Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Fysieke winkels als onderdeel van een customer journey zijn nog altijd extreem populair. In de vorige blog legden we al uit waarom en waar je als retailer op moet letten om je winkel voor de hedendaagse consument interessant te houden.
In het kader van de ultieme shop-ervaring maken ook steeds meer retailers gebruik van clicks in bricks. Niet te verwarren met clicks and bricks of clicks to bricks. Dat houdt in dat een onderneming zowel online als fysiek actief is. Clicks in bricks betekent dat een fysieke locatie van een customer journey de klant óók AI, AR of digitale diensten biedt. Het is een inventieve manier om van een winkelbezoek een beleving te maken, de bezoeker te verrassen of extra service of gemak te bieden.
De onderstaande voorbeelden tonen hoe retailers clicks in bricks inzetten voor een soepele customer journey en een plezierige klantbeleving. Met dank aan de digitale innovatie en een out of the box- mindset zien deze retailers hun klanten gegarandeerd terug.
Bouwmarkt Lowe past servicegerichte digitalisering al heel wat jaren toe. Wie daar zijn moertjes en boutjes haalt is ongetwijfeld ook bekend met de huisrobot van deze Amerikaanse hardware store. De LoweBot rijdt door de gangpaden en informeert bij de klanten of ze ergens hulp bij nodig hebben. Deze slimme jongen met een groot display vertelt je in verschillende talen waar je het product van je keuze kunt vinden, rolt met je mee naar de juiste stelling en helpt ondertussen ook de medewerkers door het voorraadbeheer te monitoren.
Zijn de winkels dicht, maar heb je toch nog snel een nieuwe outfit nodig? In samenwerking met eBay liet Kate Spade zien hoe het winkelen na sluitingstijd eruit zou kunnen zien. Shoppen kan dan namelijk ook gewoon in de etalage. Bekijk de daar getoonde items, bestel jouw keuze via een scherm in dezelfde etalage en je bestelling wordt binnen een uur op de door jou gewenste locatie afgeleverd. In de bar, waar je je nog even snel omkleedt voor het feestje, in het park waar je meteen die hoed op kunt zetten of waar je je bestelling maar hebben wilt. Via je mobiel ontvang je de bevestiging en het bezorgschema, zodat je precies ziet waar en wanneer je bestelling arriveert.
We zijn het er vast over eens dat wachten in de rij niemand zijn favoriete bezigheid is. Engelse Supermarktketen Sainsbury’s heeft dat probleem slim opgelost door gebruik te maken van een aanmeldsysteem. Ben je (bijna) klaar met boodschappen doen? Dan meld je je via je mobiel aan voor de checkout en krijg je een seintje als je bijna aan de beurt bent. Ideaal! Kun je ondertussen nog een rondje doen om er zeker van te zijn dat je écht niets bent vergeten.
In een grote Timberland store in New York heb je nu de mogelijkheid om digitaal meer te ontdekken over diverse artikelen, een favorietenlijstje te maken en items naar jezelf of je vrienden te mailen. De fysieke artikelen hebben een tag die je met de iPad die je in de winkel pakt kunt scannen, wat betekent dat je zelf geen app hoeft te downloaden. Er wordt meteen service geboden in de vorm van extra informatie, mogelijkheid tot een personal shoppinglist en persoonlijke suggesties op basis van je keuzes.
Parfumhuis Jo Malone weet: herinneringen aan geur hebben de meeste emotionele connecties. Als aanvulling op de traditionele stellingen met parfum heeft Jo Malone een Fragrance Combining Cabinet ontwikkeld. Pak je hier een flesje uit, dan licht de display op en krijg je op mooie en visuele wijze uitgebreide uitleg over de geur die je in je handen hebt, informatie over de ingrediënten en persoonlijke suggesties. Zo krijg je op elegante wijze een extra beleving geboden die je door middel van een passende geurassociatie altijd bijblijft.
Bestelzuilen zijn natuurlijk één van de oudste voorbeelden van clicks in bricks. Tegenwoordig zie je ze steeds vaker. Waren het vroeger vooral de fastfoodketens die het gemak van selfservice boden, nu verschijnen de bestelzuilen ook in de winkels waar je ze misschien minder snel zou verwachten. Bijvoorbeeld bij de Prénatal. Hier kun je je aankopen selecteren en meteen afrekenen. En is er iets niet op voorraad? Je kunt het item alsnog bestellen én het wordt gratis thuisgestuurd.
De uitsmijter is voor de make-up magnaat Sephora. Sephora is het perfecte voorbeeld van een merk dat de clicks en de AR succesvol inzet om liefdevol de pijnpunten van de klanten op te lossen, waarna de klant liefdevol zijn centen laat rollen.
Denk bijvoorbeeld aan make-up tutorials die je in de winkel kunt bekijken terwijl je real time meekliedert en apps die je op basis van je gezichtsvorm en met behulp van AR make-up advies geven. Daarnaast maakt Sephora ook gebruik van beacons die de bezoeker via de smartphone persoonlijke informatie geven als deze langs een bepaalde afdeling loopt. Eens gewoon een make-up merk, tegenwoordig trendsetter in phygital, omnichannel en clicks in bricks marketing. Sephora snapt niet alleen hoe het moet, maar weet ook precies wat de consument wil. Ka-tjing!