Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Het zijn enerverende tijden in marketingland, want de expansie van de virtual reality gereedschapskist gaat met zevenmijlslaarzen vooruit. Op onze beurt kijken wij altijd reikhalzend uit naar de nieuwe technieken, ontwikkelingen en trends. En er borrelt weer iets noemenswaardigs op waar wij graag even aandacht aan besteden. In een vergevorderd stadium verkeert inmiddels: de virtual reality handschoen.
Deze handschoen, ook wel de haptische handschoen genoemd, heeft in de basis twee functies die allebei voor een interactieve sensatie zorgen en een virtual reality beleving weer een stuk echter maken. Primair zorgt de handschoen ervoor dat de drager stimulatie kan ontvangen, waardoor het fysiek contact met een persoon of een object wordt nagebootst en er een waarneming ontstaat. Zo kan de drager niet alleen een virtueel kopje koffie oppakken, maar ook het gevoel van het kopje én de warmte ervan ervaren.
Daarnaast maken haptische handschoenen het mogelijk om eigen handen in een virtuele wereld te integreren met behoud van bewegingsvrijheid en gevoel. Dit betekent dat de drager zich een interface met een volledig virtuele wereld kan verschaffen, wat voor een nog realistischere ervaring zorgt. Virtuele objecten kunnen interactief worden aangeraakt, bewogen en verplaatst.
Voor een geavanceerde omnichannel marktstrategie is dit waardevolle progressie. Een nieuwe stap van dit kaliber stelt bedrijven in staat om de touchpoints nog persoonlijker, makkelijker en indrukwekkender te maken.
Stel je voor dat je de klanten in een virtuele showroom met een stevige handdruk kunt begroeten. Dat ze spullen kunnen vastpakken en dat ze de texturen van materialen kunnen voelen. Een fysieke showroom zou verrijkt kunnen worden met elementen die de totaalervaring naar weer een nieuw hoogtepunt katapulteren, zowel functioneel als recreatief. Projecteer er bijvoorbeeld hologrammen van exotische dieren mee die ook op je shirts staan afgebeeld, die de bezoeker tijdens zijn verblijf in de showroom met behulp van de handschoen kan aaien. Omnichannel next level!
Op dit moment is de virtual reality handschoen nog volop in ontwikkeling. Er zijn al diverse prototypen, maar ze behoeven nog wat verfijning. Hoewel hier door diverse bedrijven mee geëxperimenteerd wordt, zetten er vooral twee in op de perfecte primeur. Dat één van de twee bedrijven Meta is, zal niemand verrassen. Het andere bedrijf is HaptX.
Beide bedrijven tonen dezelfde kerncomponenten voor de techniek achter de handschoen: een pneumatische besturingsarchitectuur en siliconen panelen met daarop bevestigde microfluïdische actuators (kleine opblaasbare zakjes) die in de handschoen worden geweven. Het mag ook geen verrassing zijn dat beide bedrijven claimen het wiel te hebben uitgevonden. In een openbare verklaring wijst Haptx Meta zelfs op plagiaat.
Voor de microfluïdische leek hebben we ook een iets simpelere uitleg. In de virtual reality handschoen bevinden zich kleine, opblaasbare luchtzakjes die het gevoel van druk, vibraties en textuur kunnen nabootsen. Daarnaast worden kleine, interne sensoren in de handschoen verwerkt om waar te nemen hoe de vingers worden bewogen. Een luchtstroming die bestuurd wordt door een chip zorgt ervoor dat de zakjes, de actuators, bewegen, waardoor de huid in de handschoen wordt gestimuleerd en er zo een bij het event of object passende gevoelswaarneming ontstaat.
Met een nuchtere blik op de nabije toekomst verwachten wij dat de eerste resultaten van de definitieve haptische handschoen aanvankelijk gekoppeld worden aan een daarbij aangeboden beleving. Dezelfde blik zegt ons dat de handschoen niet lang daarna al toegepast kan worden op customized purposes van iedere gebruiker afzonderlijk. En dan gaat digital marketing een heel interessante tijd tegemoet. Wanneer er weer een zintuig bij een digitale perceptie wordt getrokken, wordt er ook weer een fysieke barrière weggegumd. En that’s where the magic happens.
Wil je weten wat voor magische ontwikkelingen er nog meer in de koker zitten? Lees dan de digital marketing trends voor 2023.