Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Nu Google Analytics in diverse Europese landen onder vuur ligt vanwege het niet naleven van de privacyregelgeving, wordt het ook Meta (het moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram) een beetje heet onder de voeten. En een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Rap na het tumult rondom Google Analytics stelde Meta wellicht ook uit Europa te zullen vertrekken. Later volgt de ‘nee, we hebben zeker geen intentie om te vertrekken. Maar weet wel dat onze diensten van de gegevensuitwisseling afhankelijk zijn’. De gegevensuitwisseling tussen de EU en de VS die al een geruime tijd tegen de ene rots na de andere aanvaart? Yep. Precies die.
Wat Meta zegt is: ‘Wij willen echt niet weg hoor, maar als de regelgeving niet in ons voordeel wordt aangepast, dan zullen we wellicht wel moeten’. Maar de verborgen boodschap heeft meer weg van een ordinair dreigement dan van een bedrijf in het nauw. Want als Meta ineens de spullen pakt, krijgen de vele miljoenen privé- en zakelijke gebruikers het toch even lastig. Niemand die dát wil en Meta weet dat natuurlijk ook. Dus is daar een pressiemiddel om toch nog haar zin (proberen) door te drukken.
Hoewel Facebook, voor het eerst in haar achttienjarige bestaan, een dalend aantal dagelijkse gebruikers over het laatste kwartaal van 2021 moest melden, is het sociale platform nog steeds ongekend populair onder persoonlijke en zakelijke gebruikers. Instagram ook trouwens.
Nu ook Meta met de kwestie rondom Google Analytics een indirecte waarschuwing heeft gekregen, is de psychologische oorlog begonnen. Als de EU haar mensen met Meta ‘brood en spelen’ wil blijven bieden, zal de huidige privacyregelgeving rap moeten versoepelen.
Een kleine duik in de geschiedenis leert ons dat afspraken over data-uitwisseling tussen de EU en de VS al een tijdje op los zand staan. In 2015 was Safe Harbour, een schikking tussen de EU en de VS, al nietig verklaard door het Europees Hof. Daarvoor in de plaats kwam het EU-VS Privacy Shield dat door hetzelfde Europees Hof in 2020 werd ontmanteld.
De reden voor het onklaar maken van de bepaling was beide keren hetzelfde: zowel de werkwijze als de uitkomst ervan bleek uiteindelijk strijdig met de GDPR.
Hoewel het Privacy Shield in feite is afgeschoten, wordt daar in praktijk nog gebruik van gemaakt. En net als Google Analytics neemt Meta actief deel aan de gemaakte afspraken uit het Privacy Shield om gegevens van Europese burgers op Amerikaanse servers te kunnen zetten. Iets waar de EU niet heel blij van wordt.
Nu Google Analytics een ferme tik op de vingers heeft gekregen en de privacy-beerput weer wagenwijd openstaat, moet Meta natuurlijk ook een statement maken. Want guess who’s next!
Na de val van het Privacy Shield zijn de EU en de VS met elkaar om tafel gegaan om een nieuwe en betere versie ervan te construeren. En die tafel, daar zitten ze nog steeds. De VS wil snelheid, de Europese Commissie is terughoudend. Ze heeft geen zin in nog een draai om de oren van het Hof van Justitie.
Zolang er niets wordt besloten, bevinden dataverwerkers uit de States zich in een grijs gebied waar gedoogpolitiek hoogtij viert. Want we weten allemaal dat de gegevens de trans-Atlantische oversteek naar de VS-based servers gewoon maken. En waar meerderman komt, moet minderman wijken. Zolang het een beetje onder de radar blijft, kunnen Meta, Google en vele anderen gewoon ‘hun werk’ blijven doen.
In theorie leunen dit soort bedrijven nu op rammelende standaardclausules. In praktijk hopen ze dat er geen haan naar kraait. Nu de privacy-kwestie weer open en bloot op tafel ligt, moet Meta ons er even aan herinneren hoe belangrijk haar diensten in Europa zijn. En dit doet ze slim. De eerste berichten zijn: ‘Mogelijk verdwijnen Facebook en Instagram binnenkort uit Europa’.
Met zo’n bericht wil Meta vooral snel een harde klap geven. Paniek zaaien. Want OMG! Geen Facebook én geen Instagram! Dat is voor de gewone man en ook voor het bedrijfsleven, echt even schrikken. Vreemd genoeg wordt WhatsApp niet in het rijtje van de mogelijk vertrekkende diensten genoemd. Dat even terzijde.
En Meta is, as we speak, bezorgd over het uitblijven van nieuwe afspraken over het delen van de gegevens van de Europese gebruiker met de VS. Want nothing is for free, ook al lijkt het soms wel zo. Wij denken gratis gebruik van Facebook en Instagram te maken. Maar net als Google betalen wij Meta in data. Dat(a) van onszelf en dat van anderen.
Maar de Europese markt is voor Meta nog een veel te lekker snackje om nu al op te geven. Dus geen zorgen. Het zal de komende tijd nog piepen en kraken, voorlopig is Meta echter nog niet uit Europa vertrokken.
Zeg nooit nooit natuurlijk, toch denken wij dat zolang het Hof van Justitie bedrijven als Meta en Google niet zelf hardhandig de deur wijst, ze zich hier, weliswaar mokkend, gewoon blijven ophouden. Heb jij nog mooi de tijd om je schaapjes op het droge te krijgen ?.