Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Eind 2022 staken wij bij Brandpulse de koppen bij elkaar en keken wij vooruit naar 2023 – een jaar waarvan wij wisten dat het een aanzet zou zijn naar iets nóg groters dan dat wij tot op dat moment hadden gezien. Gewapend met ons artikel over de digital marketing prognose gingen wij het nieuwe jaar met open blik tegemoet. Nu 2023 officieel voorbij is, nemen wij deze prognose nog eens door. Wat is ervan uitgekomen en hoe manifesteren dezelfde onderwerpen zich in de komende jaren?
Uit ons digital marketing trends 2023 artikel:
Als bedrijf moet je deugen. Hoe echter de intenties, des te hechter de band met de doelgroep. Authenticiteit, privacy en trustbuilding worden in 2023 nóg belangrijker.
Met ‘echt’ als onderwerp voor dit magazine kunnen we gerust zeggen dat deze prognose is uitgekomen, want de consument is het afgelopen jaar inderdaad steeds meer waarde aan echtheid gaan hechten. Bedrijven trouwens ook!
De komende tijd wordt wat dat betreft wel een interessante, want de grens tussen echt en nep was nog nooit zo groot. Aan de ene kant verlangen we van bedrijven dat ze transparant zijn, willen we natuurlijke producten en gaan we af op de reviews. Aan de andere kant heeft ook de ontwikkeling van AI en bots in het afgelopen jaar een exponentiële groei doorgemaakt, dus wie zegt dat die reviews door echte mensen zijn geschreven? En mag je jezelf wel authentiek noemen als al je content door AI is gemaakt? We willen heel graag geloven dat bedrijven echt het beste met de consument voorhebben en dat ze authentiek en persoonlijk zijn, maar met de huidige ontwikkelingen wordt dit gegeven steeds lastiger te meten.
Uit ons digital marketing trends 2023 artikel:
Door de snelle ontwikkelingen van AI en AR toont de consument toenemende interesse in interactieve marketing. Denk aan advertenties waarbij men met behulp van AR meteen iets kan passen of een voice-toepassing die alle kenmerken van een product opsomt.
Wij hebben in 2023 inderdaad kunnen zien dat digital marketing steeds intelligenter en interactiever is geworden. Waar het bij meer traditionele marketingvormen vooral eenrichtingsverkeer was tussen merk en consument, zien we met de groei van interactieve marketing steeds meer een wisselwerking tussen beide ontstaan. Interactieve marketing wil de consument deel laten uitmaken van de communicatie-uiting. Denk aan de verzoeken om feedback onderaan een mail, het feit dat je vanuit een video-advertentie gelijk kunt klikken op de knop ‘shop nu’ of de verschillende livestreams waarbij merken direct in contact met hun doelgroep kunnen komen.
A brand is no longer what we tell the consumer it is - it is what consumer tell each other it is
Uit ons digital marketing trends 2023 artikel:
De consument wil naast een goed verhaal ook bewijs zien. Vertel een goed verhaal over wat je concreet hebt gedaan, waarom je het hebt gedaan en wat het (de klant) heeft opgeleverd. Waar storytelling inspeelt op emotie, vliegt onomstotelijk bewijs in als doorslaggevende factor.
Ook hier kunnen wij een check-vinkje zetten, want in 2023 kreeg storytelling steeds meer onderbouwing en ook de komende jaren zet deze ontwikkeling zich voort. Zoals je in het artikel over storytelling kunt lezen, wordt de ‘why’ de komende jaren het kloppend hart van elk verhaal. Bedrijven kunnen een nog zo’n mooi verhaal hebben, maar wanneer het ‘waarom’ niet genoeg naar voren komt, dan is het voor het overgrote deel van de consument simpelweg niet interessant en betrouwbaar genoeg.
Uit ons digital marketing trends 2023 artikel:
In de steeds sneller ontwikkelde ‘on the go’ leefstijl wint content die geconsumeerd kan worden in combinatie met andere bezigheden aan populariteit. Ook bewegend beeld blijft onderhoudend voor het oog, maar de video’s worden wel steeds korter en er wordt steeds meer gebruik gemaakt van AI.
En jawel, de podcast heeft onze verwachtingen zowel waargemaakt als overtroffen, want in 2023 was de consument massaal één en al oor. Ook voor de komende jaren verwachten wij, kijkend naar het huidige consumentengedrag, dat het aanbod van podcasts in de toekomst zal blijven groeien. De podcast is omarmd en gezien de huidige actualiteiten en interesses is men nog lang niet uitgepraat. Ook gaan podcasts steeds meer de diepte in en zullen we steeds meer podcasts over niche onderwerpen tegenkomen. Wel neemt de advertentiefrequentie toe, waardoor de podcasts steeds vaker zullen worden onderbroken.
