Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Bekijk hier de social media trends voor 2024
Social media heeft eeuwen gevochten om een gewaardeerd plekje in de marketingmix te bemachtingen. And they did it! Ben je een bedrijf wat zijn marketing écht goed op orde heeft, dan wordt social media niet meer gezien als iets wat we ‘er even bij doen’. Nee, het wordt gezien als een evenwaardig onderdeel van de marketingstrategie.
En dat is maar goed ook. Want social media biedt, vooral voor bedrijven, steeds meer kansen en mogelijkheden. Zo is het bijvoorbeeld ook goed voor je SEO, aangezien steeds meer mensen (vooral jongeren) social media als zoekmachine gaan gebruiken.
Zorg dat je op de hoogte bent van de social media trends en ontwikkelingen in Nederland, zodat je dit kunt meenemen in je social media strategie.
Snel naar:
TikTok is ook in 2022 immens gegroeid. Toch blijven veel bedrijven hier nog weg van, met vaak als reden dat ‘de doelgroep zich daar niet bevindt’ of ze ‘het platform niet goed genoeg begrijpen’.
Daarnaast is adverteren op TikTok nog helemáál een ver van je bed show. We willen een platform eerst volledig eigen maken en gebruiken, voordat we de advertentiemogelijkheden gaan bekijken. Mijn tip: ga je verdiepen in TikTok (advertising). Dit platform groeit zo ongelofelijk hard, dat je TikTok bijna niet meer links kunt laten liggen in je marketingmix.
Waar TikTok zelf eerst ook weg wilde blijven van adverteren, komen ze hier toch steeds meer op terug. Dat is onder andere te zien aan de lancering van Shopping Ads in drie vormen, namelijk Video Shopping Ads, Catalog Listing Ads en LIVE Shopping Ads. Een grote kans om je conversie via dit platform op te krikken! TikTok zelf noemt het ook wel Shoppertainment en wij zijn heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
We hebben behoefte aan echtheid en diversiteit. Het perfecte plaatje trekt niet meer onze aandacht. Zo zie je bijvoorbeeld steeds vaker dat merken samenwerken met creators in plaats van influencers. Persoonlijk valt het mij op dat je, vooral op TikTok, steeds meer advertenties ziet waarin iemand zoals jij en ik in een relatief ‘amateuristisch’ filmpje vertelt hoe blij hij of zij met een product is.
Met de komst van BeReal heeft deze trend nog meer bewijs gekregen. Geen filters, geen perfecte bestemmingen, maar de realiteit laten zien. Echter is er in deze app nog geen mogelijkheid tot adverteren, waardoor het voor bedrijven nu nog niet heel interessant is. Maar hé, 2023 is nog niet eens begonnen ;).
Bovendien zien we dat andere platforms ook met deze trend meegaan. Zo is er TikTok Now, wat eigenlijk hetzelfde principe is als BeReal. En ook Instagram is met deze functie aan het experimenteren onder de naam ‘Instagram Candid’.
Daarnaast worden livestreams steeds populairder. Livestreamen hoeft niet entertaining te zijn, het gaat hier vooral om het ‘samenzijn’. Maar dan wel zoals het echt is.
Afbeelding: Newsroom TikTok
Geen nieuwe social media trend, maar wel eentje die zich zeker verder zal gaan ontwikkelen in 2023.
Door onze verkorte spanningsboog, willen we zoveel mogelijk informatie in zo min mogelijk tijd.
YouTube Shorts, Instagram Reels, TikTok en sinds kort ook Snapchat Spotlight, op elk platform wordt wel geïnvesteerd in short video. Naast dat we voortaan óveral short video’s zien, krijgen ze ook een steeds prominentere plek (zoals Instagram Reels). Doordat deze korte, prikkelende video’s die op jouw interesses zijn afgestemd maar blijven komen, is het lastiger om te stoppen met kijken. En dat weten de platformen zelf ook.
Zo is onlangs uit een onderzoek naar voren gekomen dat we gemiddeld 8 uur per maand aan Instagram besteden en maar liefst 29 uur aan TikTok!
