Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Dat user generated content (UGC) een belangrijk onderdeel van een marketingstrategie is, heb je al uitgebreid in de vorige blog kunnen lezen. Maar wat valt daar precies onder, hoe kun je het bevorderen en hoe leid je het gebruik ervan in goede banen?
Buckle up, wij nemen je mee langs relevante info-haltes regelrecht richting de UGC-koorts!
Onder UGC worden alle uitingen verstaan die door anderen over jouw bedrijf of merk worden gedaan. Dat kan van alles zijn: reviews, filmpjes, tutorials met gebruik en vermelding van jouw producten, social media posts, blogs…you name it. Zolang jij het maar niet zelf produceert. Dat betekent natuurlijk niet dat je het niet kunt activeren. Sterker nog, dat is precies wat je moet gaan doen.
Neem bijvoorbeeld onze blog over de drie alternatieven voor Google Analytics. Daarin generen wij (ongevraagd!) positieve content voor maar liefst drie bedrijven.
Zo zie je al, vaak komt user generated content vanzelf aanwaaien. Mensen geven graag hun mening of laten zien welke producten of bedrijven hun goedkeuring kunnen wegdragen. Toch is het raadzaam om actief op de productie van UGC te sturen, zodat je een continue toevoer van nieuw materiaal hebt. Het belang daarvan legden we in de vorige blog uitgebreid uit.
Eenmaal voorzien van de content is het raadzaam om de publicatie ervan over zoveel mogelijk kanalen te spreiden. Vergeet daarbij ook vooral niet je eigen website! Goed voor de views en voor de SEO, remember? Zorg er in ieder geval voor dat er reviews op komen en maak bijvoorbeeld collages met user generated beeldcontent op een aparte (landings)pagina.
Gaat het om content die de gebruikers op eigen kanalen plaatsen, link relevante content dan zoveel mogelijk door naar eigen platformen en vergeet de maker daar niet bij te vermelden. Je kunt ook content laten insturen met een disclaimer dat de maker geen bezwaar tegen externe publicatie heeft. Zie je content die je niet door kunt linken en wel wilt gebruiken, neem altijd contact op met de maker en zorg ervoor dat het gebruik van de content later niet voor juridische problemen zorgt.
Heel simpel: durf te vragen. Daag je klanten uit, vraag ze om hun mening of hulp, zet ze aan het werk, laat ze plezier maken en beloon hun moeite met een publicatie, een prijs, een vermelding of een andere, passende tegenprestatie of interactie. Maak het leuk en de moeite waard.
Ga actief op jacht naar UGC. Hieronder geven wij enkele voorbeelden van waar je aan zou kunnen denken.
Beschik je over een mailadres? Stel een e-mailflow in waarmee je je klant na een bepaalde tijd vraagt hoe zijn ervaring met jouw dienst of product is geweest. Vraag tevens om een review en zorg ervoor dat de klant meteen kan doorklikken naar de plek waar je de review wilt hebben.
Goed punt, maar geen idee hoe je een e-mailflow moet maken? Wat een mazzel! Wij weten dat namelijk wel 🙂
Meer weten? Trek Dennis aan zijn jasje.
Mail DennisOntwikkel een branded hashtag en daag je klanten uit om deze te gebruiken. Creëer bijvoorbeeld een hashtag contest of challenge en schroom niet om bijvoorbeeld de leukste post van de maand te belonen. Ter inspiratie: Starbucks heeft dit geweldig gedaan met #RedCupContest.
Mensen geven graag een inkijkje in hun leven. Daag je klanten of volgers uit om momenten uit hun leven te laten zien die ze linken aan je dienst of product.
Vraag om een look of the day, de klusser van de week, de moeder van de maand, etc. Als er maar een duidelijke link is met jou. Dit kunnen je klanten bijvoorbeeld op hun kanalen plaatsen waarvandaan jij kunt doorlinken en/of rechtstreeks naar jou sturen, zodat jij het via jouw kanalen distribueert.
Een hele moderne manier van user generated content creatie is digital gamification. Gamification is een speelse aanvulling op bestaande context.
Een goed voorbeeld van (analoge) gamification is de Doritos Roulette. Koop een zak dorito’s, eet die samen met vrienden en kijk wie de superpittige chipjes treft. Dorito’s trof in ieder geval doel, want de Dorito’s Roulette wordt inmiddels over de hele wereld gespeeld.
Gamification kan ook digitaal worden toegepast. Koppel een spel of een app aan je bedrijf (of je bedrijf aan een spel) en daag mensen uit om mee te spelen en hun resultaten te delen. Je kunt er eventueel voor kiezen om de beste resultaten te belonen.
Competeren zit sowieso in de aard van het beestje en gamification is een effectieve manier om dat aan te wakkeren met contentproductie als onderliggend doel. Hoppa, win-win!
Niets is voor een (potentiële) klant zo leuk als het gevoel te hebben dat je content van grote betekenis levert en bedrijven spelen hier handig op in. Denk aan Lays of Tony Chocolonely die de klant uitdagen om een nieuwe smaak te verzinnen en het leukste idee in productie nemen.
De mogelijkheden voor UGC en klant-activatie zijn eindeloos. Kleur ook hier gerust buiten de lijntjes. Denk door. Wees creatief. De kracht van user generated content is breed inzetbaar voor ieder bedrijf. Of je nu parfum verkoopt, vloeren legt of teksten schrijft. Zodra je fans en ambassadeurs begint op te merken, dan weet je dat je balletje steeds harder rolt. En voor je het weet is daar de roem. Thank us later ?
Wil je wel, maar blijft het toch nog een lastig verhaal? Wij hebben ruime ervaring met succesvolle activatiecampagnes. Robbert kan je er alles over vertellen!
Mail Robbert