Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Het gonst al langer door de wandelgangen: de third party cookies gaan verdwijnen. Aanvankelijk stond de aftocht voor komend jaar gepland. Inmiddels heeft Google -want ja, wie anders- het afscheid van de third party cookies weer een jaar vooruitgeschoven naar 2023.
Goed nieuws voor veel marketeers. Nog een jaar van opgelucht ademhalen. Met een beetje mazzel komt er nog een verlenging en blijft alles nog iets langer bij het oude. Toch lijkt de aftocht van de third party cookies onvermijdelijk. Het is nu nog even uitstel van executie, maar uiteindelijk raak je de third party data kwijt. En wat dan? Eén ding is in ieder geval zeker: niet de customer journey maar het marketingklimaat wordt anders.
Het is allemaal wat. Cookies blijven, zo blijkt, een lastig onderwerp dat voor de gewone burger soms ondoorgrondelijk lijkt. Want wat is precies een third party cookie en waarom moet ‘ie eigenlijk ineens het veld ruimen? Let’s do this together!
Cookies zijn kleine bestandjes die door een website op de harde schijf van je apparaten worden geplaatst om data te verzamelen. Ze onthouden informatie en analyseren bijvoorbeeld je surf- en koopgedrag. Sommige cookies verdwijnen als je de browser sluit, andere blijven langer of heel lang actief. Idealiter is het een kwestie van een beetje geven en een beetje nemen. Je kunt alle cookies desgewenst handmatig van je computer wissen. Maar kijk er niet van op als een website die normaal gesproken je wachtwoord onthoudt, je ineens weer om je wachtwoord vraagt.
We kunnen cookies in drie categorieën onderverdelen:
De bovenstaande informatie zal bij de meeste mensen hetzelfde pallet aan bevindingen opleveren. Daar waar je bij de functionele en analytische cookies nog denkt ‘best handig’, zet je bij de tracking cookies waarschijnlijk al de nodige vraagtekens. Moet dat nou, die tracking? En wie heeft er eigenlijk het meeste profijt van? Jij, die op iedere website de advertentie van die waterkoker ziet of de aanbieder die je uiteindelijk de waterkoker door de strot duwt? Ja, dat is best even stof tot nadenken.
Die stof heeft ertoe geleid dat de tracking cookies, ook wel bekend als de third party cookies, in het kader van privacy steeds controversiëler werden. Third party betekent niets anders dan dat een derde partij de informatie van de tracking cookies krijgt en gebruikt. Externe partijen plaatsen de third party cookies op diverse websites en extraheren tegen klinkende munt de informatie die jij en ik daar onbedoeld achterlaten.
Tegenwoordig kun je geen website bezoeken of je moet een zak met koekjes accepteren. Loei-irritant, maar het is noodzakelijk kwaad. Vroeger hoefde je nergens akkoord op te geven. De cookies waren er gewoon en jij wist negen van de tien keer van niks. Sinds 2012 verplicht de Cookiewet iedere website om het gebruik van cookies te melden en te specificeren. De AVG trok de teugels in 2016 nog strakker aan. Jij als bezoeker moet nu actief reageren. Door op ‘akkoord’ te klikken zeg jij eigenlijk ‘ik weet dat ik word gevolgd en dat mijn data wordt verzameld en dat vind ik prima’.
Maar is dat wel zo prima? Jij wilt gewoon snel een website zien. Ga jij dan stoeien met de instellingen en je cookievoorkeur? Grote kans dat de meeste mensen automatisch op ‘ok’ klikken. Maar als je er wel over nadenkt, weet je dat jouw verzamelde gegevens en surfgedrag voor veel geld worden doorverkocht aan derde partijen die hun marketing heel doeltreffend aan die gegevens ontlenen en jou op die manier niet alleen informatie, maar ook de centen uit de zak proberen te kloppen. Goed geregeld, niet?
Toen dit besef bij steeds meer mensen binnenkwam werd ook de roep om privacybescherming steeds luider. Om daaraan tegemoet te komen besloten steeds meer browsers de third party cookies te blokkeren. Safari en Firefox kauwen al op een veel gezondere boterham. En in 2023 levert ook Google, zoals het er nu naar uitziet, de third party cookies in.
Voor de marketeers gaat dit de nodige gevolgen hebben. Als je straks niet meer blind kan leunen op de automatisch aangevoerde klantinformatie, zal je weer worden uitgedaagd om creatiever te denken en inventiever te handelen. Dat zorgt misschien voor wat paniek, maar wij zien hier ook mooie kansen.
In de volgende blog lopen we samen door de uitdagingen. En de oplossingen. We got this!