Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
TikTok-agency Prappers werpt licht op de positieve kracht van TikTok en de organische potenties voor bedrijven én hun doelgroep.
Ook als bedrijf kun je er niet meer omheen – social mediaplatforms worden een steeds groter onderdeel van het dagelijkse leven. Ze hebben een enorme invloed op de manier waarop mensen hun tijd besteden en informatie consumeren. Met als gevolg dat deze dynamische omgang met digitale media ook steeds vaker voor complexe vraagstukken zorgt, die onder andere betrekking hebben op pricavyveiligheid, mentale gezondheid en het concentratievermogen van (overmatige) gebruikers, de kwaliteit van informatie en het (verslavings)risico voor jongeren en minderjarigen. Het stijgende app-gebruik zorgt ervoor dat social media zich continu in het epicentrum van zowel glorie als kritiek blijft bevinden.
Hierbij overschaduwt de kritische noot dikwijls de positieve kanten van social media, maar elk verhaal heeft uiteraard twee kanten. Want wanneer verstandig en ethisch ingezet, biedt social media ook kansen voor positieve interacties en creatieve expressie. Om die reden is zichtbaarheid op social media een belangrijk onderdeel van de meeste marketing- en contentstrategieën. Maar waar platformen als Instagram, Facebook, LinkedIn en Pinterest al volop worden benut, blijft TikTok vaak nog achter. Niet vanwege de beperkte mogelijkheden, maar om de simpele reden dat veel merken en bedrijven niet precies weten wat ze op dit veelbesproken, video-gedreven platform moeten doen. Dus doen ze dan maar niets.
Groot worden op TikTok is veel eenvoudiger dan je denkt. En nog leuk ook!
Joey Scheufler, social media-expert en eigenaar van TikTok agency Prappers, helpt grote bedrijven deze mogelijkheden optimaal te benutten. Met Prappers richt Joey zich juist op hoe TikTok effectief gebruikt kan worden om bedrijven en klanten op een organische en boeiende manier met elkaar te verbinden. Vanuit positiviteit en authenticiteit.
Grote kans dus dat je Joey al uit de media kent. Want is er iets over TikTok of social media te bespreken, dan is hij een graag geziene gast. En ook voor ons maakt Joey tijd. Want dat bedrijven niet weten wat ze in deze tijd met TikTok aan moeten, daar heeft hij best begrip voor. Maar dat hun doelgroep er niet zit, dát is een mythe waar hij graag korte metten mee maakt. Joey legt uit waarom je als bedrijf juist op TikTok zichtbaar moet zijn, hoe je positieve impact maakt en voegt toe dat viraal gaan veel haalbaarder is dan dat je wellicht denkt, ook als je net om de hoek komt kijken.
Je zit in de Reclame Code Commissie (RCC), in de commissie influencer marketing van de DDMA, je bent eigenaar van de TikTok agency Prappers en je reist stad en land af om als TikTok-expert je visie aangaande social media te geven en te delen. Je hebt het er maar druk mee!
“Zeker! Maar ik vind het ook ontzettend leuk om te doen. Bovendien help ik graag. Als iemand van mijn expertise gebruik wil maken, dan wil ik die met veel plezier delen. Want waarom zou je dat niet doen? En dan maakt het mij echt niet uit of je RTL4 bent of een student die iets voor zijn scriptie wil weten. Ik probeer altijd tijd vrij te maken.”
Dat zie je tegenwoordig nog maar weinig, dus dat is ontzettend leuk! Hoe ben jij eigenlijk die TikTok-expert geworden die iedereen vandaag wil spreken, aangaande social media en TikTok in het bijzonder?
“Ik was altijd al geïnteresseerd in apps en social media en werkte ermee voor grote bedrijven. Toen TikTok een ding werd, had ik al snel door dat dit platform anders werkt dan alle andere social media platformen. Het heeft een ander algoritme. Ik ben toen heel veel video’s gaan maken, wel 20 op een dag. Want op het moment dat je veel video’s maakt, dan leer je heel snel en groei je heel snel. Met één video in de week duurt het lang voordat je er handig in wordt en voordat je een bereik opbouwt. En ik wilde juist het algoritme snappen. Uitvogelen wat ik moest doen om ervoor te zorgen dat het werkt.
