Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Buy Now, Pay Later, ook wel bekend onder het acroniem BNPL, is een rijzende trend en een belangrijke versterking van de betaalmix binnen de e-commerce. Maak jij er in je webshop al gebruik van?
In Scandinavië en andere delen van Europa is Buy Now, Pay Later al enige tijd een populaire betaalmethode, om over de US maar te zwijgen! In Nederland zijn webshops iets terughoudender in het aanbieden van deze optie. Als nuchtere Hollander hebben wij liever de zekerheid van vooraf betalen. Toch kan er bij bijvoorbeeld Bol. binnen 14 dagen ná de aankoop worden afgerekend en zie je bij steeds meer webshops het icoontje van Klarna bij de betaalopties verschijnen.
Een logische keuze, want in de dynamiek van de hedendaagse e-commerce groeit ook de behoefte aan betaalkeuzeverbreding. De consument heeft immers niet het hele jaar door de beschikking over dezelfde budgetten. Om de (vaste) klant alsnog aan boord te houden, zou een BNPL-optie de perfecte uitkomst kunnen zijn.
Buy Now, Pay Later is een betaalmethode waarbij er pas wordt afgerekend nadat het product in goede orde is ontvangen of op een later moment, in één keer of in termijnen. Het is eenvoudig en gebruiksvriendelijk, waardoor de (vooral jonge) consument er sneller voor kiest dan bijvoorbeeld voor afrekenen met een creditcard.
Voor een webshop betekent deze betaalmogelijkheid dat de klanten extra betalingsflexibiliteit wordt geboden én het gevoel dat ze controle over hun uitgaven hebben, waardoor ze aankopen doen die ze anders misschien niet of elders hadden gedaan.
Het principe van Buy Now, Pay Later is niet nieuw. Handen omhoog, wie kent ze nog? De Wehkamp, de Neckerman en de Otto? Die ouderwetse en eigenlijk veel te dik voor de brievenbus thuisshopcatalogussen die je thuisgestuurd kreeg. Je had niks nodig, maar je kocht meestal meer dan je lief was. Mede door de mogelijkheid om gespreid te betalen. Je kocht meteen een berg en druppelde iedere maand een paar tientjes terug in het potje. Plus een paar tientjes aan rente. Maar al druppelend voelde je dat toch niet.
Dit is, naast het feit dat je mensen meer geld laat uitgeven dan dat ze op dat moment kunnen missen, meteen het grootste morele bezwaar tegen het gebruik van BNPL. Afhankelijk van de aanbieder die je gebruikt, kun je de koper rente in rekening brengen. Hier tegenover staan wel de extra dienstverlening, de daarmee gepaarde betalingsflexibiliteit voor de klant en de financiële risico’s voor het bedrijf of diens dienstverlener. Maar hoe je het wendt of keert, betaalopties met risico op financiële consequenties zullen altijd een delicate kwestie blijven.
Wat je als ondernemer in ieder geval kunt doen, is kiezen voor een BNPL-aanbieder die geen rentetarieven hanteert en een waarschuwing voor financiële consequenties bij roekeloos koopgedrag weergeven. Een waarschuwing reduceert niet zozeer je aandeel in een eventuele financiële malaise van de klant, maar geeft wel aan dat je je van diens risico’s bewust bent. Overigens kan de gebruiker bij sommige dienstaanbieders maar tot een bepaald bedrag met BNPL shoppen. Bij PayPal is dat, indien je in vier termijnen wilt betalen, bijvoorbeeld 1500 dollar.
Vanuit een marketingtechnisch oogpunt zal de keuze om de BNPL-optie in de betaalmix op te nemen zowel voor de consument als voor de ondernemer een positief effect hebben. De klant ervaart sowieso meer flexibiliteit. Hij kan het product eerst bestellen en beoordelen en dan pas (al dan niet gespreid) betalen. Dat past helemaal in de tijd van nu.
De ondernemer kan zich ondertussen opmaken voor meer omzet. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat hoe breder de betaalmix is en hoe beter deze bij de wensen van de consument aansluit, hoe hoger de conversie. Ook al wordt er helemaal geen gebruik van bepaalde opties gemaakt. Alleen al het feit dat ze er zijn, doet de kassa rinkelen.
