Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
2024, een jaar waarin volgens Gijs Besselink, art director en web3-specialist bij digital agency iO, op het gebied van digitale progressie en kunstmatige intelligentie weer een hoop gaat gebeuren.
Om zijn dienstverlening goed te kunnen begrijpen heeft Gijs zich in web3 en AI verdiept en gespecialiseerd. Want als designer kun je heel veel dingen mooi maken, maar hoe maak je het onderscheid tussen wat mooi is en wat goed is? Om dit te kunnen doen, moet je data-driven werken. Gijs benadrukt dat het nu niet meer de tijd is om weg te kijken, maar zaak om bij te blijven. Vanuit zijn expertise deelt hij zijn verwachtingen voor de komende tijd en vertelt hij wat je op collectief en persoonlijk (werk)vlak kunt doen om de digitale tools en machine learning modellen in jouw voordeel te laten werken.
“Wat ik de afgelopen jaren heb gezien is dat heel veel technologieën in hype cycles gaan. Je hebt een moment dat er even een hype is, vervolgens barst zo’n bubbel en dan komt de tijd waarin zo’n technologie zichzelf moet bewijzen in hoeverre het de beloftes waar kan maken.
Op dit moment bevindt AI zich bovenaan die hype-piek. Misschien gaat het zelfs al over die piek heen, dus wat ik sowieso al merk, is dat de hype een beetje begint te vervagen. De grote bubbelverhalen zijn nu wel gehoord, AI moet nu laten zien wat men er in de praktijk mee kan. Indien je niet meegroeit, kun je denken dat het weer een storm in een glas water was, want je gaat er steeds minder over horen.
Maar pas daar wel mee op, want de technologie achter AI stopt niet. Die wordt alleen maar beter en sterker, waardoor de mogelijkheden van AI exponentieel groeien. We komen in een gekke situatie waarin mensen nog volop op zoek zijn naar antwoorden, maar tegelijkertijd, terwijl de bubbel al kleiner wordt, wordt AI steeds capabeler. Het kan steeds meer en doet steeds meer. Deze bewegingen gaan elkaar binnenkort kruisen. Dus terwijl de hype vervliegt, wordt het leven met AI wel de nieuwe realiteit.”
“Het is goed om te beseffen dat AI niet zomaar weggaat en dat het ook steeds beter wordt. Wees niet al te kritisch op de beperkingen die er nu zijn, hoewel AI op dit moment een paar significante beperkingen heeft. Het is een bias (vooroordelen die AI onbedoeld genereert, red.), het hallucineert (als zinvulling verzonnen informatie wordt als voldongen feiten gepresenteerd, red.) en het heeft geen common sense. Op dit moment is er een aantal dingen fundamenteel nog niet goed. Maar AI wordt exponentieel doorontwikkeld, dus dat gaat op een gegeven moment opgelost worden.”
Mijn advies is: ondanks dat je misschien moe bent van de bubbel en wellicht moeite hebt om de connectie met je eigen werkzaamheden te maken, mis die boot niet.
“Ga met AI experimenteren, probeer het zoveel mogelijk in te zetten en enigszins bij te houden. Door ermee bezig te zijn, gaan die kwartjes op een gegeven moment wel vallen. Je wilt er niet over een jaar achter komen dat je eigenlijk op die boot had moeten zitten en dat je nu veel harder moet roeien omdat je een achterstand hebt opgebouwd.”
“Een manier waarop AI een steeds prominentere rol gaat spelen, is als ondersteuning van de alledaagse werkzaamheden. Dit zie ik al meer en meer gebeuren. Je kunt AI op alles wat je doet inzetten. Binnenkort wordt het ook in office-pakketten verwerkt, dus het gaat al automatisch in de tools van de marketeers zitten. Daarbij is Microsoft voor 49% eigenaar van OpenAI en dus ChatGPT. Zij zijn het dus ook al overal aan het integreren. En ook Apple komt binnenkort met een update. Zo wordt alles op den duur AI-powered. Je ontkomt er niet aan.”
