Spelersactivatiecampagne voor Golf.nl

Golfers individueel begeleiden, activeren én helpen met het verlagen van hun handicap. Daarvoor legde de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie de bal bij Brandpulse. We motiveerden golfers om vier qualifying kaarten te spelen – het kantelpunt waarbij de handicap (meestal) verlaagt. Golfen is immers extra leuk wanneer je er goed in bent! Met als doel dat de spelers nog jarenlang, met plezier, de baan op gaan. Hoe we dit aanpakten? Nou, met een wel héél persoonlijke e-mailcampagne voor Golf.nl.

Golf.nl

  • E-mailcampagne met hyperpersonalisatie
  • Meer dan 60 unieke artikelen en eindeloos veel variabelen
  • Dankzij de campagne speelden 32.348 spelers een qualifying kaart op de golfbaan

Campagnes

Van app naar e-mail

De Golf.nl app is een begrip voor golfend Nederland. Spelers gebruiken deze app veelvuldig voor het registreren van hun (qualifying) scorekaarten, het reserveren van starttijden en het bijhouden van hun prestaties. En dit alles is deelbaar met vrienden. Deze data konden we goed gebruiken om onze e-mailcampagne een persoonlijk tintje te geven!

Op dezelfde golflengte

Met de informatie uit de Golf.nl app en de data die we dagelijks ontvangen uit het handicapregistratie systeem, verrijken we de marketing automation database in Selligent. Zo leerden we iedere speler kennen en konden we heel gericht unieke, persoonlijke content aanbieden.

Duizenden varianten

Iedere speler is anders en dus is geen enkele e-mail hetzelfde. Maar die duizenden combinaties zetten we natuurlijk niet handmatig in elkaar. Via Selligent wordt op basis van persoonlijke data, zoals het handicap niveau, de woonplaats, het weerbericht of de speelfrequentie automatisch passende content toegekend.

Ons systeem creëerde op deze manier, als basis, een flow van vier unieke e-mails. Zou de ontvanger geheel passief blijven, dan blijft deze flow in takt en zal hij volgens een vaste planning één van de vooraf bepaalde e-mails ontvangen. Maar onderneemt de speler ‘actie’ door een qualifying kaart te spelen, dan vervalt deze planning. Alles wordt dan, automatisch, opnieuw berekend en gefinetuned. Zo ontstaat er een alternatieve tijdlijn met aangepaste content. Eigenlijk net als in Back to the Future!

De kracht van data

Dankzij deze hyperpersonalisatie voor Golf.nl krijgen we een nog beter inzicht in de spelers. Zo zien we welke artikelen het best bekeken worden, welke content aanzet tot actie en welke golfbanen in bepaalde regio’s het populairst zijn. Maar ook dat startende spelers een temperatuur van tussen de 15 en 22 graden als hét ideale golfweer ervaren. Stuk voor stuk inzichten die we kunnen gebruiken om de mailings van Golf.nl nóg beter af te stemmen op de lezer.

The facts

Zo’n persoonlijke, geheel op de ontvanger afgestemde campagne is uniek in de sportwereld. Een groot succes, want dankzij deze campagne is Nederland een flink aantal fanatieke golfers rijker!

zijn verstuurd in het afgelopen jaar


van de e-mails


waarbij de ontvanger doorklikte voor meer informatie, het lezen van een artikel of het ontdekken van golftips


zijn geactiveerd en bezocht binnen een week na het ontvangen van de mail de golfbaan


was het best bekeken artikel en had gemiddeld een click through rate van 23%. 'Mis nooit meer een green' scoorde 14%


platform werd gebruik om deze 1:1 campagne op te ontwikkelen

Dennis
Ook aan de slag met data en hyperpersonalisatie?
Stuur Dennis een bericht!
Mail Dennis

Liever bellen? Dat kan ook!
+31 85 210 60 44

Meer werk zien?
Check de volgende cases!
De nieuwe, schaalbare opzet van de Moeders voor Moeders app Check deze case
Ultieme e-mailflow creëert cross mediale herkenbaarheid met het oog op de Olympische Spelen Check deze case