Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Design is een speeltuin voor volwassenen. Het blijft veranderen, vernieuwen en verwonderen. Het kan je merk maken of breken. Want hoe kun je er, met het aanbod in overvloed, nog uitspringen? Door voorop te lopen en te durven! Laat je inspireren door de designtrends voor 2023.
De Retro trend is in de mode-industrie al een tijdje aanwezig, maar komt nu ook steeds meer in de designwereld terug. Hoe je deze kunt herkennen? Retro designs worden gevormd door verschillende vormen, kleuren en texturen. Met een grain over je design kom je al een heel eind. Wanneer je hier nog een lekker verzadigd, vintage kleurenpallet en een jaren ’80 lettertype bij gebruikt ben je ready to go!
Zelf hebben wij deze designtrend ook toegepast voor onze klant Toyota. We kregen de vraag om Toyota-rijders op te roepen om hun mooiste herinnering aan een Toyota te delen. Omdat dit ook mocht gaan over een Corolla E10 uit 1970, vonden wij een retro design hierbij erg passend!
3D maakt steeds meer zijn opkomst. Dit mede doordat het steeds makkelijker wordt om 3D elementen toe te passen. Of het nu om objecten of typografie gaat, bij 3D krijg je echt het gevoel alsof je iets vast kunt pakken. Denk maar eens aan de Metaverse designs.
Terug van weggeweest! Dit klassieke font wint, net als andere oude trends, weer steeds meer terrein. Fonts in serif zorgen voor nostalgie in je design, het roept een gevoel van veiligheid en traditie op en brengt karakter met zich mee.
Al deze waarden sloten aan bij onze klant Nieuwgeluk. Bij de re-branding van het merk hebben we dus gekozen voor een Serif font.
Dat Artificial Intelligence in opkomst is, is geen verrassing meer. Sommigen zijn zelfs van mening dat designers over een tijd niet meer nodig zijn. Maar wat ons betreft is een creatief brein onvervangbaar.
Wel kan het helpen om je creatieve idee makkelijker te vertalen naar een design. Zie het als een collega. Je blijft elkaar uitdagen. Zo kan het bijvoorbeeld handig zijn wanneer je een persona gaat ontwikkelen en hier een fictief persoon bij nodig hebt. Ook bestaan er programma’s waar je jouw teksten door een avatar kan laten vertellen, bijna niet van echt te onderscheiden. Ideaal voor als je er niet van houdt om voor de camera te staan.
Met alle innovatieve technologieën is dit een trend die we veel gaan zien komend jaar. Met het verlangen naar moderne en vooruitstrevende producten, kan design hierin niet achterblijven. Futurisme is in de architectuur al duidelijk zichtbaar. Kenmerken van een futuristisch design zijn dynamisch, organisch, modern en vaak met elementen als waves, wireframes, moderne patronen en een blauwe gloed.
Waarschijnlijk ben je inmiddels allang aan de dark mode op je devices gewend; in het leven geroepen om je ogen wat meer rust te geven. Het is simpelweg niets meer dan een donkere achtergrond met een lichte tekst.
Whatsapp, Google en de socials zijn allemaal beschikbaar in deze donkere modus en dat is niet voor niets. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat bezoekers langere tijd op een website doorbrengen, wanneer deze in de dark mode staat. Wellicht interessant om de gebruiker ook de optie voor dark mode op bijvoorbeeld je website of nieuwsbrief te geven.
Typografie wordt steeds meer het centrale element van een ontwerp. Groot, klein, dik, sierlijk of juist organisch, alles kan, zolang het maar opvalt!
Een mooi design is in deze tijd allang niet meer genoeg. Overal waar we kijken komt bewegend beeld voorbij. Bewegend beeld trekt onze aandacht en zorgt ervoor dat we ergens langer naar blijven kijken. Bovendien geeft het extra diepgang aan je design, zeker een goede stap om toe te voegen dus!
Wil jij graag een toffe animatie, maar weet je niet waar je moet beginnen? Hit us up! Wij kunnen je hier zeker bij helpen.
Het Brutalism is een reactie op de minimalistische trend die we de afgelopen jaren veel voorbij zagen komen. Blijkbaar hebben we weer even genoeg van less is more en is het tijd om te schreeuwen. Brutalism is namelijk bedoeld om van je scherm af te spatten. Rauw, random en groots. Maar toch bij elkaar passend.
De consument verlangt meer en meer naar een unieke ervaring. AR en VR worden daarom, dankzij de unieke user experience, steeds populairder. Dankzij deze interactieve ervaring hebben merken de kans om zich op unieke wijze te onderscheiden.
‘Fysiek’ shoppen kan volledig digitaal en ook het aanbieden van een cursus of workshop kan een unieke VR ervaring worden. Steeds meer bedrijven zetten deze stap en dit zal zich in 2023 zeker voortzetten.
Spreekt een (of meerdere) van bovenstaande designtrends je aan? Laat het ons vooral weten, we denken graag met je mee hoe we de trend het beste kunnen laten aansluiten bij jouw bedrijf.