“Om een AI-model zo goed mogelijk te kunnen gebruiken, moet je het voorbereiden of trainen met een bepaalde rol of een bepaalde tone of voice. Je moet het een soort van briefing meegeven waardoor het steeds beter en meer de rol van een expert in jouw bedrijf aan gaat nemen. AI weet zo alles over jouw brand, de tone of voice, de manier van communiceren en de boodschap overbrengen, zodat je er vervolgens alles aan kunt vragen. Het zal in staat zijn om continu en supersnel met antwoorden te komen die helemaal on-brand zijn en ook kloppen. Dus als AI-gebruiker zul je in staat zijn om veel grotere volumes aan data en content te produceren om daarmee aan de slag te gaan, zodat je steeds meer materiaal hebt wat kwalitatief gewoon goed is.”
Wat train je dan precies?
“Je traint een bepaald referentiekader. AI werkt op basis van een Large Language Model dat getraind is op zo goed als alle digitale informatie die vrij toegankelijk is. Het weet alles en het kan alles en daardoor wordt het heel generiek. Alleen, de standaard antwoorden zijn vrij braaf, maar politiek correct en hebben verder geen karakter of persoonlijkheid. Maar als je het steeds een aantal kaders kunt meegeven en een bepaalde rol waar je een aantal verwachtingen aan koppelt, dan is zo’n AI-model in staat om op een hele specifieke manier antwoorden te geven.”
Ik vergelijk AI graag met een supergetalenteerde stagiaire die ontzettend slecht luistert. Die moet je ook op een heel specifieke manier bevragen om het correcte antwoord eruit te krijgen. Door steeds de goede vragen te stellen, krijg je op den duur steeds meer juiste antwoorden. Hier zit dat stukje sturing in. Het is bijna een soort spel.
Heb je ook tips voor hoe je AI het beste kunt sturen voor optimaal resultaat?
“Je kunt een AI-model op twee manieren sturen. De eerste manier houdt in dat je het model voedt met informatie. Je levert alle input al van tevoren aan, waarbij je zoveel mogelijk data doorstuurt. Dan zeg je bijvoorbeeld: ‘Hier heb je tien bestanden. Nu wil ik dat je op basis daarvan een elfde voor mij maakt.’
De tweede manier is dat je het AI-model een aantal instructies meegeeft, ook wel een prompt genoemd. Deze kun je grofweg onderverdelen in drie dingen: I- een bepaalde rol, II – een aantal taken en III – een bepaalde verwachting, waarbij je afkadert wat je echt verwacht.
Een AI-model kan van alles zijn. Zoals bijvoorbeeld ‘de beste marketeer’. Wanneer je dit tegen AI vertelt, dan snapt het dat het geen bakker, geen techneut en geen accountant is, maar dat het zich als een marketeer moet opstellen. Vervolgens vertel je het wat je van deze ‘beste marketeer’ wilt en welke verwachtingen je bij de uitkomst hebt. Als jij dat niet doet en een vage vraag of vraag zonder kader stelt, dan zal de uitkomst geen doel of focus hebben. Wanneer je AI wel bepaalde verwachtingen meegeeft, dan koers je af op een doelgericht en bevredigend resultaat.”
“Omdat AI zich in een razend tempo blijft ontwikkelen, kan het wat overweldigend worden als je er nog mee moet leren werken. Dit ontmoedigt mensen vaak, terwijl het juist belangrijk is dat ze er vertrouwd mee worden. Mijn advies is: maak het klein en houd het klein. Zoek uit welke vorm van AI goed aansluit op je werkveld en ga daarin leren en experimenteren.
Neem ChatGPT, dat is gewoon één website, één plek waar je in kunt duiken en wat je kunt ervaren. Geef het wat taken. Dit kan heel klein zijn, zoals een tekst herschrijven of een spellingscheck doen. Heb een experimentele mindset, maar begin simpel, zodat je je kennis en vaardigheden geleidelijk kunt uitbreiden. Dan zit je al snel voor 80 – 90% goed en dan word je ook niet gek. En omdat je je focust op één tool is het ook niet zo erg als die ene tool verbetert. Dan hobbel je daar een beetje in mee. Maar als je alles probeert te volgen en van de ene rabbit hole in de andere springt, dan ben je zo 80 uur per week bezig. Dat is niet te doen.”