Ook in podcastland gaat AI een steeds grotere rol spelen door bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbevelingen te doen of door audio om te zetten in tekst voor slechthorenden. En hoe fijn het ook is om tijdens bijvoorbeeld het schoonmaken naar een podcast te luisteren, prefereren steeds meer mensen bewegend beeld. Steeds meer podcasts worden gefilmd en succesvol doorgeplaatst op Instagram of YouTube. Livestreampodcasts doen het trouwens nóg beter, want ook interactieve podcasts worden steeds populairder.
Aangaande video’s blijft ‘kort’ een heel belangrijke, zo niet doorslaggevende voorwaarde. Dankzij AI worden video’s ook steeds persoonlijker, want geavanceerde algoritmes laten ze perfect aansluiten bij een passende doelgroep. Verder wordt AI steeds frequenter ingezet voor onder andere het opdoen van inspiratie, het maken van een advertentie of het schrijven van een tekst voor bij de video.
Uit ons digital marketing trends 2023 artikel:
In plaats van de ‘wat’ of de ‘hoe’, wordt het ‘waarom’ steeds belangrijker. Door het ‘waarom’ beter te begrijpen, begrijp je als bedrijf ook je klant veel beter en kun je relevante intentiecontent voor je doelgroep creëren.
Wat wij het afgelopen jaar inderdaad hebben gezien, is dat de marketing steeds minder om het bedrijf en steeds meer om de klant is gaan draaien. Op de gebruikersintenties gerichte bedrijfsuitingen focussen zich steeds beter op de ‘why’ van hun doelgroep. Mede dankzij algoritmes en lerende AI-modellen kan er steeds relevantere content worden gecreëerd. Wel zijn wij benieuwd wat de mogelijkheden van AI met de authenticiteit en de uniciteit van de aangeboden content gaat doen. Want nu kunnen ook bedrijven die geen designers of copywriters in dienst hebben met behulp van AI aannemelijke content produceren.
Ook de variatie in de aangeboden content op het moment dat het algoritme (te) goed op persoonlijke interesses is ingesteld, staat momenteel ter discussie. Consumenten willen weliswaar gepersonaliseerde content, maar het is ook de variatie die het interessant houdt. Wij houden ook de ontwikkelingen op dat gebied in de (nabije) toekomst nauwlettend in de gaten.
Uit ons digital marketing trends 2023 artikel:
De roep om een zorgvuldigere omgang met de planeet zwelt aan, maar… zo ook de roep om steeds snellere dienstverlening, waar vaak ook verpakking en transport bij komt kijken. Deze trend blijft een kwestie van balanceren. Digital marketing moet in 2023 meeslepend maar echt, to the point, efficiënt, interactief en gevalideerd zijn. Daarnaast moet er ook zoveel mogelijk aan het milieu worden gedacht.
Duurzaam ondernemen is een hot topic en een onderwerp dat je aan beide kanten van dit magazine veel gaat tegenkomen. Feit is dat we er niet meer omheen kunnen. Eigenlijk al jaren niet, maar vanaf nu écht niet!
Er zijn ontelbaar veel manieren waarop bedrijven kunnen verduurzamen. Zo kijkt Wouter de Roy van het Nederlandse outdoormerk Cortazu hierin bijvoorbeeld naar de kwaliteit van het product, hoelang het meegaat en wat de meest duurzame keuze qua materiaalgebruik, productie- en vervoerproces is.
Ook AI kan op veel vlakken helpen bij verduurzaming. In het interview met PTTRNS.ai vertelt Marco van Herpen hoe zijn bedrijf AI gebruikt in de strijd tegen verspilling en inefficiëntie in de fashion-industrie. Dit zal uiteindelijk bijdragen aan een lokaal productieproces, waardoor kleding niet meer in verre landen, maar juist dicht bij de consument kan worden vervaardigd.
Elke verduurzaming van een bedrijf, dienst of product is er weer één. Maar wellicht zit het belangrijkste onderdeel van duurzaamheid echter in het feit dat de wereld moet stoppen met overconsumeren. Zoals Signals of Change-expert Zuzanna Skalska zegt: ‘Groei is niet wanneer de lijn van beneden naar boven gaat, maar échte groei is wanneer we accepteren dat alles kleiner en minder wordt.