Dus ik ben er vol voor gegaan en ineens zat ik op honderdduizend volgers. Dat is leuk, maar wat ik deed, deed ik vooral voor mijn klanten. Ik wilde snappen hoe TikTok werkt, zodat ik hen beter kon helpen. En toen ik het eenmaal doorhad, zijn we gaan uitbouwen met Prappers zodat we bedrijven steeds beter konden bedienen. Niet alleen met kennis, maar ook met formats en de uitvoering ervan.”
Over bedrijven gesproken – de grooste reden voor bedrijven om niets op TikTok te delen, is de aanname dat hun doelgroep daar niet zit. TikTok heeft een nogal jeugdige reputatie van ‘dat enertainmentplatform met die dansjes’, wat veel bedrijven van TikTok-activiteiten weerhoudt. In hoeverre is die aanname terecht?
“Ja, dit hoor je inderdaad heel veel. Maar het is al lang véél meer dan dat. TikTok bestaat sinds 2018 en het is nu 2024. Wat je altijd met nieuwe vormen van social media ziet, is dat de jeugd er als eerste op zit. Dat was bij Facebook zo, bij Hyves, bij Instagram en noem maar op. Maar naarmate de tijd verstrijkt en zo’n platform zich ontwikkelt, wordt de doelgroep vanzelf ouder en wordt het ook voor bedrijven een steeds interessanter terrein.
Je ziet nu dat meer dan de helft van de gebruikers op TikTok 18-plussers zijn. Daarnaast zijn de snelst groeiende gebruikersgroepen die in de leeftijdscategorie 24-35 jaar en 35-44 jaar. Inmiddels telt Nederland ongeveer 6 miljoen maandelijkse TikTok-gebruikers, wat ontzettend veel is. Je doet jezelf als bedrijf simpelweg tekort als je besluit om je verhaal niet op TikTok te delen, want ook jouw doelgroep zit er. Echt!”
Kun je ook iets vertellen over de toegevoegde waarde van TikTok ten opzichte van andere social mediaplatformen? Waarin verschilt TikTok van bijvoorbeeld van Instagram, X, Facebook en Youtube?
“Naast het feit dat de toon op TikTok vaak veel positiever is en gebruikers juist op elkaar letten in plaats van elkaar anoniem af te zeiken? Ja, dat vind ik sowieso een heel groot verschil met andere social mediaplatformen. Dat gebruikers op TikTok grotendeels met elkaar omgaan zoals ze dat offline ook zouden doen. Wat voor bedrijven goed is om te weten is dat TikTok een algoritme heeft dat veel slimmer is dan dat van de andere social media, waardoor gebruikers alleen maar zien wat ze willen zien. Dat algoritme registreert heel goed wat een gebruiker kijkt, hoe lang die kijkt en waar ie op reageert, om hem in het vervolg passende content aan te bieden. En daar kun jij als bedrijf zomaar tussen zitten. Dat maakt het interessant.”
“Het principe van dat algoritme is dat je relatief makkelijk organisch succes kunt hebben en dat is meteen de reden dat het nooit te laat is om met TikTok te beginnen. De manier waarop TikTok werkt, geeft elke video een even eerlijke kans om te vliegen. Hierbij is de hoeveelheid volgers helemaal niet belangrijk. Het gaat écht om de video. Als jij een goede video maakt die het algoritme geeft wat het wil zien, dan heb je succes.”
Je hoort bedrijven vaak zeggen – ik zit nog niet op TikTok dus ik heb de boot al lang gemist. Maar dat is een misvatting, want door het algoritme krijgt elke video altijd dezelfde startkans. Daarom is het nooit te laat om te starten met TikTok!
Ik hoor jou het over ‘een goede video’ hebben. Maar waar moet die goede video aan voldoen? Wat is ‘een goede video’ voor TikTok?
