Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
In 2022 wordt doelgericht adverteren nóg belangrijker. We stellen nieuwe doelen op en maken een nieuw social media plan voor het nieuwe jaar. Wil jij groeien op social media, maar is social media advertising nog een ingewikkelde puzzel voor je? Of weet je deels wel hoe het werkt, maar vind je het lastig om je targets te behalen? In deze blog nemen we je mee in de basis van social media advertising. De lekkerste taarten bak je immers ook met een goed recept.
Op het gebied van social media advertising vliegen de termen je om de oren. Daarom even een korte begrippenlijst to clear things up.
CPM = Cost Per Mille. Wat kost het om jouw advertentie aan 1000 mensen te laten zien? Is de CPM hoog? Dit wil waarschijnlijk zeggen dat er veel concurrentie is.
CTR = Click Through Rate. Hoeveel mensen klikken er op jouw advertentie? Een CTR van 2% is netjes.
CPC = Cost Per Click. Klikken veel mensen op jouw advertentie? Dan zullen de kosten per klik lager liggen dan wanneer er bijna niemand op klikt.
CPA = Cost Per Action. Een actie hoeft niet per se een klik te zijn. Dit kan bijvoorbeeld ook een like, reactie of view zijn.
Merk jij ook dat het bereik van jouw bedrijfspagina op social media daalt? Dat klopt, want bedrijfspagina’s worden tegenwoordig enorm geremd. Helaas ontkom je er anno 2022 niet meer aan om níet te adverteren.
Het organische bereik op Facebook blijft alsmaar afnemen. Bedrijfspagina’s moeten extra hard werken voor een beetje bereik (en betalen, want onze Mark weet dondersgoed dat hier het geld te halen valt).
Feit: Met organische content bereik je nog maar slechts 1% tot 6% van jouw volgers.
Daarnaast zijn er nog meer redenen:
TIP: Focus op de relevantie van jouw advertentie. Wat wil jij vertellen en wat wil jouw doelgroep weten? De overlap van deze twee punten moet het onderwerp van jouw advertentie zijn.
In 2020 kende Facebook een enorme groeispurt. In het eerste kwartaal kwamen er maar liefst 55 miljoen gebruikers bij! Misschien niet wat je direct had verwacht, aangezien Facebook zijn grootste populariteit aan de buitenkant gehad lijkt te hebben.
Een andere opvallende verandering is Facebook Shopping. De klant hoeft jouw Facebookpagina namelijk niet meer te verlaten om het door jouw aangeboden product te kopen. Facebook heeft een shopfunctie geïntegreerd. En dit hebben ze niet voor niets juist in deze tijd gedaan. Met deze gratis webshop voor elk Facebook- en Instagramprofiel is het zo voor iedereen mogelijk om online te winkelen, iets wat in coronatijd heel actueel is.
Via Facebook Commerce stel je jouw persoonlijke Facebook/Instagram webshop samen. Met deze shop kun je producten taggen, waarna de consument de mogelijkheid heeft het gelijk aan te schaffen. Een hele slimme zet! Want dit is de énige manier om een klikbare link in een Instagrampost te verwerken.
Daarnaast is er de mogelijkheid tot Live shopping. Licht je een bepaald product uit, dan kan jouw klant dit direct vanaf de Live video aanschaffen. Al deze ontwikkelingen bieden interessante kansen voor social media advertising. De handelingen die uitgevoerd moeten worden om tot aankoop over te gaan, worden op deze manier een stuk gemakkelijker gemaakt.
Elke dag vinden er miljarden advertentieveilingen op Facebook plaats, waar er waarschijnlijk ook regelmatig één van jou tussen zit. Een advertentieveiling wordt gebruikt om te bepalen welke advertentie op een bepaald moment aan iemand wordt weergegeven.
Bij het maken van een advertentie zijn er drie manieren om te ‘bieden’, zoals dat wordt genoemd.
TIP: Zorg dat jouw landingspagina een snelle laadtijd heeft, anders haken mensen gelijk af. Check dit via deze link. Als jouw kwaliteitsscore hoog is, stijgt jouw totale waarde en heb je in de veilingen een minder hoog bod nodig om het te ‘winnen’.
Laat jij je advertenties gedurende de advertentietijd doorlopen? Het is slim om deze tussendoor aan te passen en zo te verbeteren. Zo verhoog je de kwaliteitsscore.
Wanneer je een advertentie hebt aangemaakt, staat er in het campagneoverzicht bij ‘Weergave’ soms nog ‘Leren’ (zie afbeelding). Kom je de leerfase na een paar dagen nog niet door? Kies dan een ander campagnedoel.
In de leerfase begint het systeem van Facebook te leren hoe jouw advertentie het beste kan worden weergegeven. Het kan zijn dat de prestaties en kosten in deze periode wat meer schommelen dan je gewend bent. Wanneer een advertentie in de leerfase zit, is het belangrijk dat je deze tussendoor niet aanpast.
Daarnaast bepalen de volgende punten de kwaliteit van jouw advertentie:
De volgende punten zijn killing voor je kwaliteitsscore:
Nu heb je het recept voor je social media advertising taart. In onze volgende blog is het tijd voor de juiste ingrediënten. Oftewel; dan gaan we dieper in op hoe jij jouw social campagnes doelgericht inricht.