“Binnen digitale marketing merken wij dat de focus van relevante naar relatable content gaat verschuiven. Je ziet steeds meer dat brands zich op social media op een manier manifesteren waarbij het niet zozeer om het corporate verhaal gaat, maar ze veel meer een humoristische, aangrijpende of aandachttrekkende setting neerzetten waarin de brand zelf een beetje is weggemoffeld. Dat je bijvoorbeeld een hilarische video van een kattenspeeltje krijgt te zien waar je naar blíjft kijken omdat ie zo grappig is. En heel subtiel, ergens op de achtergrond staat dan een doosje van Bol.”
Zo kan relatable content totaal off-brand zijn, maar het gaat erom dat je continu in the picture bent. Dat je content opvalt, dat mensen even blijven hangen en niet doorscrollen. En op zo'n manier creëer je een soort van awareness.
Relatable content verwijst naar inhoud die resoneert en connecteert met het publiek op een persoonlijk niveau. Het is content die herkenbaar is, die emoties, ervaringen of situaties weergeeft waar mensen zich mee kunnen identificeren. Deze content kan variëren van grappige memes, herkenbare situaties uit het dagelijks leven, tot diepgaande verhalen die een gevoel van gedeelde ervaring oproepen.
“Je zou denken dat de consument na al die jaren van social media eens een keer contentmoe gaat worden. Maar nee, dat is nog zeker niet het geval. Sterker nog – het lijkt niet te stoppen, vooral de nieuwe generatie blijft gewoon consumeren. Wel gaat de aandachtsboog omlaag en het scrollen gaat steeds sneller, dus wat je wel ziet, is dat je moment van relevantie steeds korter wordt. Je bent als brand maar even in de picture en daarna ben je weer vergeten. Misschien komt er nog een moment waarop de verzadigingsfactor wordt bereikt, maar tot die tijd blijft het wel een noodzaak om genoeg content te kunnen creëren om die snelle impressies die mensen hebben, die steeds sneller worden, om daar genoeg content voor te hebben.”
“Wat ik zelf heel fascinerend vind, is dat ik zie dat verschillende vormen van media en disciplines elkaar steeds meer aan het overlappen zijn. Ik zie het in de muziekindustrie, de game-industrie, de filmindustrie, sowieso social media, alles begint in elkaar over te lopen en die lijnen vervagen steeds meer. Het idee dat je een nieuwe manier hebt om media tot je te nemen, wat met Augmented Reality of Virtual Reality kan plaatsvinden, dat is een trend die steeds meer gaat opkomen. Er zijn al een aantal voorbeelden van. Dat je een videoclip kunt kijken met Augmented Reality op Times Square. Dat je een videoclip van Gorillaz ziet, terwijl alle figuren op de gebouwen zitten.”
Er worden steeds meer digitale mogelijkheden unlocked en mensen gaan dat steeds meer ontdekken, waardoor daar vanuit bedrijven interactie op komt. Ik denk dat het een heel organische groei is, waarin de mix steeds bonter wordt en bedrijven, artiesten, kunstenaars en de mensen die de digitale toepassingen gebruiken elkaar steeds beter gaan vinden.
“En één van de redenen waarom ik eigenlijk al zeker weet dat VR grote impact gaat hebben, is omdat Apple al meedoet. En Apple is Apple. Die zet een product in de markt en dat gaat succesvol worden. Zelf hoop ik ergens dat er nooit een tijd komt waarin wij die Apple bril gaan gebruiken (lacht). Ik vind het echt een heel naar ding. Maar het gekke is, qua technologie wordt het steeds makkelijker en gangbaarder.
Dat ding van Apple is nu nog een enorme toeter waar je ogen ook nog eens een keer in te zien zijn. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar waar Meta en Ray-Ban mee zijn gekomen, dan zie je een bril die eruitziet als een normale bril, maar waar ook bepaalde technologieën inzitten waarmee je bijvoorbeeld kunt livestreamen. Dus je ziet qua techniek dat de ‘beperkingen’ steeds onzichtbaarder worden, waardoor het uitnodigend wordt om het in het dagelijkse leven te gebruiken. En zowel de bedrijven als de consumenten worden daar ook steeds capabeler in.”