“Ik denk dat het een leuke en authentieke video moet zijn die goed aansluit op de interesses van jouw doelgroep en daarmee het algoritme geeft wat het wil zien. Dat laatste is, geef ik toe, best lastig, want dat verandert continu. Het algoritme van een TikTok-gebruiker put zijn kennis uit verschillende elementen. Uitkijkratio en engagement zijn daar bijvoorbeeld onderdelen van. Maar het kijkt vooral naar de inhoud van de bekeken video’s.”
De beste manier om het algoritme van je doelgroep te doorgronden is goed kijken naar wat ze leuk vinden en waar ze mee engagen. Maar het blijft altijd een beetje nattevingerwerk.
“Geijkte videoregels over dat video’s kort en snel moeten zijn en dat ze binnen de eerste 3 seconden de aandacht moet trekken, zijn in ieder geval zeker geen garantie voor succes. Tuurlijk, het moet voor een kijker snel duidelijk zijn waar de video over gaat en hij moet er wat aan hebben, want dán gaat hij kijken. Maar voor de rest zijn er geen succesformules. Je hebt hele snelle video’s van tien seconden die het supergoed doen, maar we maken ook lange video’s met bijvoorbeeld artsen die aan het woord zijn. Iemand in een witte jas die een verhaal vertelt. En die video’s scoren dan ook enorm goed.
Een goede video is dus een video die goed bij de interesses van je doelgroep past. Wat we ook zien, is dat echtheid en authenticiteit bijna altijd worden beloond. Dat op het moment dat jij gewoon jezelf bent en leuk en eerlijk vertelt over je bedrijf of wat je doet, dat dat altijd goed werkt. Je kunt best iets op TikTok verkopen, maar het is ook uitermate geschikt om waarde te leveren of gewoon je verhaal te vertellen.”
“Alleen vinden veel mensen dat vaak heel ongemakkelijk. Dan gaan ze stuntelen, of juist over the top dingen verzinnen, iemand nadoen of te veel nadenken over wat ze wel en niet moeten doen en zeggen. En dan wordt het ineens heel moeilijk. Als ik nu een video maak, dan weet ik precies wat ik moet zeggen en doen zodat de mensen gaan kijken. En dat is niet omdat ik veel volgers heb, maar omdat ik veel ervaring heb. Iedereen kan het leren door het veel te doen.”
Is dat ongemak ook de reden dat Prappers dit voor veel bedrijven beter doet dan dat ze het zelf zouden kunnen?
“Ja, maar daar wil ik graag wat nuance in aanbrengen. We doen het merendeel van ons werk voor overwegend grote bedrijven, want mkb’ers adviseer ik eigenlijk altijd om TikTok zelf te doen. Dat is echt veel goedkoper en nog leuk ook! Prima als je ergens tegen betaling een concept of een strategie ophaalt, maar het beste wat je kunt doen, is het platform heel veel gebruiken. En daar je verhaal vertellen, ongeacht wie je bent.”
Zolang het klopt en echt is, dan zit je goed. TikTok is er absoluut voor iedereen en nu je weet dat het door een steeds breder publiek wordt gebruikt, weet je ook dat jouw doelgroep daar op jouw verhaal zit te wachten. Dus zorg ervoor dat het een goed verhaal wordt!
Zo te horen kunnen we stellen dat authenticiteit het sleutelwoord voor TikTok is…
“Honderd procent! Ik durf te stellen dat TikTok wellicht het meest authentieke social mediaplatform is. Met échte verhalen. En dan in de kwaliteit van de video die past bij het merk. Het verhaal moet authentiek zijn, maar het mag best in 4k zijn gefilmd. Maar het kan ook gewoon een telefoonfilmpje zijn met de vibe van user generated content. Kijk in de eerste instantie vooral naar wat je vindt dat bij je merk past.”
Met zoveel actieve gebruikers willen bedrijven misschien ook via TikTok adverteren. Maar is dat met de steeds wisselende algoritmes nog wel interessant?
