Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
“Social media, dat doen we er wel even bij.” Of de klassieke “Maak even een leuke foto voor op social”. Herkenbaar? Bij veel bedrijven wordt social media inderdaad ‘even’ tussen de bedrijven door gedaan en ontbreekt het aan een goed doordachte social media strategie. Zonde! Een groot deel van de social media-potentie laat je op die manier onbenut.
Wil je groeien met social media, de mensen bereiken waarvoor jouw product of dienst relevant is en via social media échte leads binnenhalen? Dan is het tijd om deze ‘ik doe het er wel even bij’-gedachte overboord te gooien en een uitgewerkte social media strategie te omarmen. Want ook heel klassiek: een goed begin is het halve werk!
Het zal je niet zijn ontgaan, social media is een beweeglijk speelveld. Kenden we social media een aantal jaar geleden vooral als branding platformen, de laatste jaren zijn ze steeds meer aan het migreren richting e-commerce. Zo wordt het bijvoorbeeld steeds makkelijker om producten rechtstreeks via social media aan te schaffen. Door deze verschuiving is het vanzelfsprekend dat jouw doelstelling, datgene wat jij met de inzet van social media wilt bereiken, ook meebeweegt.
Om je doelstellingen effectief te blijven formuleren is het zaak om deze trends en ontwikkelingen goed in de gaten te houden. En pas wanneer je de doelstelling duidelijk voor ogen hebt, kun je bepalen hoe je deze wilt realiseren.
Bij het bepalen van de doelstelling voor jouw social media strategie maak je onderscheid tussen de organisatiedoelstelling en de online doelstellingen.
De eerste belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is: wat wil ik met de inzet van social media voor mijn organisatie bereiken? Probeer deze doelstelling zoveel mogelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden) te formuleren.
Een voorbeeld van een organisatiedoelstelling is:
“Eind 2023 draagt social media bij aan het realiseren van minimaal XX nieuwe klanten.”
Een communicatiedoelstelling beschrijft het doel dat jij met jouw acties wilt bereiken. Wil je awareness opbouwen? Betere zoekresultaten in Google of misschien intensiever contact met de doelgroep?
Jouw online doelstellingen dragen bij aan de organisatiedoelstelling en maken ze meetbaar. Kom je er niet uit? Stel jezelf dan de vraag wat je met een post op social media wilt bereiken. De antwoorden op deze vraag zijn jouw online doelstellingen. Bijvoorbeeld:
Met een social media post wil ik mijn doelgroep activeren om…
…zich in te schrijven voor de nieuwsbrief
…een blog te lezen
…contact op te nemen
…te solliciteren op een vacature
…een product uit de webshop aan te schaffen
…etc.
Maak voor al jouw online doelstellingen een 0-meting, zodat je later kunt terugzien of je jouw doelen hebt bereikt of dat je ergens moet bijsturen.
KPI staat voor Key Performance Indicator. Je stelt verschillende KPI’s op om jouw doelstellingen te meten. Dankzij een KPI krijg jij jouw doelstellingen duidelijk in beeld en zie je of deze realistisch zijn. Ook een KPI stel je zoveel mogelijk op volgens het SMART-principe.
Welke KPI hoort bij jouw doelstelling? Hoe breng je in kaart of én hoe je jouw doelstelling(en) gaat behalen? Je kunt bijvoorbeeld de click through rate meten: het aantal mensen dat op een bepaalde link klikt of het aantal mensen dat via social media een contactaanvraag doet.
De twee belangrijkste factoren voor een goed werkende social media strategie zijn je doelstelling en je doelgroep. Als je deze twee zaken niet helder hebt, heb je er niets aan om content te maken voor social media. Al is je content nog zo goed, wanneer je de verkeerde doelgroep aanspreekt zul je nooit een groter bereik genereren of interactie creëren.
Wie wil je bereiken? Kader je doelgroep zo specifiek mogelijk af. Dit doe je door één of meerdere persona’s te maken en uitgebreid onderzoek naar je doelgroep te doen.
Analyseer je bestaande klanten. Hoe praten ze over jou, wat voor soort type mensen zijn het, in welke leeftijdscategorie vallen ze, welke tone of voice vinden zij prettig, waar wonen ze, binnen welke inkomensgroep vallen ze of lopen ze bijvoorbeeld tegen bepaalde punten aan? Allemaal elementen die belangrijk zijn voor de manier waarop jij social media gaat inzetten.
Heb je jouw doelgroep(en) bepaald? Dan is Google Analytics je vriend. Stel je doelgroepen daarin in, zodat je ze zo kunt monitoren. Op deze manier kun je bijvoorbeeld zien of je doelgroep groeit en hoe de interactie is.
Wanneer je je doelgroep hebt bepaald, is het ook belangrijk om te weten waar zij zich bevindt. Gokken op welke kanalen zij aanwezig is blijft nattevingerwerk. Niet doen, daar heb je niets aan! Ook hier geldt: als jij je content voor Instagram maakt, maar jouw doelgroep is daar niet aanwezig, dan zal je content er niet voor zorgen dat je je doelstellingen haalt.
Hoe kom je erachter waar je doelgroep zich bevindt?
Online doelgroeponderzoek is the key! Dit kun je doen door een (concept)advertentie op de verschillende social media kanalen aan te maken. Omschrijf je doelgroep hierin zo precies mogelijk. Per kanaal krijg je dan te zien hoeveel profielen jij ongeveer zult bereiken. Met deze wetenschap op zak beslis je of het kanaal voor jouw doelstellingen interessant is.
