kunt vermijden is content, teksten of foto’s van anderen gebruiken. Niet alleen zal dit weinig bijdragen aan je SEO, het is gewoon ook niet zo netjes. Natuurlijk kun je af en toe een stockfoto gebruiken of andermans artikel als inspiratie gebruiken. En tegenwoordig zien we ook vaak blogs die social media posts embedden. Allemaal prima, maar geef er dan wel je eigen draai aan. Authenticiteit wordt, zowel door Google als door de lezer, gewaardeerd!
Kleine kans dat je eerste artikel viral gaat. Het aantal bezoekers dat via social media op blogs terecht komt is sowieso relatief klein – de grote aantallen zijn vaak afkomstig van Google. Maar het duurt wel een paar weken voordat Google je content heeft gevonden, geïndexeerd en gewaardeerd.
Gelukkig hebben blogs een lange termijnwerking: na een tijdje zul je merken dat de meeste bezoekers niet via de nieuwste, maar juist via ‘oude’ blogposts binnenkomen. Geef het dus wat tijd. Geduld loont! In de tussentijd is het een kwestie van volhouden, consistent blijven en tóch regelmatig blijven posten – zelfs al heb je nog weinig lezers.
Zeker in de beginperiode zal je misschien weleens in een sleur raken. Werk daarom vooruit met een contentplanning. Zo heb je altijd ruimte om de inspiratieloze dagen op te vangen.
Ook handig: neem overal een notitieboekje (of telefoon) met je mee. Inspiratie krijg je vaak op de gekste momenten. Door het op te schrijven heb je altijd ideeën om op terug te vallen.
Weet je het even echt niet meer? Maak een mindmap! Lijkt cliché, maar het is een bewezen effectieve brainstorm techniek. Alles om die welbekende writers block (of bloggers block) te voorkomen.
Je bent al een tijdje bezig, er druppelen aardig wat bezoekers binnen, en nu? Tijd om te analyseren. Welke artikelen worden het vaakst gelezen, het meest gedeeld of veelvuldig besproken? Word je gevonden door de juiste doelgroep? Is een experimenteel artikel een onverwacht succes? Gebruik deze kennis om bestaande artikelen bij te schaven en om de nieuwe content nóg beter op de doelgroep af te stemmen.
Ja, er komt heel wat kijken bij het runnen van een succesvolle blog. Maar wij zijn ervan overtuigd dat ook jij dit kunt. Geef je het toch liever uit handen? Dan kun je uiteraard bij Brandpulse terecht.