“Deze ga ik even platslaan, want adverteren op TikTok is niet anders dan bereik kopen. En iedereen kan geld uitgeven, wat we natuurlijk ook zien gebeuren. Bedrijven maken video’s die ze meteen betaald promoten, terwijl ze nog helemaal niet weten hoe een video door de doelgroep wordt ontvangen.”
“Als je het mij vraagt, dan moet je dit anders aanvliegen. Eerst moet je lekker veel video’s maken. Vervolgens kijk je welke video organisch goed scoort. En dán zou je kunnen zeggen: ik wil niet dat tienduizend of honderdduizend mensen deze video zien, maar een miljoen. Die video kun je vervolgens boosten. Maar dat doe je pas nadat je weet dat de video organisch ook al een succes was. Deze manier van adverteren zorgt ervoor dat je je doelen bereikt en je je marketinggeld niet door het putje spoelt.”
Is er nog iets dat je over TikTok kunt vertellen dat relevant is voor bedrijven, waar ze zelf misschien helemaal niet aan denken of bij stilstaan?
“Wat TikTok heel leuk en handig maakt, is dat je de filmpjes makkelijk kunt doorsturen. Het delen van filmpjes via bijvoorbeeld WhatsApp is heel eenvoudig en dat wordt ook veel gedaan. Al die goede video’s waarin jij bijvoorbeeld tips geeft over weet ik veel wat, die circuleren vaak onder de mensen, ook onder de mensen die zelf niet op TikTok zitten. Dus dat is extra winst!
Een ander handig weetje is dat TikTok als een heel sterke zoekmachine werkt. Het schijnt dat Gen Z heel veel op TikTok zoekt, meer op TikTok dan op Google. Ik geloof die statistieken nooit helemaal, maar ik weet wel dat ze het heel veel gebruiken. En het leuke is dat je gelijk een goed beeld hebt bij je zoekopdracht. Als ik zoek op ‘de beste patat in Amsterdam’, dan komt die zaak met beeld en al naar boven.”
Deze manier van zoeken werkt perfect. Dat is de reden dat je soms lange rijen voor kleine winkeltjes met friet of stroopwafels ziet staan. We hebben daar ook een paar van in Amsterdam.
“Dat is nog een mooie reden om te starten, want voor een hele hoop zoekwoorden is helemaal geen relevante content op TikTok te vinden. Alleen al daarvoor zou je video’s moeten maken, waar je dan in de caption de zoekwoorden zet, net als in Google. Dat is voor een bedrijf relatief makkelijk scoren.”
We hadden het al kort even over waardelevering gehad. Wat niet iedereen weet over Prappers is dat jullie, op eigen initiatief, zelf ook aan positieve waardelevering voor TikTok-gebruikers doen. Zo brengen jullie bijvoorbeeld de gevaren van vapen onder de aandacht door artsen uitgebreid over de gevolgen ervan te laten vertellen. Blijven jullie dit soort dingen doen?
“Prappers blijft dit zeker doen. Sterker nog, we gaan dat nog veel breder trekken, waarbij we verschillende specialisten hun verhaal laten doen, zoals dermatologen. Wat je nu bijvoorbeeld ziet, is dat kinderen van negen dagelijks al een hele skin care routine hebben, omdat ze influencers dat zien doen. En dat is echt niet oké, natuurlijk! Wat wij willen is een gezond tegengeluid bieden aan dit soort dingen die op social media worden opgepikt.
Tegenwoordig kan iedereen van alles op de socials roepen en het vergt steeds meer van een kijker om in te schatten of wat hij hoort en ziet wel of niet klopt. En dat wordt nog veel erger met de opkomst van AI. Daarmee kun je iedereen alles laten zeggen, waardoor je echt aan alles wat je ziet, moet gaan twijfelen. Daarom willen wij voor een onderbouwd tegengeluid zorgen.”
Artsen zijn wetenschappers. Het gaat ons erom dat we een bron laten spreken die betrouwbaar is. Want jongeren zien vaak door de bomen het bos niet meer en we vinden het belangrijk dat ze goed worden geïnformeerd.
