Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Halverwege 2022 is het een goed moment om alvast vooruit te blikken naar komend jaar. Wat wordt de koers die digital marketing gaat varen? Waar moet je als marketeer op letten en hoe moet je bijsturen om relevant te blijven?
De hoeveelheid advertenties is de afgelopen jaren met tsunamikracht toegenomen. Tegelijkertijd is de consument steeds kritischer geworden en laat zich niet zomaar meer de kaas van het brood eten.
Nu alles bevraagd tegen het licht gehouden wordt, is het voor een bedrijf van vitaal belang om transparant, eerlijk en persoonlijk te zijn. Hoe echter de intenties, des te hechter de band met de doelgroep. Als bedrijf moet je deugen. Dit gaan we in 2023 steeds meer zien. Authenticiteit, privacy en trustbuilding worden nóg belangrijker.
Door de snelle ontwikkelingen van AI en AR toont de consument toenemende interesse in interactieve marketing. De behoefte aan tweerichtingsverkeer in marketingcommunicatie is weer gegroeid, waarbij de consument ook persoonlijker, sneller en efficiënter geholpen wil worden.
Denk aan advertenties waarbij men met behulp van AR meteen iets kan passen of een Voice-toepassing die alle kenmerken van een product opsomt.
AR, VR, chatbots, voice en realtime interacties met de klant gaan in 2023 een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie worden.
De kunst is om passende en relevante storytelling te brengen met wetenschappelijke of cijfermatige onderbouwing. Twee elementen die samen een krachtige eenheid vormen. Het menselijke, gevoelige en kwetsbare ondersteund door keiharde cijfers en/of feiten.
“Er was eens een consument die behoeftes had en daar waren wij met dé perfecte oplossing”, is verleden tijd. Elk bedrijf kan een soortgelijk verhaal vertellen. Wat de klant naast een goed verhaal wil zien, is bewijs.
Beter vertel je een goed verhaal over wat je concreet gedaan hebt en wat het (de klant) heeft opgeleverd. Waar storytelling inspeelt op emotie, vliegt onomstotelijk bewijs in als de doorslaggevende factor.
"Er was eens een consument die behoeftes had en daar waren wij met dé perfecte oplossing"
In de steeds sneller ontwikkelende ‘on the go’ leefstijl is het geen verrassing dat content die geconsumeerd kan worden in combinatie met andere bezigheden aan populariteit wint. Nu er over ieder onderwerp wel een podcast is te vinden, zijn podcasts voor veel mensen een guilty pleasure geworden. Voor onderweg, tijdens het koken of met een rondje wandelen in de lunchpauze.
Ook video’s blijven het goed doen. Een video is immers het perfecte middel om een visueel verhaal te vertellen. Bewegend beeld blijft onderhoudend voor het oog. Wel zien wij dat de filmpjes mede dankzij de populariteit van TikTok en de oververzadigde markt steeds korter worden. Maar kort of lang, de vuistregel blijft nog steeds: hoe simpeler de video, hoe groter de impact.
Daar waar vroeger vooral de behoeftes en de verwachtingen van consument centraal stonden, probeer je als slimme marketeer anno 2023 te achterhalen wat de intenties van je prospects zijn. In plaats van de wat of de hoe, focus je je op het waarom. Waarom heeft iemand bepaalde behoeftes? Waarom zal hij een bepaalde keuze wel of niet maken en waarom zal hij iets wel of niet willen?
Door het ‘waarom’ beter te begrijpen, begrijp je de klant en kun je relevante intentiecontent voor je doelgroep creëren. Daarnaast is dit ook een kans om je van de buren te onderscheiden. Terwijl zij veel meer op de oppervlakte van de klantbehoefte zitten, ga jij de diepte in.
Niet vertellen wat je doet, maar mensen laten voelen wat je merk betekent. “Don’t tell the world you’re a rockstar, show the world you’re a rockstar.” Bij Brandpulse geloven we in verhalen met visie en emotie als magie van de contentstrategie.
Ook aan de slag met kick-ass content? Check dan hier sowieso onze whitepaper en ontdek de geheimen achter het succes van contentmarketing
“Als je een brand bent, dan is communiceren over duurzaamheid het minste wat je moet doen. Als je in de komende 5 jaar deze basis nog niet solide hebt, dan ben je geen brand, maar koopwaar.”
Deze woorden van Peter Wright, voormalig hoofd marketing van IKEA vatten het onderwerp ‘duurzaamheid’ zeer treffend samen. Duurzaamheid is here to stay en ieder jaar wordt dit thema steeds actueler.
De roep om een zorgvuldigere omgang met de planeet zwelt aan, maar… zo ook de roep om steeds snellere dienstverlening, waar vaak ook verpakking en transport bij komt kijken. Deze digital marketing trend blijft dus balanceren.
Kort samengevat moet digital marketing in 2023 meeslepend maar echt, to the point, efficiënt, interactief en gevalideerd zijn. Daarnaast moet er ook zoveel mogelijk aan het milieu worden gedacht.
Sterker nog, beter laat je zien dat je als bedrijf niet alleen meegaat met de verduurzaming van je bedrijfsvoering, producten of diensten, maar dat je koploper bent met innovatieve ideeën die de wereld weer een stukje schoner maken.
Nail deze zes geboden, dan schittert jouw (merk) ster ook in 2023 hoog aan de digitale marketing hemel. Just do it!
Jouw marketing activiteiten in 2023 naar een hoger plan tillen?
Vraag Aaron om hulp