Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Een verlaten winkelwagen is de doorn in het oog van elke webshop-eigenaar. Bij het online winkelen wordt bijna 88% van de gevulde shopping cards vroegtijdig verlaten, dus grote kans dat jij ze ook al in het afrekenproces van jouw webshop bent tegengekomen.
Nee, je wordt er zeker niet vrolijk van. Een verlaten winkelwagen is niemands favoriete focuspunt. Toch is het heel belangrijk om het aantal abandoned shopping cards te blijven monitoren, zodat je er ook actie op kunt ondernemen. Hoe hoog dit percentage voor jouw bedrijf is, bereken je eenvoudig door in Google Analytics het aantal unieke vertoningen van de winkelwagenpagina te vergelijken met de vertoningen van de checkout- of afrekenpagina.
Als je dit nog niet eerder hebt gedaan, dan kan de uitkomst best even schrikken zijn. Zeker wanneer je bedenkt hoe hoog je webshop-omzet zou kunnen zijn als al die winkelwagens wél waren afgerekend. Nu is het natuurlijk niet zo dat je elke afhaker alsnog over de streep had kunnen trekken, maar alle extra conversie die je er nog uit kunt halen is sowieso mooi meegenomen.
Maar er is ook goed nieuws! Onderzoek heeft aangetoond dat je gemiddeld tussen de 3% en de 14% van je verloren omzet door middel van e-mailmarketing kunt terugwinnen. En waar je je aanvankelijk misschien nog afvraagt of het wel de moeite waard is, denk je daar geheid anders over als je die percentages met je jaaromzet vermenigvuldigt.
Dankzij onze ruime ervaring met alle aspecten van commerce, marketing en digitale technologieën is een efficiënte e-mailmarketingflow voor ons gesneden koek. Met de juiste koppelingen tussen de systemen, een bij je bedrijf passende campagne en leuke copy kunnen wij je een aanzienlijk deel van je verloren omzet helpen herstellen. De e-mailflow herinnert de klant op een niet opdringerige manier aan zijn verlaten winkelwagen en moedigt hem aan om de bestelling alsnog te voltooien.
Ook in de webshop van bevestigingsspecialist Fabory wordt de winkelwagen wel eens onafgerekend achtergelaten. Speciaal voor Fabory ontwikkelden wij een campagne en een e-mailflow om de verlaten winkelwagen op een ludieke manier weer onder de aandacht van de twijfelende klant te brengen.
Met deze flow als resultaat:
Na de implementatie ontvangt het e-mailmarketingsysteem Copernica de inhoud van de winkelwagen van het softwaresysteem SAP. Dit gebeurt door middel van een beveiligde koppeling tussen beide systemen. Van de geselecteerde profielen die in aanmerking komen voor een reminder wordt eveneens een koppeling gemaakt tussen SAP en Copernica. Nadat de staat van het profiel is herkend, wordt de inhoud van de verlaten winkelwagen gekoppeld aan het juiste profiel voor een persoonlijke benadering en gaat de hierboven getoonde flow lopen.
De implementatie van de e-mailflow resulteert uiteindelijk in meer conversie, meer klanttevredenheid en zo ook betere en sterkere klantrelaties. Ook voor jouw bedrijf kunnen wij dit realiseren. Onze commerce-ervaring en technische skills zorgen ervoor dat je verlaten winkelwagens weer op hun wieltjes terechtkomen en soepel doorrollen naar de voordeur van weer een tevreden klant.