Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Samenwerken was in 2021 één van de belangrijkste sleutels tot marketingsucces en het wordt de komende tijd alleen nog maar belangrijker. Om jou als marketeer te inspireren om het avontuur op te zoeken, hebben we recent nog een zwik mooie voorbeelden van verrassende off the grid samenwerkingen gegeven.
Het is echter niet altijd zonnig in collab-land en voor een gezonde balans en ongegeneerd leedvermaak zijn er ook genoeg samenwerkingen die niet florissant uitpakken. En ook grote namen nemen gerust eens een verkeerde wissel. Een slechte match, een onhandige manoeuvre of domme pech. Het kan de beste overkomen.
Geniet van de successen, maar ken ook de missers. Deze collabs haalden, ondanks de goede bedoelingen, toch een flinke zeperd.
Pepsi & Kendal Jenner
Misschien wel de pijnlijkste misser in reclame-geschiedenis liet duidelijk zien dat je wereldproblematiek niet met een Kardashian lichtgewicht en een flesje frisdrank oplost. Daar waar Pepsi doorgaans collab master is, gingen ze hier zowel met de samenwerking als met het thema goed de mist in.
Shell & Anna Nooshin
Met Anna Nooshin is verder niks mis, maar als je reclame maakt voor het duurzame karakter van Shell door hun flesje van recycled plastic de hemel in te prijzen, dan wéét je dat er gezeik komt. En dat gezeik kwam er, surprise-surprise, natuurlijk ook. Eerlijkheid duurt ook in reclameland het langst. Dus beter zeg je: ‘Shell heeft op het gebied van verduurzaming nog een lange weg te gaan. Maar dit is alvast een goed begin.’
Rijksmuseum & Queen of Jetlags
Voor een samenwerking met het Rijksmuseum schoot Noor de Groot a.k.a Queen of Jetlags een nogal onmuseumse foto van haar bewondering van de Nachtwacht. Die foto kwam zowel haar als het Rijksmuseum op bakken kritiek te staan. En dat ze museologie gestudeerd heeft en passie voor kunst heeft kon daar weinig aan veranderen. Want eerlijk is eerlijk, dat zie je inderdaad niet op de bewuste foto terug.
Christian Dior & Sharon Stone
Heb je als high-end modehuis een high-end actrice als Sharon Stone als muze, beweert ze doodleuk dat China de aardbeving in 2008 te danken had aan slechte karma in verband met haar politieke acties in Tibet, enkele maanden eerder. Niemand in China die je parfum nog koopt en excuses van Stone zetten na zo’n claim ook geen zoden aan de dijk. Dus dan zit er maar één ding op: de boosdoener als een baksteen laten vallen. En zo geschiedde.
Nike & Oscar Pistorius
Na Tiger Woods en Lance Armstrong heeft sportgigant Nike dankzij de samenwerking met Oscar Pistorius weer een bittere pil moeten slikken. The ‘Blade Runner’, een gevierd paralympisch kampioen en inspirerende persoonlijkheid was de perfecte match voor ‘if you have a body you are an athlete’ Nike. Tot Pistorius in 2013 op nota bene Valentijnsdag zijn vriendin Reva Steenkamp van het leven beroofde. En moord of ongeluk, de uitkomst blijft hetzelfde. Pistorius moest uiteindelijk brommen en Nike kon op zoek naar een nieuwe held.
JetSmarter & Conor McGregor
Tijdens zijn (ongetwijfeld gesponsorde) vlucht met een private jet via JetSmarter deelde MMA-boy Conor McGregor op zijn Instagram een ontspannen pj-moment met een krantje en een JetSmarter tag. Toch jammer dat ‘ie zijn krant ondersteboven houdt.
EK voetbal & Coca-Cola
Voor het EK 2021 sloeg de organisatie de handen ineen met sponsor Coca-Cola. Goed, het geld moet ergens vandaan komen, maar als je de flesjes coke ook als de handlanger van de spelers presenteert, dan is er kans dat iemand het daar publiekelijk niet mee eens is. Voetbalgod Ronaldo bijvoorbeeld. Demonstratief schoof hij de flesjes cola uit beeld terwijl hij luid om water verzocht. Daar gaan je aandelen!
Hertz & OJ Simpson
In de jaren 70, 80 en 90 was, jawel, OJ Simpson het vaste gezicht van Hertz. Tot Simpsons ex-vrouw en haar vriend in 1994 onder bedenkelijke omstandigheden om het leven kwamen. Helaas voor Hertz, want dit is niet echt wat je noemt een ‘juicy poster boy.’
Hilarisch detail: Toen Hertz in 2020 in de VS het faillissement moest aanvragen, heeft Simpson gekscherend aangeboden om, net als in de tijden van weelde, weer het gezicht van de organisatie te worden om de weelde te doen wederkeren. Dit ‘aanbod’ kon zelfs rekenen op een geestige reactie van Barack Obama.
Vooral vermakelijk om te lezen, onhandige samenwerkingen die net even wat anders liepen dan gepland. Maar wil je ook graag inspiratie hoe het wél moet? Lees dan vooral ook onze vorige blog over succesvolle samenwerkingen.