“We doen dit helemaal vanuit onszelf en met eigen middelen, omdat wij het als bedrijf belangrijk vinden om iets voor de maatschappij terug te doen op een platform waar we mee werken. Prappers kent TikTok goed, ziet wat er speelt en weet het publiek te bereiken. Dus dat willen we ook doen om zo een stukje voorlichting te verzorgen en met kennis en positiviteit bij te dragen.”
“Zo zijn we ook een soapserie begonnen, omdat ik vond dat er een soap op TikTok moest komen, waarin wat maatschappelijke verhaallijntjes terugkomen. We zijn toen met echte acteurs gaan werken en uiteindelijk zijn er ook adverteerders aan boord gestapt. Maar in de basis vind ik het gewoon leuk om impact te maken en om te zien dat je dingen positief kunt veranderen. Eigenlijk zou iedereen dat op z’n tijd eens moeten doen.”
Stel dat een bedrijf zichtbaar wil zijn op TikTok, maar er niet zelf mee bezig wil zijn of zelfs na al je handvatten geen idee heeft hoe dit te resaliseren. Waar kan Prappers zo’n bedrijf dan mee helpen?
“Prappers zorgt ervoor dat bedrijven zichtbaar, actief en succesvol worden op TikTok. Als ze al actief zijn, maar ze willen het toch uit handen geven, dan kunnen ze daarvoor bij ons terecht. Of als ze nog helemaal niet weten wat ze moeten doen, dan bedenken wij een concept. We hebben een eigen inhouse videoproductie-afdeling waar we desgewenst video’s kunnen schieten, waarbij dus ook de uitvoering dan bij ons komt te liggen.
Verder hebben we een eigen influencer agency en eventueel ook nog een media buying als dat nodig is. We kunnen bedrijven ook aan grote influencers koppelen, maar dat doen we eigenlijk steeds minder. Grote influencers vragen vaak veel geld. Wat wij willen is juist ervoor zorgen dat bedrijven zo efficiënt en goedkoop mogelijk gebruik kunnen maken van TikTok. En vaak kunnen creators of acteurs hun verhaal ook goed overbrengen. Aan ons is dan de taak om ervoor te zorgen dat het ook gebeurt.”
Als we wel met grote namen werken, dan is het voor ons van groot belang dat ze het merk dat ze aanprijzen ook echt leuk vinden. Het moet voor ons kloppen en iets aan het merk toevoegen.
Bij de vraag naar enkele klinkende campagnes ter illustratie van wat Prappers voor grote merken heeft gedaan, schudt Joey zo een paar favorieten uit de mouw.
“Voor Bax Music hebben we een talentenjacht bedacht om jongeren op een interactieve manier met Bax in contact te brengen. Hiervoor koppelen we bekende artiesten zoals Sunnery James & Ryan Marciano, Eva Simons en Jamie Westland van DI-RECT aan jonge muzikale talenten. Die konden zich opgeven via TikTok en werden vervolgens door een artiest begeleid of voorzien van feedback. Zo wordt het merk van Bax versterkt en bedienen we op een leuke manier hun doelgroep – mensen die muziek willen maken of daar al mee bezig zijn. En dat is een grote doelgroep, maar ook behoorlijk specifiek. Door een mooi muziekmerk samen te laten werken met de juiste artiesten wisten wij echter precies de juiste snaar te raken.”
“Wat Prappers voor de Rabobank heeft gedaan is hun Rabo ClubSupport naar een TikTok format vertaald, waarbij wederom de authenticiteit wordt benadrukt. In dit format gaan we naar tientallen clubs en verenigingen in Nederland toe. Van voetbalclubs tot bridge- en schilderverenigingen. En dan laten we de mensen van de club zelf vertellen wat ze met het geld of advies van Rabo ClubSupport willen doen. We filmen het uiteraard in mooie kwaliteit, maar dit format werkt goed omdat het echte mensen zijn. Dat zijn misschien niet altijd enorme sterren voor de camera, maar het is wel oprecht. En dat spreekt aan, want de kijker voelt de connectie.”