Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
In de vorige blog over productfoto’s vertelden wij je al waarom het belangrijk is om je webshop van écht goede productfoto’s te voorzien. In dit tweede deel van onze Pixel Perfect-reeks vertellen we je tot slot wat het ideale aantal foto’s per product is en welk soort foto’s dat dan moeten of kunnen zijn.
Het ideale aantal foto’s per product kan variëren, afhankelijk van het type product, maar er zijn enkele algemene richtlijnen die je kunt volgen om ervoor te zorgen dat je klanten voldoende informatie en vertrouwen krijgen om een aankoopbeslissing te nemen.
Uit een studie van Digital Commerce 360 bleek dat het gebrek aan voldoende beeldmateriaal bij producten maar liefst 35% van de online shoppers frustreerde. Om een goed beeld van een product te hebben willen consumenten het juist vanuit diverse hoeken en settings kunnen bekijken. Daarom wordt het aantal van vijf productfoto’s vaak beschouwd als de gouden standaard. Door ten minste vijf verschillende foto’s te tonen, bied je een goede visuele basispresentatie van datgene wat je verkoopt.
Dit is de eerste foto die je klanten zien, dus het moet het product helder en aantrekkelijk tonen. Meestal wordt hier een neutrale achtergrond voor gebruikt.
Toon de belangrijke details of functies van het product. Deze zullen de klanten helpen om de kwaliteit en kenmerken ervan beter te begrijpen.
Laat het product ook vanuit een andere hoek zien en bij voorkeur vanuit minstens drie verschillende hoeken (voor-, zij- en achterkant). Zo kan de klant er een compleet beeld van vormen.
Deze foto laat het product zien in een realistische gebruikssituatie, wat de klanten mogelijk maakt om het product positief in hun eigen leven te visualiseren.
Laat zien hoe groot of hoe klein het product werkelijk is door het naast een bekend object te plaatsen. Dit schetst een realistische verwachting en voorkomt eventuele teleurstellingen.
Naast bovenstaande voorbeelden, kun je er ook nog een schepje bovenop doen.
Hiermee kunnen klanten het product vanuit elke hoek bekijken en ronddraaien. Dit geeft ze een duidelijk beeld van het product wat zowel de betrokkenheid als het vertrouwen verhoogt. Hier ontdek je hoe een 360 graden weergave van een product de koopbereidheid positief beïnvloedt.
Oké het is technisch gezien geen foto, maar juist een korte video of een animatie van het product in gebruik kan een enorme toegevoegde waarde bieden. Volgens een studie van Medium zegt 85% van de consumenten een aankoop te overwegen na het zien van een productvideo.
Afhankelijk van het productsoort spelen steeds andere type foto’s een belangrijke rol. Ter illustratie lichten wij enkele veelvoorkomende productcategorieën uit.
Voor kledingstukken zijn extra foto’s vaak noodzakelijk. Toon foto’s van voor-, achter- en zijaanzichten, evenals close-ups van de stoffen en de details en denk ook aan foto’s waarop het betreffende kledingstuk door modellen wordt gedragen.
Bij productfoto’s van elektronica kun je niet om de close-ups van de knoppen, poorten en accessoires heen. Dit zijn details die een make or break voor een aankoopbeslissing kunnen zijn dus zorg ervoor dat je alle praktische details goed in beeld hebt.
Bij een fotopresentatie van meubels spelen, naast de standaardfoto’s, de contextfoto’s een heel belangrijke rol. Ze laten zien hoe het betreffende meubelstuk in bijvoorbeeld een ingerichte ruimte eruitziet. Dit is een effectieve manier om de potentiële koper te inspireren en het meubelstuk in zijn eigen omgeving te laten visualiseren.
Door minimaal vijf goed gekozen foto’s te tonen, geef je potentiële klanten de informatie die ze nodig hebben om vertrouwen te hebben in hun aankoopbeslissing. Te weinig foto’s kan leiden tot onzekerheid en onduidelijkheid, maar een overvloed aan foto’s kan juist overweldigend zijn, waardoor de aandacht van de kijker verslapt. Shopify heeft weliswaar een limiet van 250 (!) foto’s per product, maar stelt dat tien tot vijftien foto’s een perfect aantal is om een product goed te laten landen.
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: een passend aantal kwalitatief goede productfoto’s zorgt voor goed geïnformeerde klanten die met een gerust hart tot aankoop kunnen overgaan en het gekochte product na ontvangst waarschijnlijk niet terug zullen sturen. Dit artikel van ProShot Media vat het belang van goede en voldoende productfoto’s voor verkoop op de grote, internationale marketplaces ook nog eens mooi samen. En kun jij voor de op- of inrichting van jouw webshop of marketplace-account ergens hulp bij gebruiken? Wij weten veel van foto’s, maar ook van alle andere aspecten die bij e-commerce komen kijken. Waar je in je proces ook tegenaan loopt, wij kijken graag met je mee!