Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Lokaal is een trend die zijn weerga niet kent. De afgelopen twee jaar heeft de klant versneld doen verlangen naar echtheid. Niet meer die massaconsumptie en massapromotie, maar lokale, eerlijke producten met een mooi verhaal. Back to the roots.
Marketingtrends blijven hierin niet achter en ook de aandacht voor de authenticiteit ervan neemt steeds meer toe. Tegelijkertijd is influencermarketing big business, dus wordt het zaak om je als merk of bedrijf ook hierin te gaan onderscheiden. En daar waar bedrijven vaak nog het liefste voor een influencer met veel volgers kiezen, zeggen wij: ga juist voor een lokale influencer met veel engagement.
Wil je zowel de voordelen van promotie als van hoge kwaliteit ethische marketing, dan is een local hero je beste partner in crime. Hierbij 6 redenen waarom:
Een lokale influencer zit, technisch gezien, met ongeveer 5000-10.000 volgers, tussen een micro- en een nano-influencer in. De populariteit van de twee laatstgenoemden heeft vanwege hun toegankelijke karakter in 2021 al een recordsprint getrokken. Steeds meer grote merken willen benaderbare vertegenwoordigers. Omdat ze dicht bij de doelgroep staan.
Een lokale influencer gaat nog een stapje verder en vertegenwoordigt een niche in een min of meer afgebakend gebied. Hierdoor realiseert hij of zij een veel nauwere band en interactie met de volgers. Daar waar macro-influencers vooral glamorous, maar afstandelijk en onbereikbaar zijn, voelen lokale influencers bijna aan als jij en ik, waardoor ze per saldo veel meer engagement hebben. Door hun echtheid weten ze de volgers veel sneller te binden en worden hun uitingen als natuurlijk en betrouwbaar ervaren.
Nog een groot voordeel van lokale influencers is dat ze over het algemeen oprecht enthousiast zijn. Waar veel bedrijven zich nog altijd blindstaren op het aantal volgers van een macro-influencer, zijn de lokale influencers vaak écht fan van je product. En dat is wat je als bedrijf uiteindelijk moet willen: iemand die ook wil dat anderen je product gaan gebruiken, in plaats van een verplichte foto met je logo in beeld en door naar de volgende shoot. Ohja, wel even betalen, s’il vous plaît.
En daarover gesproken, aan een lokale influencer hangt een heel ander prijskaartje dan aan zijn buurman of buurvrouw die de hele wereld overvliegt. Voor een bedrijf is dat altijd een positief gegeven. Daarnaast is een lokale influencer niet altijd uit op klinkende munt, maar is een endorsement of gratis producten in ruil voor de diensten vaak ook een optie. Organisch samenwerken wordt tegenwoordig steeds meer de norm.
Uit onderzoek is gebleken dat koopgedrag niet ongevoelig is voor de geografische afstand tussen klant en aanbeveler. Komt de influencer uit de buurt? Dan voelt het bijna als een vriendschap. Je dwaalt door dezelfde straatjes, eet in dezelfde tentjes en shopt op dezelfde lokale markt.
Omdat de afstand tot elkaar letterlijk niet (te) groot is, schept dat een band en die creëert sociale identificatie. Als zo’n influencer dan een positief verhaal over een leuke zaak vertelt, ga je er als volger veel sneller kijken dan wanneer Kae Sutherland haar Channeltasje weer eens vanuit de zoveelste cocktailbar post.
Als je, net als ieder bedrijf, de hele wereld wilt veroveren, zul je ook lokaal je stempel moeten drukken. We blijven het echt zeggen: werk aan een solide fundering voordat je loskomt van de grond. Lokale influencers zorgen er juist voor dat grote merken een authentiek karakter krijgen en er positieve mond-tot-mondreclame rondgaat, zodat zowel de beleving als de conversie gegarandeerd in je voordeel werkt.
Houd bij het samenwerken met een lokale influencer niet te hard vast aan het aantal volgers, maar kijk naar het engagement. Wordt er veel (positief) gereageerd? Reageert de desbetreffende persoon terug? Hoe zien de conversaties eruit? Wordt de influencer veel getagd? Allemaal factoren die je bedrijf of product water met een goede scheut pokon geven.
Wil je meer inspiratie? Wij verzamelden voorbeelden van niet-standaard samenwerkingen en laten zien waarom dit juíst werkt!