Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Zoals we in onze vorige blog vertelden, kruipt de cookieless era steeds dichterbij. Als het in 2023 zover is, dan zit je als marketeer met een beetje pech tot aan de nek in de penarie. Want, waar je vroeger bijna blind kon varen op de data die je zo kant-en-klaar had, zul je nu je eigen puzzel moeten leggen.
De cookieless era voorspelt een enorm verlies aan data. Dit is beangstigend, maar wij gaan dit wel even nuanceren. Met de juiste tools heb je nog altijd bruikbare databulken tot je beschikking. Het ongemak zit `m vooral in de anonimisering van een grote groep data, zodat je die data niet meer klakkeloos kunt retargeten. Maar geen paniek, met een beetje omdenken kun je je werk gewoon blijven doen!
Je nieuwe koers zou bijvoorbeeld kunnen bestaan uit zowel technische aanpassingen als een ethische manier van adverteren. Over dat laatste later meer. In deze blog laten wij zien wat je op technisch vlak kunt doen om ook in de cookieless era stevig in het zadel te zitten.
Een belangrijke, zo niet dé belangrijkste, partner in crime wordt de server-side tag. Fair warning: een juiste implementatie van server-side tagging vereist een paar centen, tijd en een zeer kundige digital marketing agency. Maar absoluut de moeite waard als je straks dataverlies vreest.
Data die via server-side tagging binnenkomt is namelijk wél geschikt voor remarketing. Daarmee is het een sterke en stabiele lange-termijnoplossing waar je als marketeer echt veel aan hebt.
Computertaal is vaak een hoop abracadabra. In simpele woorden komt server-side tagging hierop neer: wanneer iemand jouw (server-side tagged) website bezoekt, dan gaan zijn of haar gegevens eerst naar een externe server, waarvan jij de eigenaar bent.
Dit betekent dat alleen jij in het bezit bent van de gegevens en je zelf bepaalt wat je met die data doet. Bij de nu gebruikte client-side tracking is deze server niet aanwezig en gaat de informatie zonder enige filter naar de externe tracker. En dat is binnenkort, zo legden we al eerder uit, een no-go.
…dat al die informatie straks verloren gaat, want de externe trackers vangen bot doordat tracking preventie die third party cookies blokkeert. Als jij aan de slag gaat met server-side tagging, dan ligt die relevante informatie mooi in jouw mandje. Die informatie kun je verwerken, filteren en alleen dat wat je nodig hebt doorsturen naar bijvoorbeeld Google Analytics.
Om dit te bewerkstelligen moet je je website aan de achterkant iets anders (laten) inrichten en die externe server realiseren. Hier is tijd, geld en vakmanschap voor nodig. Werk je veel met adverteren en remarketing? Dan is dit de investering zeker waard. De uitkomst is dat je je werk bijna als vanouds kunt blijven doen.
Doordat de gegevens via jouw website naar een door jou gerealiseerde server gaan en jij ook diegene bent die ze gebruikt, wordt het first data. Er zit nu geen externe tracker tussen die de gegevens in bulken doorverkoopt. Jij verzamelt ze en jij gebruikt ze. En dat mag gewoon! Maar ga daar ook op die manier mee om. Ook de verantwoordelijkheid voor de verzamelde gegevens ligt nu bij jou.
Server-side tagging helpt je al behoorlijk uit de puree. Maar mocht je op technisch vlak tot aan de tanden gewapend willen zijn tegen de cookieless era, dan raden wij naast server-side-tagging nog drie dingen aan:
Omzeil de tracking preventie door gebruik te maken van tracking preventie tooling zonder daarmee de privacy van de bezoeker te schenden. Er worden zo nog altijd gegevens verzameld, alleen bieden de gegevens die de tracking prevention tooling boven water haalt slechtst geanonimiseerde, statistische inzichten.
Deze informatie kan niet gebruikt worden om de bezoekers te remarketen, maar biedt wel een grote bron aan informatie waar je als marketeer uit kunt putten. Bovendien verlengt de tracking prevention tooling de karige, slechts 24-uur durende, levensduur van de cookies tot 180 dagen.
Universal Analytics (beter bekend als Google Analytics 3) gebruik je waarschijnlijk al. In de aanloop naar de cookiesless era heeft Google nu Google Analytics 4 (GA4) met een betere focus op de privacy van de gebruikers beschikbaar.
De implementatie van GA4 is op zichzelf geen oplossing tegen dataverlies, maar wel een essentieel onderdeel van een nieuwe strategie. Zo biedt GA4 bijvoorbeeld al een oplossing voor de tegenwoordig steeds vaker voorkomende data-gaps door ze op basis van machine learning voorspellingen in te vullen.
Tip:
Zeker in tijden van verandering is het belangrijk om een Single Source of Truth te hebben. Een systeem dat alle operationele data van verschillende bronnen verzamelt, inzichtelijk maakt en het rekenwerk doet. Grote kans dat je nu nog met veel verschillende bronnen werkt die data produceren, verzamelen en opslaan. Doe jezelf een lol en bundel die onoverzichtelijke datasilo’s in één centrale hub. Dat alleen al geeft zoveel meer rust in je werk!
Wil je een Single Sourse of Truth, maar weet je niet welk systeem het beste bij je past? Wij kijken en denken graag met je mee. Hier vind je een voorbeeldcase van onze implementatie van Selligent als Single Source of Truth.