Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Echte mensen die zichzelf spiegelen aan digitale avatars. Het klinkt onwerkelijk, maar het is de realiteit. In een tijd waar echte en virtuele levens steeds meer in elkaar overlopen, schittert er één intrigerende speler op het media-toneel: de virtuele influencer.
Deze digitale avatars, geboren uit een samensmelting van digitale vormgeving en creatieve storytelling, zijn wereldwijs, charismatisch en invloedrijk. Ze trekken miljoenen volgers, werken samen met vooraanstaande merken en werpen een essentiële reflectie op wat het betekent om authentiek te zijn in een digitaal tijdperk.
Hoewel de opmars van virtuele influencers een recente trend lijkt, bestaat het fenomeen zelf al iets langer. De eerste lichting van deze net niet echte ‘mensen’ verscheen rond 2016 al op de socials. Terwijl de invloed van menselijke influencers in de jaren daarop hoogtij vierde, stelde de opkomst van virtuele influencers een interessante vraag: kunnen niet-bestaande, computer-gegenereerde individuen even krachtig en betekenisvol resoneren met een publiek als hun echte tegenhangers?
Het antwoord daarop is inmiddels gekomen, want op de drempel van 2024 neemt zowel de aanwezigheid van de virtuele rolmodellen als het aantal volgers op hun socials exponentieel toe. Maar wie zijn ze, die spraakmakende characters die in de beginjaren van CGI-avatars de cynismestormen hebben getrotseerd om de weg voor de nieuwe virtuele generatie vrij te maken?
Lil Miquela, ook wel bekend als Miquela Sousa is in het leven geroepen door het LA-based bedrijf Brud en is één van de allereerste en meest populairste virtuele influencers. Ze heeft een levensecht uiterlijk en is actief aanwezig op sociale media, waar ze zich bezighoudt met mode, muziek, kunst en sociaal activisme. Daarnaast maakt ze muziek en spreekt ze zich stevig uit over sociale kwesties.
Van dezelfde makers als Lil Miquela is Blawko22, wiens ‘echte’ naam Ronnie Blawko is. Hij is een populaire internetpersoonlijkheid en content creator en was in zijn actieve jaren vooral actief op Instagram, YouTube en Twitter. Blawko22 staat bekend om zijn unieke stijl en een altijd half bedekt gezicht, grappige video’s, kunst en memes.
De Zuid-Afrikaanse Shudu, een creatie van de Britse fotograaf en digitale kunstenaar Cameron James Wilson, is vooral bekend om haar gedetailleerde, vaak nauwelijks van echt te onderscheiden digitale belichaming. Shudu werd in 2017 voor het eerst geïntroduceerd op Instagram en heeft sindsdien veel aandacht gekregen in zowel de modewereld als de digitale kunstgemeenschap.
Hoewel mode- en beautymerken met haar weglopen, doet haar deelname aan hun shoots en campagnes geregeld discussies oplaaien over de ethiek van het creëren en promoten van virtuele modellen in een branche die langdurig wordt geplaagd door kwesties rond inclusiviteit en diversiteit.
Nog steeds heel actief en mateloos populair is de ‘good old’ Imma, de kittig pittige Japanse met de kauwgombalroze bob, die in 2018 dankzij ModelingCafe Inc. de eerste virtuele influencer van Japan werd. Inmiddels is Imma uitgeroepen tot één van de 100 meest invloedrijke nieuwe talenten van Japan en werkt ze samen met onder andere Porsche Japan, IKEA, Dior, Puma, Nike, Valentino, Amazon en Calvin Klein.
Hij is in mensenjaren 22 jaar jong en vooral bekend om zijn opvallende gezichtstatoeages en dure kledingsmaak. Deze wild child fashion boy is initieel ontworpen als model voor het streetwear merk Waviboy, waar zijn ontwerpster Emily Groom eveneens vinger in de pap heeft. Niet gebonden aan gender, grenzen of conventies staat dit merk voor energie, individualiteit, vrijheid en zelfexpressie.
Met inmiddels meer dan 237 duizend Instagram-volgers verscheen de rebelse Bermuda, een uitvoering van Cain Intelligence, voor het eerst in 2016. Als voormalig aanhanger van Trump staat ze bekend als de meest controversiële virtuele influencer die tevens een interrobotische relatie had met Blawko22. Haar doel: jonge ondernemers zakelijk inspireren en vrouwen inspireren om een carrière in de robotica na te streven.
De, wat ons betreft, leukste CGI-influencer met een ludieke boodschap is de Franse Bee (of kortweg B), de virtuele bij die met haar digitale avonturen en brandcollabs awareness creëerde en geld inzamelde om het welzijn en het bestaan van bijen te bevorderen. Deze pluizige charmeur ‘overleed’ in 2021 als gevolg van pesticiden (om later weer in de metaverse op te duiken), maar laat ons, ter herinnering aan haar missie, een Instagram met bijna 240 duizend volgers en een onderhoudende feed na.
Hoewel de temen ‘virtueel’ en ‘AI’ tegenwoordig steeds vloeiender blenden, past de AI-schoen de virtuele influencer nog even niet. Vooralsnog zijn het virtuele personages die zijn gemaakt door een team van menselijke developers, grafisch ontwerpers en animators. Ze zijn niet in staat om zelfstandig te leren, onafhankelijk na te denken of beslissingen te nemen. Hun inhoud wordt gemaakt en aangestuurd door echte mensen en hun interacties met gebruikers zijn beperkt tot voorgeprogrammeerde reacties.
Ofschoon virtuele avatars zelf geen AI-producten zijn, zijn ze wel ontworpen om het gedrag en de acties van een echt persoon na te bootsen en maken hun makers wél gebruik van AI-technologieën, zoals machine learning en natuurlijke taalverwerking om hun interacties met gebruikers natuurlijker en levensechter te maken.