Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
In het kader van offline marketing vallen wij meteen met de deur in huis: winkels zijn hot! Hoewel voorspellingen de retailer al jarenlang de stuipen op het lijf jagen met de weinig rooskleurige prognose over de terugloop van fysieke winkels, bewijzen de uitpuilende winkelstraten keer op keer het tegenovergestelde. Offline shopping in een fysieke winkel is nog gewoon een populair onderdeel van een customer journey. Bij alle generaties.
Mensen zijn nou eenmaal sociale diertjes en vinden het leuk om met elkaar shop-gerelateerde activiteiten te ondernemen.
Even zien, voelen, vasthouden… Een offline omgeving biedt de consument een fysieke ervaring en kan hij het product vaak ook meteen meenemen.
Een oneindig online aanbod klinkt mooi, in praktijk blijkt echter het tegendeel waar. Een groot assortiment zorgt vaak voor stress en paniek bij de consument. Hoe ruimer de keuze, hoe moeilijker het is om de juiste keuze te maken. In een fysieke winkel is de keuze beperkter en dus makkelijker.
Wil je dat je nieuwe schoenen ter plekke ingesprayed worden met een verzorgende crème? Gratis testers van je favoriete parfummerk bij je aankoop of het beste advies voor een fles wijn die je voor het speciale diner komt halen. Kundige en betrokken medewerkers maken van een winkelbezoek een winkelervaring.
Hoewel veel winkels tegenwoordig ook met een klantsysteem werken, hóeft de klant zijn gegevens in de meeste gevallen niet achter te laten en wordt vervolgens ook niet bedolven onder advertenties van soortgelijke producten.
Voorlopig wordt de retail nog niet met uitsterven bedreigd. Een gegeven om wel rekening mee te houden is dat de consument tegenwoordig een andere soort winkel wil. Een winkelbezoek is bij voorkeur een onderdeel van een phygital ervaring, waar de winkel een touch & feel rol in speelt. Kopen kan ter plekke, maar ook (direct) online. De winkels moeten aantrekkelijk, modern en interactief zijn ingericht. Het bezoek aan een winkel mag nooit als verloren tijd voelen.
In het kader van offline marketing efficiëntie is een snelle doorstroom van de verplichte en saaie nummers, zoals het afrekenen en het retourneren, van groot belang. Zelfscankassa’s en een geautomatiseerd retourproces kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Wachten is immers niemand zijn favoriete bezigheid.
Moet de klant toch even wachten? Dan moet het bij voorkeur niet als wachten voelen. Zorg je als retailer voor some kind of entertainment in de buurt van het oponthoud (bij bijvoorbeeld paskamers of de kassa), dan merkt men minder snel dat je nog niet aan de beurt bent. Zo hebben diverse modewinkels grote schermen waarop modeshows worden geprojecteerd. En in een sportzaak kun je vaak naar een leuke sportwedstrijd kijken.
Loyaliteitsprogramma’s vergroten de klantenbinding. Zorg wel voor een passende, verrassende en waardevolle beloning. Zo biedt The North Face zijn klanten punten die later voor unieke reiservaringen kunnen worden ingewisseld, zoals bergbeklimmen in Nepal. Ook krijgen members als eerste toegang tot limited edition collecties en mogen ze producten testen voordat ze officieel de verkoop ingaan. Just saying 😉.
Sustainability wordt steeds belangrijker, ook voor de consument. En die wordt graag gesteund in het maken van de juiste keuzes. Geef je nog steeds plastic tasjes bij de aankoop? Dat kan voor een klant een reden zijn om de volgende keer je deur voorbij te lopen. Staan zowel je airco aan als de deur open? Ook dat blijft niet lang onopgemerkt.
Fairtrade producten met een eerlijk verhaal doen het dan weer wel goed. Ga na op welke manieren jouw bedrijf een positieve bijdrage kan leveren aan ecologische of maatschappelijke knelpunten en draag dat uit. Show that you care!
Hoewel het verleidelijk is om je alleen op pinbetalingen te concentreren, is het ook juist het gemak van de diverse betaalmogelijkheden die de consument naar de fysieke winkel trekt. Een ideaal scenario is dat een klant niet alleen met alle mogelijke kaarten, gadgets en digital wallets kan betalen, maar ook met cash en dat er ook een Buy Now, Pay Later (BNPL) optie is.
De consument wil dus wel. Het is nu aan de retailer om de doelgroep een enerverende shopervaring te blijven bieden. Want één ding is in deze tijd zeker: is de winkel saai of gedateerd, dan ligt gebrek aan belangstelling op de loer. De klant gaat de straat wel op, maar daar moeten wel efficiëntie en beleving tegenover staan. Een daarop aansluitende, rijzende retailtrend is ‘clicks in bricks’. In deze blog vertellen wij wat het precies is en hoe het door de retailers slim en inventief wordt toegepast.