Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Koude acquisitie en ongevraagde reclame, wie zit daar vandaag nog op te wachten?! Mensen hebben steeds minder tijd en willen in kleinere tijdsvensters sneller en vooral beter worden geholpen. Deze paradigmaverschuiving heeft ervoor gezorgd dat ook marketingstrategieën moeten meeveren.
Inbound marketing is een marketingstrategie die niet de dienst of het product, maar de (potentiële) klanten centraal stelt. Het gebruik van inbound marketing stelt een merk of bedrijf in staat om een relatie met ze op te bouwen door ze van relevante informatie te voorzien die ze helpt om de juiste (aankoop)keuzes te maken. Het is een belangrijke waardelevering die aansluit bij de interesses of pijnpunten van de klant. Dit is het primaire focuspunt. Conversie is wel het doel, maar komt pas later.
Bepaal je doelgroep en zorg ervoor, met behulp van bijvoorbeeld effectief SEO-gebruik of (betaalde) advertenties, dat je doelgroep jou op de relevante kanalen vindt.
Zorg niet alleen voor waardelevering, maar geef je beoogde doelgroep tevens de mogelijkheid om zich aan je bedrijf of merk te binden, met jou in contact te komen of alvast iets af te nemen. Gebruik CTA’s, creëer inschrijfmogelijkheden en vraag mensen om hun gegevens achter te laten in ruil voor extra’s of exclusieve informatie (bijvoorbeeld een whitepaper).
Nurture je potentiële klanten door de meest betrokken prospects door middel van bijvoorbeeld e-mailmarketing, van extra (persoonlijke) informatie te voorzien. Een goed CRM-systeem helpt je bij het analyseren van het surf- en klantgedrag, de aankoopgeschiedenis en het opsporen en onder de aandacht brengen van de niet afgerekende winkelmandjes.
Inbound marketing is all about langetermijnrelaties. Het doel is niet die eenmalige klanttransactie, maar vaste klanten die je dienst of product oprecht waarderen en ook aanbevelen bij anderen. Blijf de behoefte(s) van je klanten voeden door met ze in contact te blijven en ze exclusieve deals en nuttige, interessante content te bieden.
Inbound marketing is waardelevering. Hierbij zijn twee dingen belangrijk:
De communicatie is vervolgens het leukste deel van de rit, want de communicatiekeuze is reuze.
Door middel van blogs deel je eenvoudig relevante informatie, achtergrondverhalen of onderhoudende content waar de klant graag je website voor bezoekt. Versterkt door gedegen SEO is bloggen de beste manier om je doelgroep online naar je bedrijf te trekken, wat het één van de belangrijkste en meest effectieve inbound marketing tactieken maakt.
Met de diversiteit van de huidige marketingtechnologie en talloze manieren om de aandacht van je publiek te trekken, zou je bijna denken dat de bescheiden nieuwsbrief tot het verleden behoort.
Think again!
De nieuwsbrief is in al zijn simpelheid misschien wel je meest effectieve tool. Deze gaat namelijk direct naar de prospects die zich daarvoor hebben ingeschreven of naar het e-mailadres dat mensen vrijwillig hebben achtergelaten. Mensen die zich gaandeweg uitschrijven zijn niet jouw klanten. Mensen die ingeschreven blijven, gaan gegarandeerd converteren.
Volgens Statista blijft het e-mailgebruik jaar na jaar gestaag groeien. Momenteel is het aantal e-mailgebruikers in de wereld iets meer dan vier miljard. Tussen nu en 2024 zal dat aantal naar verwachting met bijna 400 miljoen groeien. Dat is ongeveer de helft van de wereldbevolking. Bovendien levert elke euro die je aan e-mailmarketing uitgeeft je een ROI van 42 euro op. Nu je dit weet, denk je vast niet (meer) dat het een goed idee is om de nieuwsbrief de deur te wijzen.
De interesse voor videocontent zit nog altijd in de lift en dat is niet voor niets: een video brengt een dienst, product of boodschap tot leven. Bovendien biedt een video de handige optie om eerder gedeelde informatie in een ander format te verwerken. Een prospect die geen tijd had om een webinar bij te wonen, heeft altijd wel een paar minuten over om met een korte video nuttige basisideeën op te doen.
Tijdens een webinar kun je als bedrijf al dan niet op interactieve wijze live je kennis over een bepaald onderwerp met de kijkers/luisteraars delen. Hoewel het niet ongebruikelijk is om een kleine vergoeding voor de deelname aan een webinar te vragen, kun je er ook voor kiezen om je webinar toegankelijk te houden door de deelname in ruil voor gegevens aan te bieden.
Een webinar leent zich uitstekend voor een follow-up mailing, waarin de deelnemers nog eens aan de nieuw vergaarde informatie worden herinnerd én de daarbij horende aspecten waar jouw bedrijf ze mee kan helpen.
Het mooie van podcasts is dat ze twee kanten op werken. Als bedrijf kun je een podcast opnemen met een uitgenodigde expert die relevante informatie of een ludieke mening inzake het besproken onderwerp heeft. Maar je kunt ook zelf als expert aanschuiven bij een podcast over een onderwerp waar jouw bedrijf veel van af weet, om je op die manier aan een nieuw publiek te introduceren.
Niets spreekt beter tot de verbeelding dan pakkende voorbeelden uit de praktijk waar een potentiële klant vaak zijn eigen situatie in herkent. De kracht van een case study is dat het een onopdringerig, waargebeurd verhaal is, met een subtiele nudge naar een vergelijkbaar positief resultaat voor diegene die het leest.
Deze uitgebreide presentatie van educatieve informatie biedt niet alleen oplossingen voor specifieke en al dan niet complexe vraagstukken, het versterkt ook de betrouwbaarheid van je merk of product. En het laat zich altijd goed uitwisselen tegen de gegevens van een potentiële klant.
Zeg je ‘inbound marketing’, dan zeg je ‘SEO’, want deze twee strategieën zijn nauwer met elkaar verbonden dan Bassie en Adriaan.
Zoekmachine-algoritmen zijn ontworpen om de inhoud op een site in code te lezen en te rangschikken op basis van relevantie. Een gedegen SEO-strategie met belangrijke zoekwoorden, de juiste linkbuilding en metadata zorgt voor een goede doorstroom van het organisch verkeer naar je online kanalen.
Wanneer je (site)bezoekers naar klanten wilt converteren, is het goed om te bedenken dat inbound marketing meer gaat over het gebruik van het juiste soort aas dan over het gebruik van het breedste net.
Inbound marketing is informatie die perfect aansluit op de interesses van de doelgroep, prospect of klant en vaak door henzelf wordt gevonden. Outbound marketing is juist actief op zoek naar de klant en dient zich meestal ongevraagd aan. Het is informatie die bedoeld is voor een veel groter en algemener publiek.
Inbound marketing heeft inderdaad veel overeenkomsten met content marketing. Maar anders dan bij content marketing is het doel van inbound marketing wel degelijk sales. Door het gebruik van CTA’s, nudging, acties en promoties kun je inbound marketing als het converterende vervolg op content marketing zien.