Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Zachte data zijn vaak het ondergeschoven kindje van data driven marketing, de toverformule waar prospects, leads en conversie onlosmakelijk mee zijn verbonden. Maar als je het ons vraagt, speelt zachte data juist de hoofdrol in de samenstelling van de ideale klantervaring.
Data driven marketing is de absolute toekomst en voert al jaren de meest actuele marketingtrends aan. Versta jij als bedrijf dat, dan ben je haast onoverwinnelijk. Data voedt marketing met onmisbare informatie waar een bedrijf naar kan acteren.
Deze gebruikersdata delen wij in dataland op in harde data en zachte data. Hieronder leggen wij met concrete voorbeelden het verschil uit.
Onder harde data verstaan wij statische data die niet of nauwelijks verandert.
Voorbeelden van harde data:
Zachte data vertelt iets over iemands’ interesses en voorkeuren. Dit betreft vooral aannames op basis van het gedrag van een (site)bezoeker. Zachte data is vloeibare, dynamische data.
Voorbeelden van zachte data:
Het is geen verrassing dat harde data het meest geliefd is bij de marketeers. Het zijn makkelijker te verzamelen en te verwerken. Deze data wordt zwart op wit gepresenteerd, nog net niet op een schoteltje met gouden randje. Het zijn gegevens die vaststaan en dus ook kloppen. Daarom gaan marketeers er veelal goed op. Maar hier komt even een reality check: hoe weet je dat wat je op basis van de harde data terugschuift ook daadwerkelijk geapprecieerd wordt?
Stel, je bent een reisaanbieder en hebt een klant die reeds enkele reizen binnen Europa heeft afgenomen. Dat weet je, want je kunt de koophistorie van je klanten inzien. Nu wil je deze klant, in samenwerking met een verzekeringsmaatschappij, een reisverzekering met Europadekking aanbieden. Maar wat blijkt: de betreffende persoon heeft recent meermaals naar reizen in Azië gekeken. Dit zou kunnen betekenen dat hij serieus overweegt om de oversteek te maken.
Als je alleen naar de harde data kijkt, dan doe je niets met deze informatie en zet je je initiële aanbod door. Had je dit gegeven wel meegewogen, dan had je er misschien voor gekozen om deze klant een reisverzekering met een wereldwijde dekking aan te bieden.
Dit voorbeeld illustreert waarom je als marketeer ook serieus naar de zachte data moet kijken, al zijn ze impliciet en aan verandering onderhevig. Maar is juist die flexibiliteit niet ook een heel mooi aspect van een datagedreven groei?
Zachte data uitlezen vergt analytisch vermogen en geduld, maar geduld loont. Daar waar harde data voor de eerste frames zorgt, komt de zachte data met persoonlijke inkleuring. Hiermee kun je je doelgroep van een nog betere, passendere en persoonlijkere service voorzien.
Gebruik je bij voorkeur alleen harde data? Dan loop je het risico om je blind te staren op valse zekerheid. Zachte data nodigt juist uit om steeds opnieuw naar je klant te kijken en te bewegen met diens ontwikkelingen. Schiet je dán meermaals in de roos, dan heb je gegarandeerd en ambassadeur for life.
Je kunt je zachte data-optimalisatie natuurlijk ook een handje helpen door er een passende Customer Data Platform (CDP) op los te laten. Een goed CDP verzamelt gefragmenteerde zero en first party data uit meerdere bronnen en zorgt voor klantgerichte marketing in elke fase van de customer journey. Je krijgt op die manier klantprofielen op individueel niveau die met de persoonlijke flow van de klant mee bouncen, waar je vervolgens je marketing en communicatie op kunt aanpassen.
In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, kun je zachte data niet alleen online, maar ook offline verzamelen. Met behulp van een spotter, mystery shopper of AI-technologieën kun je monitoren welke delen van je winkel het drukst bezocht worden, welke artikelen het vaakst de aandacht trekken, hoe de houding van de bezoekers en hun reactie op het assortiment en de etalage is.
De eindconclusie is dat een combinatie van harde data met veel zachte data het perfecte recept is voor meer conversie en hogere klanttevredenheid. En waar bestaande klanten in de regel voor meer omzet zorgen dan nieuwe klanten, is dit een uiterst interessant gegeven. Doordat je je klanten met behulp van de data-combinatie relevante en persoonlijke content op maat kunt bieden, zullen ze graag bij je terugkomen.