Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Wil je een succesvolle marketingcampagne? Tuig het op met een game-twist. Gamification wordt al decennialang ingezet in bijvoorbeeld het onderwijs, bedrijfsprocessen en natuurlijk de marketing om de doelgroep op een speelse manier richting het gewenste resultaat te bewegen.
En met succes!
Meestal heb je het niet eens door, maar gamification kom je overal tegen. En overal is ook echt o-ver-al. Op websites, op social media, op tv, op straat, in de supermarkt, in boeken en tijdschriften… Overal waar een spelelement of -techniek aan een niet-speelomgeving is toegevoegd is er sprake van gamification. De term is ook meteen verklaard. En weet je wat het mooie is: het onbewuste van de mens is er dol op.
TIP: Wil je meer weten over hoe ons brein m.b.t. marketing werkt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse mailing, waarin we elke keer een neuromarketing onderdeel uitlichten aan de hand van een relevante inhaker!
(Wanneer je je inschrijft voor de marketingkalender, kun je het vakje voor de neuromarketing mailing aanvinken. Aanrader!)
Ja ik wil hier meer over weten!Denk bijvoorbeeld aan de spaaracties van de Albert Heijn. Hoe vaak heb je niet een extra boodschapje gepakt om nog een Efteling zegel te kunnen plakken?
De Doritos Roulette is nog zo’n mooie: speel een spel terwijl je chips eet. Of de online kras-en-win actie van Coca-Cola, Nikefuel van Nike, welke je prestaties meet en die in punten omzet. En ook het oplopende metertje van LinkedIn welke je laat zien hoe ver je je gegevens al hebt ingevuld…allemaal vormen van marketing-gamification. En dit is nog maar het topje van de ijsberg.
Gamification betrekt de consument actief bij het product of merk. Het motiveert om iets te doen of ermee door te gaan, met onderaan de streep een positieve beleving, erkenning of beloning. Pas je dit element als marketeer op correcte wijze toe, dan heb je binnen no-time de gewenste interactie met je (potentiële) klant en beïnvloed je op speelse wijze zijn gedrag ten behoeve van de door jou gestelde doelen.
Onze bovenkamers zijn een marketingspeeltuin van complexe aard. Zoals je ongetwijfeld al weet, nemen wij 95% van onze beslissingen onbewust. De meeste marketingcampagnes zijn vooral praktisch en functioneel van aard. Ze vergen te veel denkwerk, waardoor ons brein ze vaak moeilijk kan verwerken. Wil je een klinkende campagne? Dan moet je als marketeer echt per detail opletten dat je goed op de emotie zit.
Het spelen van spelletjes ervaren wij bewust én onbewust als een plezierige aangelegenheid. We gebruiken daarbij meerdere zintuigen en onze instincten nemen dan weer even de leiding. Tijdens het spelen produceert ons brein de ‘feel-good’ stofjes serotonine, endorfine, dopamine en oxytocine, wat door de spelelementen als ‘uitdaging’ en ‘beloning’ wordt veroorzaakt. Huist je marketingcampagne een game-factor, dan sla je op die manier een solide brug naar de emotionele binding met je product of merk.
Vanaf de millennial-generatie speelt raming een grote rol in het dagelijks leven van de consument. Veruit het grootste deel ervan is met een game console, een Nintendo controller en een mobiele telefoon opgegroeid. De doorvertaling van de game-factor naar de marketing is hier een logisch gevolg van.
Daarnaast speelt social validation een belangrijke rol. Speel jij mee, dan zullen anderen spoedig volgen. Mensen conformeren zich graag aan anderen en willen daarbij ook laten zien dat ze hetzelfde gedrag vertonen. Soms tot aan ellebogenwerk toe. Je winst ligt nu voor het oprapen.
TIP: Geef, indien mogelijk, de deelnemers inzicht in elkaars score, resultaten of prestaties. Door vergelijkingsdrang gaat men nóg actiever deelnemen en wordt daarnaast ook de totaalervaring van het gamificationproces positief beïnvloed.
Tevens faciliteert gamification je marketingstrategie een omnichannel karakter. Online campagnes kunnen soepel naar in-store activiteiten worden doorgetrokken. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde hoeveelheid badges die een speler online verzamelt en in de winkel voor een bepaald kortingspercentage kan inwisselen.
Ons advies? Neem, indien mogelijk, altijd een game-element in je marketingcampagne op. Het kan subtiel of uitbundig, hier liggen talloze mogelijkheden voor je marketingcreativiteit. En wil je gamification efficiënt en succesvol implementeren? Neem de onderstaande punten dan zeker mee in je strategie.
Check voor een leuk voorbeeld van omnichannel gamification van eigen bodem de case van onze eindejaarscampagne. Daarin hebben wij een zelfbedacht spelelement de hoofdrol gegeven en onze klanten waren er helemaal weg van!