Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Netflix, Spotify, HelloFresh, Swapfiets, On That Ass, Lookfantastic… Waar de meeste mensen twintig jaar geleden hooguit een abonnement op de tv-gids, de receptenmap en de plaatselijke videotheek hadden, hangt het leven van een moderne consument zo’n beetje van abonnementen aan elkaar. Zelfs om de kont af te kunnen vegen hoeft niemand de deur nog uit. Met een lidmaatschap bij The Good Roll komen rollen wc-papier naar je toe deze winter. En niet alleen deze winter, maar elke maand.
Recentelijk wees onderzoek van onderzoeksbureau IMARC uit dat de wereldwijde e-commerce-abonnementenmarkt de komende jaren met ruim 43% zal groeien, met een verwachte benadering van 5 billiondollar tegen 2032. Abonnementen worden steeds populairder en dat is geen toeval. Ze voorzien de gebruiker in consistent gemak en leveren de aanbieder vaak meer op dan eenmalige aankopen.
Tijden veranderen en daarmee ook de normen. Terwijl het voorheen aantrekkelijk was om dingen te bezitten, is het in de razendsnel roterende economie nu vooral zaak om bij te blijven. Bezittingen worden hierbij steeds meer als een belemmering ervaren, want die moet je eigenhandig onderhouden en updaten. Partijen die hierin ontzorgen, winnen snel terrein en abonnementen evolueren mee. Zo kan de consument in plaats van definitieve keuzes te maken steeds vaker kiezen voor een flexibel alternatief.
In plaats van albums te kopen, neemt men bijvoorbeeld steeds vaker een abonnement op een muziekstreamingsdienst om elk gewenst moment toegang tot een breed muziekaanbod te hebben.
Het grootste voordeel voor de gebruiker is dat een abonnement zijn ‘noden en problemen’ blijft oplossen, zonder dat hij daar tijd en energie in hoeft te steken. En wanneer het een duur item betreft, dan doet iedere maand een klein bedrag een stuk minder (prijs)zeer dan het volledige bedrag ineens te moeten betalen.
Ook gemak speelt een grote rol. Een maaltijdbox levert de ingrediënten en de recepten tot in de keuken, wat de thuiskok het verzinnen van een maaltijd en het boodschappen doen bespaart. Wie een scheermesjesabonnement afsluit, hoeft nooit meer met noodstoppels rond te lopen en zodra de leaseauto de oprit heeft bereikt, verdwijnen reparatiedilemma’s als sneeuw voor de zon. Zodra er een lampje gaat branden, komt er vervangend vervoer en gaat de dealer met de auto aan de slag.
Bied bij een abonnement niet een dienst of product, maar een oplossing of een eindresultaat aan. ‘Nooit meer zonder’, ‘snel aan tafel’ of ‘altijd mooi voor de dag komen’ zet de uitkomst van een abonnement dusdanig in het zonnetje dat aanschaf onweerstaanbaar wordt.
De hedendaagse consument is overduidelijk fan van frequente levering van zijn favoriete goederen en diensten zonder gedoe. En dat is goed nieuws, want ook bedrijven hebben heel wat profijt van deze leveringsvorm.
Wanneer iemand zich ergens voor aanmeldt of inschrijft, creëert dat vaak een langdurige relatie tussen leverancier en afnemer. Wanneer ze regelmatig iets afnemen, raken klanten sneller betrokken bij een bedrijf, wat voor een hogere mate van klantenbinding en loyaliteit zorgt.
Abonnementen zorgen voor een consistente bron van inkomsten, waardoor bedrijven beter kunnen plannen en investeren. Het is nodeloos te zeggen dat deze stabiliteit extra waarde in tijden van economische onzekerheid biedt, waar traditionele verkoopmodellen mogelijk minder betrouwbaar zijn.
Abonnementen kunnen bedrijven helpen om kostenefficiënter te opereren. Door een vast aantal abonnees te hebben die voor een consistente inkomstentroom zorgen, kunnen bedrijven hun productie, voorraad en dienstverlening beter plannen. Dit leidt tot meer efficiëntie en kan de kosten per eenheid verlagen. Bovendien kunnen bedrijven gemakkelijker schalen, omdat ze een duidelijk beeld hebben van de groeiende vraag.
Abonnementen stellen bedrijven in staat om waardevolle gegevens te verzamelen over het gedrag en de voorkeuren van hun klanten. Deze gegevens kunnen worden gebruikt voor doelgerichte marketingcampagnes en personalisatie van diensten of producten.
Het aanbieden van abonnementen gaat vaak hand in hand met een optimale klantervaring. Afnemers waarderen het gemak van automatische leveringen, exclusieve toegang tot nieuwe functies of producten en eventuele kortingen die aan abonnees worden aangeboden. Deze voordelen dragen bij aan een positieve perceptie van het merk en versterken de relatie tussen het bedrijf en zijn klanten.
De kans dat klanten het bedrijf na een goede ervaring aanraden is dusdanig groot, dat het bedrijf zo ook op acquisitie bespaart.
Wil je graag starten, maar weet je niet hoe je het het best kunt aanpakken of wil je je aanpak finetunen? Deze drie tips zetten je ook zonder OV-chipkaart -over abonnementen gesproken- op het juiste spoor.
Hoe simpeler, duidelijker en transparanter je aanbod, des te groter de kans op conversie. De klant kiest voor een abonnement omdat hij zo min mogelijk gedoe wil, dus hij wil direct zien waar hij aan toe is. Wat kan hij van het abonnement verwachten? Wat zijn de kleine lettertjes? Wat is de prijs-kwaliteitverhouding en hoe eenvoudig is het abonnement op te zeggen? Wanneer deze aspecten goed en duidelijk zijn uitgelegd en afgebakend, kan hij met een gerust hart tot commitment overgaan.
Ken je het jam-experiment nog? Voor abonnementen geldt uiteraard hetzelfde. Hoe meer verschillende abonnementen je aanbiedt, des te groter de kans dat een potentiële koper in paniek raakt en niets bij je afneemt.
Bied je een tastbaar product aan? Maak het ontvangen en het unboxen van iedere zending een beleving voor de ontvanger, want dit is een heel belangrijk moment in de customer journey. De spanning van het ontvangen en het plezier van het uitpakken zorgen voor positieve emoties en associaties bij de ontvanger. Dit is uiteraard goed voor de klantenbinding, the word of mouth én de vermelding op social media, waar unboxing video’s razend populair zijn. Dit betekent niet alleen een boost voor je zichtbaarheid, maar ook voor het engagement.
Maar liefst 93% van de consumenten geeft aan dat online reviews hun koopgedrag beïnvloeden.
Ook enthousiast geworden, maar denk je dat jouw dienst of product niet geschikt is voor een abonnementsvorm? Grote kans dat wij je op andere gedachten kunnen brengen! Met wat creatief denkwerk kan (bijna) alles in een abonnement worden aangeboden. En Robbert denkt graag met je mee!
Ja, ik wil graag samen brainstormen!