Zo krijg je een goed beeld van wat de potentie per kanaal is en welke kanalen voor jou het meest relevant zijn.
Elk social media kanaal is anders en heeft ook deels een andere strategie nodig. De doelgroep van Facebook zal bijvoorbeeld de content op LinkedIn vaak niet interessant vinden en andersom. Maak in je social media plan daarom subhoofdstukken waarin je kort uitzoekt wat de aanpak per kanaal zal zijn.
De reis die jouw klant aflegt op social media noemen we de Social Customer Journey. Om de Social Customer Journey uit te stippelen kruip je in het hoofd van jouw doelgroep. Wat zijn de pijnpunten en/of vragen waar zij het meest tegenaan loopt?
Dit doe je door bijvoorbeeld letterlijke vragen die je binnenkrijgt te noteren of door op forums rond te neuzen. Wat speelt er bij je doelgroep? Waar zitten de knelpunten? Probeer hierbij jouw producten of diensten los te laten. In een later stadium kijk je hoe jouw expertise deze pijnpunten kan oplossen.
Berichten op social media (waarin jij letterlijk antwoord geeft op de vraag of kwestie waar jouw doelgroep mee zit) trekken de aandacht. Slechts een deel van het publiek ziet dat het bericht van jouw bedrijf/merk is of heeft een bepaalde associatie met jouw bedrijf of merk (autoriteit). Deze autoriteit wil je uiteraard vergroten.
Ga na welke kennis en expertise je in huis hebt om ervoor te zorgen dat je doelgroep je berichten herkent. Heb je de aandacht van je publiek te pakken en weten zij dat het bericht van jou afkomstig is? Good job! Dan creëer je bewustwording (awareness) voor je merk.
Met behulp van de Social Customer Journey kun je inzichtelijk maken wat de conversie per kanaal ongeveer gaat zijn. Zo bepaal je bijvoorbeeld op hoeveel én welke kanalen je moet focussen.
Hiervoor wordt een soort van ‘10% stelregel’ gehanteerd. Toont doelgroeponderzoek bijvoorbeeld aan, dat je op LinkedIn 10.000 personen kunt bereiken, dan kun je van 1.000 personen (-10%) potentieel de aandacht verdienen.
Van deze 1000 personen, zullen 100 personen (-10%) je merk herkennen, waarvan 10 personen (-10%) uiteindelijk over zullen gaan tot een bepaalde conversie. Kom je zo niet tot je doelstelling? Dan weet je dat je dus nog moet opschalen.
Ook nu geldt: meten is weten! Blijf je resultaten meten en houdt ze up to date. Alleen dan weet je of jouw strategie werkt.
Het ‘serieuze’ gedeelte zit erop. Tijd voor creativiteit! Je weet nu wat je doelstelling(en) zijn én wie je doelgroep is, nu kun je gaan bepalen wat voor soort en type content je gaat ontwikkelen en publiceren.
TIP: denk in ieder geval goed na over de volgende zaken:
In je social media plan kun je alvast wat voorbeelden maken of inspiratie van anderen delen, maar ga hier niet té veel in los. Het is zonde als je veel tijd gaat besteden aan posts die je later misschien niet gebruikt. Het is vooral handig dat eventuele toekomstige werknemers bij het lezen van het social media plan een idee van de stijl hebben en hoe ze deze moeten inzetten.
Maak een apart, uitgebreid huisstijlhandboek waar je in jouw social media strategie naar verwijst.
In dit hoofdstuk maak je een samenvatting van de resultaten die jij denkt te behalen met de inzet van social media. Maak een 0-meting van jouw doelen, omschrijf hoe je de voortgang gaat meten en wat de verwachte resultaten zijn.
Last but not least: het budget. Niet het leukste onderdeel van de strategie, maar wel een heel belangrijke! Hoewel iedereen gratis van social media gebruik kan maken, zul je zien dat je wel degelijk budget nodig hebt.
Heb je een supertoffe campagne of een nieuw product? Dan wil je deze wellicht promoten. Omschrijf hoeveel budget je hiervoor per maand reserveert en op welke manier je dit budget gaat inzetten.
Heb je intern spullen nodig om de content die je voor ogen hebt te creëren? Ook de uren die jij en je collega’s invullen met het werken aan social media vallen onder de interne kosten.
Bedenk of je gebruik gaat maken van bepaalde tools of bijvoorbeeld een abonnement voor stockfoto’s en wat de kosten hiervan zijn. Denk qua tools aan een planningstool, een tool om resultaten te meten of een tool waarbij je alles in één hebt!
De uiteindelijke omvang van het budget zal afhankelijk zijn van wat je met social media wilt bereiken en welke middelen je in wilt zetten. Om je toch een kleine indicatie te geven: Met 2% van je jaaromzet gereserveerd voor het social media budget kom je al een heel eind.
Je ziet het; social media is niet iets wat je er ‘even bij doet’. Het is een heel proces dat je van begin tot eind uitgedacht, gestructureerd en gepland moet hebben. En dan bijhouden, tijdig evalueren en eventueel bijsturen. Een duidelijk en compleet plan is de basis voor jouw succesvolle social media reis!
En denk je nu ‘hooooly macaroni’? Wij geven je graag een duwtje in de goede richting of ontzorgen je tot in de puntjes. Stuur Svenja gerust een bericht om met je mee te kijken voor een passende aanpak voor jouw social media strategie, of voor andere vragen natuurlijk.
Stuur Svenja een bericht!