Golfers individueel begeleiden, activeren én helpen met het verlagen van hun handicap. Daarvoor legde de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie de bal bij Brandpulse. We motiveerden golfers om vier qualifying kaarten te spelen – het kantelpunt waarbij de handicap (meestal) verlaagt. Golfen is immers extra leuk wanneer je er goed in bent! Met als doel dat de spelers nog jarenlang, met plezier, de baan op gaan. Hoe we dit aanpakten? Nou, met een wel héél persoonlijke e-mailcampagne voor Golf.nl.
Golf.nl
De Golf.nl app is een begrip voor golfend Nederland. Spelers gebruiken deze app veelvuldig voor het registreren van hun (qualifying) scorekaarten, het reserveren van starttijden en het bijhouden van hun prestaties. En dit alles is deelbaar met vrienden. Deze data konden we goed gebruiken om onze e-mailcampagne een persoonlijk tintje te geven!
Met de informatie uit de Golf.nl app en de data die we dagelijks ontvangen uit het handicapregistratie systeem, verrijken we de marketing automation database in Selligent. Zo leerden we iedere speler kennen en konden we heel gericht unieke, persoonlijke content aanbieden.
Meer over de appWe activeren spelers om minimaal 4 Qualifying kaarten te spelen. Maar iemand die al 3 Q-kaarten heeft, heeft een andere contentbehoefte dan iemand die nog moet beginnen. Ook reminders en opvolgmails moesten hierbij niet vergeten worden. Daarom legden we vooraf álle mogelijke variaties van e-mails vast in een flow. Als basis kwamen we uit op ongeveer 60 unieke hoofdartikelen, maar daarmee waren we er nog niet…
De content voor de 60 ‘basis’ artikelen werd gemaakt – voor beginners bijvoorbeeld met een motiverende tekst of tips om hun golfspel te verbeteren. Maar elke mail bevatte nóg meer variabelen: het weer, de dichtstbijzijnde golfbanen en inzicht in activiteiten van vrienden. Hierdoor is geen enkele mail hetzelfde, er zijn duizenden combinaties mogelijk. Het contentproductieteam heeft niet stilgezeten!
Na het creëren van alle losse puzzelstukjes, was het aan de developers om alles samen te voegen tot gepersonaliseerde e-mails. Uiteraard op zo’n manier dat iedere ontvanger de juiste content krijgt die exact op hem of haar is afgestemd. In een frequentie die bij de speler past, net zolang tot de speler vier keer op de baan is geweest om een qualifying kaart te spelen. Timing dus!
Iedere speler is anders en dus is geen enkele e-mail hetzelfde. Maar die duizenden combinaties zetten we natuurlijk niet handmatig in elkaar. Via Selligent wordt op basis van persoonlijke data, zoals het handicap niveau, de woonplaats, het weerbericht of de speelfrequentie automatisch passende content toegekend.
Ons systeem creëerde op deze manier, als basis, een flow van vier unieke e-mails. Zou de ontvanger geheel passief blijven, dan blijft deze flow in takt en zal hij volgens een vaste planning één van de vooraf bepaalde e-mails ontvangen. Maar onderneemt de speler ‘actie’ door een qualifying kaart te spelen, dan vervalt deze planning. Alles wordt dan, automatisch, opnieuw berekend en gefinetuned. Zo ontstaat er een alternatieve tijdlijn met aangepaste content. Eigenlijk net als in Back to the Future!
Dankzij deze hyperpersonalisatie voor Golf.nl krijgen we een nog beter inzicht in de spelers. Zo zien we welke artikelen het best bekeken worden, welke content aanzet tot actie en welke golfbanen in bepaalde regio’s het populairst zijn. Maar ook dat startende spelers een temperatuur van tussen de 15 en 22 graden als hét ideale golfweer ervaren. Stuk voor stuk inzichten die we kunnen gebruiken om de mailings van Golf.nl nóg beter af te stemmen op de lezer.
Zo’n persoonlijke, geheel op de ontvanger afgestemde campagne is uniek in de sportwereld. Een groot succes, want dankzij deze campagne is Nederland een flink aantal fanatieke golfers rijker!
zijn verstuurd in het afgelopen jaar
van de e-mails
waarbij de ontvanger doorklikte voor meer informatie, het lezen van een artikel of het ontdekken van golftips
zijn geactiveerd en bezocht binnen een week na het ontvangen van de mail de golfbaan
was het best bekeken artikel en had gemiddeld een click through rate van 23%. 'Mis nooit meer een green' scoorde 14%
platform werd gebruik om deze 1:1 campagne op te ontwikkelen
Liever bellen? Dat kan ook!
+31 85 210 60 44