Een veelzijdige betaalmix past helemaal bij de dynamische lifestyle van de moderne doelgroep. Zowel je huidige als nieuwe klanten worden blij van een breed pakket aan betaalopties, waar ze hun eigen weg in kunnen vinden. Een mogelijkheid om later te betalen draagt zo actief bij aan het behoud van de huidige en de werving van nieuwe leads.
Door het gebruiksgemak en flexibiliteit ten opzichte van bijvoorbeeld een creditcard of andere vormen van persoonlijke leningen zijn veel jonge consumenten enthousiast over de BNPL-mogelijkheden.
Met BNPL biedt je webshop niet alleen extra service, ook draag je een signaal van wederzijds vertrouwen uit wat de band tussen brand en klant zal versterken. Daarnaast laat je zien dat je achter je product staat en dat je het vooruit durft te sturen in de veronderstelling dat de ontvanger er blij mee is en er dus ook voor wil betalen. Dit vertrekpunt verhoogt de credibility van jouw merk of product.
Wil je nu, met al het bovenstaande in gedachten, ook een BNPL-optie aan je betaalmix toevoegen? Dan is het goed om te weten dat als de klant voor deze betaaloptie kiest, niet jouw bedrijf, maar de aanbieder de risicocheck uitvoert. Hiermee wordt bepaald of de betreffende persoon wel of geen gebruik van de optie kan maken. De meeste dienstverleners bieden ook de mogelijkheid om jouw inkomsten te zekeren. Tegen betaling draag je het risico van wanbetaling op deze manier over aan de aanbieder.
Het implementeren van de BNPL is in de meeste gevallen eenvoudig en aanbieders helpen je er graag bij. De meeste tijd ben je waarschijnlijk kwijt aan research van welk bedrijf het beste bij jou past. De aangeboden diensten en tarieven lopen per partij sterk uiteen. Het is daarom raadzaam om echt tijd te steken in de evaluatie en vergelijking van de opties. Een goed begin is het halve werk en met gedegen voorwerk heb je straks jarenlang onbezorgd plezier.
Geen tijd of zin om die research zelf te doen? Geef ons een nudge, zodat wij de best passende aanbieder aan jouw webshop kunnen koppelen!
Hit us up!
Er zijn talloze aanbieders voor de Buy Now, Pay Later optie. Ter illustratie lichten wij hieronder de drie grote marktspelers Riverty, Klarna en PayPal uit.
Riverty – het voormalige Afterpay – biedt de retailer een full service acceptgiro betaalmethode aan waarbij het debiteurenrisico volledig wordt overgenomen. Je hebt als afnemer geen abonnement, wel wordt er een variabele fee berekend in verband met de overname van het debiteuren- en frauderisico. De vaste kosten per geaccepteerde order zijn € 1,40.
Klarna is één van de grootste en veiligste factuurgebaseerde betaaloplossingen voor e-commerce. Klarna neemt alle potentiële risico’s over en is eenvoudig te integreren en te gebruiken. De aansluitkosten bedragen € 299,-, de maandelijkse abonnementskosten € 29,- en Klarna rekent vanaf 3,5% fee voor de overname van het debiteuren- en frauderisico.
Het grootste voordeel van PayPal is dat het veilig en wereldwijd bekend en geaccepteerd is. PayPal werkt met een tegoed (krediet) voor klanten en doet een hard kredietonderzoek wanneer een nieuwe gebruiker zich aanmeldt. Een klant kan maximaal 6 maanden renteloos betalen. Afhankelijk van het verkoopvolume berekent PayPal tussen de 1,5 en 3,5 procent transactiekosten met daarbovenop € 0,35 per transactie.
In Nederland is het op dit moment vooral de e-commerce die de samenwerking met een BNPL-aanbieder op serieuze noot onderzoekt. Toch zou ook de moderne retailer naar deze optie moeten kijken. Ho-ho, je moet natuurlijk niks, maar in het kader van de perfecte klantbeleving en een optimale shop-ervaring van de hedendaagse consument is het bijna noodzakelijk kwaad. Of op zijn minst een welkome verrassing. En je weet: what goes around, comes around. Overtref je de verwachting, dan heb je fans.