Maak jij nog niet consistent gebruik van video? Dan is nu de tijd om hiermee aan de slag te gaan.
Net zoals de trend hierboven, willen we ook in social commerce snel bediend worden. Zien we een receptenvideo waar iemand gebruikmaakt van een mooie pollepel? Dan willen we die zonder al te veel moeite kunnen aanschaffen.
Gelukkig komen er steeds meer mogelijkheden om producten vanuit social media met één klik te kunnen kopen. Zoals Snapchat, waarin filters bevinden waarbij je een product kunt passen en je direct, vanuit Snapchat, naar de desbetreffende webshop wordt geleid. Bovendien is TikTok aan het experimenteren met livestreams en de mogelijkheid om vanuit hier direct een aankoop te doen.
Onderzoek op welke manieren jij social commerce kunt inzetten voor jouw bedrijf, want de kans is groot dat dit je omzet (en bereik) ten goede doet!
Augmented Reality en Virtual Reality zijn inmiddels geen vreemde begrippen meer. Maar, ze blijven zich (gelukkig) wel nog volle bak ontwikkelen en mogen daarom zeker niet ontbreken in het lijstje van social media trends. Met de komst van de Metaverse leek een heel nieuwe wereld te ontstaan. Maar het lijkt erop dat dit allemaal nu nog erg ver weg is. Want als we 10 mensen vragen wat de Metaverse nu precies is, heeft de helft hier het antwoord niet op.
Dat is ook niet heel gek, want we kennen het begrip eigenlijk alleen nog van horen zeggen. Het zal pas groeien als de ‘gewone mens’ hier ook gebruik van kan gaan maken. De komende 5 á 10 jaar zullen hier grote veranderingen in plaatsvinden. Voor nu zou ik zeggen; ga op onderzoek uit hoe je met je bedrijf AR en VR zou kunnen inzetten en hoe dit in zijn werking gaat. Zo ben je voorbereid op de toekomst en zit je voor nu meer dan goed.
Door de veranderingen met betrekking tot adverteren en privacy, wordt het steeds lastiger om specifiek te targeten op je doelgroep. Interactie en engagement krijgen hierdoor een steeds grotere rol.
Zorg dat je een manier vindt om de interactie met je doelgroep aan te gaan en hoe je de gegevens die je wilt hebben zelf kunt gaan verzamelen via organische content. Gelukkig biedt social media hier steeds meer opties voor, zoals polls, reactiestickers of een duet.
Optimaliseer! Wees je bewust van de verschillende redenen waarom mensen op een bepaald platform zitten en pas je content hierop aan. We doen het niet meer voor dezelfde content op Instagram, LinkedIn en TikTok. Dezelfde doelgroep, een ander doel.
Veel mensen die op Instagram zitten, zitten ook op LinkedIn, maar openen de app met een ander doel. Het is dus niet de doelgroep waar jij je content op aanpast, maar het doel van jouw doelgroep.
Uit resultaten van Hootsuite is gebleken dat maar liefst 53% van de bedrijven content repost op verschillende platformen. 30% brengt een kleine aanpassing aan dezelfde soort content en slechts 18% creëert een geheel ‘nieuwe’ post per platform. Slechts 18%! Hoewel het reposten van dezelfde content misschien wel veel tijd bespaart, kost het ook veel. Namelijk resultaat. En dan moet je je afvragen wat voor jou meer waard is.
Een geweldig voorbeeld van een bedrijf dat verschillende content op verschillende platforms plaatst, is The Washington Post. Zij weten precies met welk doel hun doelgroep op bepaalde platforms zit. Zo posten ze op TikTok grappige filmpjes over verschillende nieuwsitems, terwijl ze op Facebook vooral heel informatief zijn.
@washingtonpostA viral video of a crowd chanting about Joe Biden while Obama spoke was doctored. They were actually cheering, “Obama!”♬ original sound – We are a newspaper.
Door vroegtijdig in te spelen op bepaalde social media trends van 2023, of je hier in ieder geval in te verdiepen, zorg je dat jij als marketeer altijd relevant blijft. Meer weten over trends? Lees dan zeker ook even onze blog over digital marketing trends voor 2023.