Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Phygital? Jawel, de marketingmachine is weer een klinkende term rijker. Dit modieuze neologisme is opgetrokken uit de Engelse woorden physical en digital. Krijg je nu trouwens ook meteen het liedje van Olivia Newton-John in je hoofd? Zingen mag, maar lezen moet, want deze duurzame cumulatie van de fysieke en digitale wereld is voor iedere marketeer actueel. Juist nu!
De samenwerking van offline en online is al enige tijd standaard onderdeel van de customer journey. Het verschil is nu dat het een versmelting is geworden doordat steeds meer bedrijven (als het goed is!) de focus verleggen van eigen producten/diensten naar de klant en zijn behoeftes. Door bijvoorbeeld niet een willekeurige aanbieding te sturen, maar gepersonaliseerde aanbiedingen die op de laatste aankopen en interesses zijn gebaseerd.
Dit betekent echter niet dat je als bedrijf achterover kunt leunen nadat de lead in de soepele conversieflow is gegleden. De consument blijft wispelturig en iedere flow behoeft onderhoud. Smeer je een tandwiel niet, dan sluipt roest naderbij.
Daarnaast heeft men juist vandaag, naast efficiëntie, personalisatie en optimale informatievoorziening behoefte aan een verrassende ervaring bij een duurzaam bedrijf dat voor verbinding zorgt. Tussen klant en bedrijf en tussen de klanten onderling. Wees als bedrijf waakzaam om iedere afnemer altijd de allerbeste ervaring te blijven bieden.
Tijd is voor veel mensen een kostbaar goed geworden. Met een enorm arsenaal aan aanbod en mogelijkheden, maar nog altijd slechts 24 uur in een dag, moet een consument weloverwogen keuzes maken. Ook tijdens plezierige activiteiten waarbij het geld mag rollen wil men van een ultieme ervaring en de beste service genieten. En krijgt men net dat beetje meer waar voor zijn tijd en geld, dan ontstaat daar als vanzelf de behoefte om een verbintenis aan te gaan. Dingdong. Bingo!
Hoewel de wereld steeds digitaler wordt, blijft de consument voorlopig mens van vlees en bloed. De phygital customer journey is ontstaan uit de behoefte om naast de gemakken van de digitale touchpoints ook het comfort van persoonlijke service en contact te ervaren. Bedrijven zijn hierop gaan inspelen door hun online services zo echt en persoonlijk mogelijk te maken en door fysieke locaties te openen.
Nu is het ook wel zo dat de aanloop naar phygital marketing al veel eerder door de kreken van de marketingstrategie stroomde dan de term zelf. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van je gegevens in een fysieke winkel om een klantenkaart mee naar huis te krijgen. Kom je thuis, puilt je mailbox al uit van de aanbiedingen. Heel phygital. Of je zoekt online naar de beste deal voor nieuwe sneakers, rekent ze af en haalt ze in de winkel op. Ook al zo phygital.
De marketingmix van verschillende kanalen kennen we al van omnichannel marketing. Toch zijn phygital en omnichannel niet hetzelfde. Omnichannel houdt in dat je als marketeer gebruikmaakt van verschillende kanalen die naadloos op elkaar aansluiten en de gebruiker op ieder kanaal hetzelfde gemak en dezelfde gebruikservaring bieden. Deze kanalen kunnen zowel offline als online zijn, maar ook alleen online of, hoewel minder waarschijnlijk, alleen offline.
Phygital is dezelfde constructieve fusie van verschillende kanalen, maar dan fysiek én digitaal. Een absolute voorwaarde voor dit keurmerk is dat het én omnichannel moet zijn en zowel online als offline moet plaatsvinden. Zoals de naam het eigenlijk al zegt.
Een bedrijf dat phygital marketing weer echt op alle vlakken nailt, is Starbucks. Love it or hate it, ze zijn altijd vooruitloper in marketingtrends en weten ook precies welke trukendoos wanneer in te zetten. Plaats je bestelling simpel via de app, geef aan hoe laat en waar je het komt ophalen, wip het filiaal van je keuze binnen en haal je bestelling (in een beker met jouw naam erop) meteen op zonder in de rij te wachten. As phygital as you can get it. En dit alles met dat ene doel: het leven van de klant makkelijker en leuker maken.
Benieuwd hoe jij, net als Starbucks, phygital marketing in kunt zetten voor jouw bedrijf, merk of product? Wij kijken met gemak over de grenzen heen die in praktijk nog lijken te bestaan. Kom op de koffie en laat je verrassen!
Mail Robbert!