In het verlengde van een project voor een van onze klanten hebben wij bedacht om een merk en een webshop met baby- en kinderspullen op te zetten. Voor de klant een mooie toevoeging, voor ons een te gekke uitdaging.
Wij begonnen letterlijk met een onbeschreven blad: een compleet nieuw bedrijf waarvan zelfs de naam nog niet bestond. Wel het idee – een stijlvolle baby-/kinderwebshop met net dat extra gouden randje en met als doelgroep milieubewuste, hippe, jonge ouders van kinderen van 0 tot 6 jaar.
Het merk moest luxe, magie en vertrouwdheid uitstralen en kinderen en hun ouders het idee geven dat alles mogelijk is, waarbij de ontdekkingswereld van de kinderen centraal staat. Dit dromerige en avontuurlijke gevoel werd het uitgangspunt, met als basis rustige, chique en zachte kleuren en als actiekleuren fuchsia roze en mosterdgroen. Als naam kozen wij voor Balune, een samenvoeging van balloon en lune, wat ‘maan’ betekent. De combinatie van deze twee woorden staat voor zweven naar het avontuur en zachte betovering.
Het blijft een webshop met producten voor kinderen, dus een zachte, schattige kleur mocht niet ontbreken. Zachtroze werkt kalmerend en wordt vaak in verband gebracht met vrouwelijkheid.
Taupe is afgeleid van bruin. Bruin staat voor veiligheid, betrouwbaarheid en warmte. Deze kleur voegt vertrouwen toe en stelt je op je gemak.
Ook goud is een afgeleide van bruin en geeft dus een vertrouwelijk gevoel. Daarnaast wilden we een gevestigd merk neerzetten met een elegant karakter. Daarom hebben we ervoor gekozen om goud als hoofdkleur te gebruiken.
Door twee verschillende tinten goud te gebruiken, lijkt het alsof er in het logo een verloop is verwerkt, waardoor er toch een speels element wordt toegevoegd.
Vanuit de ontwikkelde merkidentiteit bogen onze graphic designers zich over zaken als het lettertype, het logo en de bijbehorende visuals. Dit proces en de achterliggende gedachtes bij iedere keus zijn gedocumenteerd, uitgewerkt en vastgelegd in een Balune brand- en stijlgids, zodat het een compleet merkverhaal werd en voor toekomstige collega’s een werkbaar en duidelijk verhaal is.
Nu moest de webshop natuurlijk worden gevuld met producten. Om tot het huidige assortiment te komen, hebben wij beurzen in binnen- en buitenland bezocht, merkenresearch gedaan en contact gelegd met de merken die wij uiteindelijk het beste bij de merkidentiteit van Balune vonden passen. Vervolgens hebben wij de beoogde items ingekocht en het magazijn ingericht.
Nadat de huisstijl stond, gingen we aan de slag met de realisatie van de webshop. Deze werd ontwikkeld in Lightspeed. Dit platform biedt voorraadbeheer, verzendingen, betalingen en verkooprapporten onder één dak aan. Tevens konden we een koppeling maken met Channable; een alles-in-een tool voor onder andere het beheren van feeds en marktplaatsen en het filteren, aanvullen en optimaliseren van data voor elk kanaal. Op deze manier konden we de producten van Balune middels automatische processen ook zichtbaar maken in onder andere Google-, Facebook-, Instagram- en Pinterest Shopping.
Naast het creëren van een eigen webshop voor Balune hebben wij ook een omgeving op Bol.com en Amazon voor Balune ingericht, zodat producten ook via deze webwinkels kunnen worden aangeschaft.
Nu de webshop van Balune voorzien is van content en inhoud en up and running is, verzorgen wij de teksten, visuals en animaties voor blogs, acties en dagelijkse content. Door gebruik te maken van marketing automation versturen wij voor Balune, op relevante momenten, een vrolijke nieuwsbrief, met daarin de nieuwste producten, links naar de door ons geschreven blogs en leuke (seizoens) acties of campagnes.
Geen merk is compleet zonder social media en een social media-strategie. Nadat wij voor Balune passende kanalen hebben bepaald, hebben wij een strategie gemaakt en de kanalen opgezet, ingericht en voorzien van content. Met de strategie als leidraad blijven wij de social media-kanalen onderhouden en aanvullen, zodat Balune zo altijd in direct contact met de doelgroep staat.
Advertenties zijn de perfecte manier om een nieuw bedrijf snel onder de aandacht te brengen, want het bereik en de naamsbekendheid bevordert. Op basis van relevante demografische gegevens hebben wij via diverse kanalen (waaronder Google, Pinterest en Instagram) uiteenlopende advertenties voor Balune uitgezet met de focus op A/B testen, merkbekendheid en verkeer. Daarnaast hebben wij een doorlopende advertentiecampagne ingericht die toenemende naamsbekendheid genereert.
Ook het volledige fulfilment van Balune doen we zelf. Hiervoor hebben wij een gestroomlijnd proces opgezet, dat inhoudt dat wij zorgdragen voor de afhandeling van de volledige productreis, vanaf het opstijgen bij de leverancier tot de landing bij de kleine ontdekker(s). Wij ontvangen de aangeboden items in ons magazijn, verwerken klantorders, pakken de producten met zorg en een vleugje magie in en zorgen voor een snelle en accurate verzending, waarbij wij enkel gebruikmaken van de gevestigde namen.
We willen de (potentiële) klant laten zien dat Balune net dat beetje extra geeft door inspiratie te delen, uitgebreid uit te leggen wat de voordelen van producten zijn, speciale boxen met korting aan te bieden en te zorgen dat elk pakketje echt een cadeautje is om uit te pakken.
Door efficiënt gebruik te maken van alle disciplines van ons marketingbureau, creëerden wij binnen een korte tijd een compleet vormgegeven, professionele webshop met een unieke identiteit. Van huisstijl en social media-strategie tot (e-mail)campagnes. Oftewel: full-service, want daar zijn wij goed in!
hebben wij een conceptidee uitgewerkt naar een operationele webshop
hadden wij onze langs de maan en sterren zwevende luchtballon
om het merk echt een identiteit te geven en te zorgen dat dit altijd goed wordt uitgedragen
hebben wij eigenhandig geselecteerd om deel uit te maken van ons assortiment
Bedankkaartjes, kortingskaartjes, samengestelde boxen, vloeipapier met Balune patroon... Wij hebben aan alles gedacht om een wauw-effect te creëren
Liever bellen? Dat kan ook!
+31 85 210 60 44