Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
In je zoektocht naar een data-analyseprogramma kies je al snel voor Google Analytics omdat het gratis, makkelijk en gangbaar is. Het is zo gangbaar dat je bijna zou vergeten dat er ook voldoende alternatieven zijn. Volwaardige alternatieven die er vaak een veel ethischere werkwijze op nahouden en het wél nauw met de privacyregels nemen.
Nu de Oostenrijkse waakhond heeft besloten dat het gebruik van Google Analytics in Oostenrijk een no-go is en er nu ook in Nederland en Noorwegen onderzoeken naar de datagigant lopen, loont het de moeite om rond te shoppen voor een passend alternatief. Om straks geen paniekvoetbal te hoeven spelen. Het verhaal rammelt aan alle kanten en wij denken dat Google op een goede dag (voor)goed van zijn voetstuk kukelt. Ons advies in deze: wacht dat moment niet af.
Om je alvast op weg te helpen lichten wij drie bedrijven uit die puik werk leveren en privacybescherming, functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben.
Deze alternatieven bieden allemaal een aanzienlijke hoeveelheid minder data en informatie en dat is niet per definitie een nadeel. Sterker nog, het kan juist een verademing zijn. Als je er eenmaal mee werkt, zal je je waarschijnlijk afvragen of je die dichte jungle van informatie die je van Google Analytics kreeg echt allemaal nodig had. Kort en krachtig blijkt vaak een veel efficiënter devies. Je moet alleen anders durven kijken. Denken. Doen.
Zoals de naam al zegt (‘Matomo’ betekent in het Japans ‘fatsoenlijk’) is Matomo een keuze die deugt. Niet voor niets hebben grote namen als Amnesty International, Red Bull, NASA en de Verenigde Naties het analyseprogramma van Matomo in gebruik. Het is een open-source statistiekprogramma dat, in tegenstelling tot Google Analytics, niet aan sampling doet. Matomo analyseert álle data waardoor de resultaten een natuurgetrouwe afspiegeling van de realiteit zijn.
Ten aanzien van databeheer kun je bij Matomo kiezen uit twee opties:
In het laatste geval weet je zeker dat de data volledig in jouw beheer blijft. Matomo is een degelijke, gebruiksvriendelijke en overzichtelijke analysetool met aanzienlijk minder datahonger dan de vrienden van Google Analytics. Matomo download je gratis, voor sommige plug-ins moet je iets bijbetalen.
Fathom is naar eigen zeggen ‘website analytics that doesn’t suck.’ Een bedrijf met Canadese roots en een Duitse server voor het Europese verkeer dat geen data, maar software verkoopt. En inderdaad, bij Fathom staat alles in het teken van integriteit, eenvoud en gebruiksvriendelijkheid.
Fathom is sober en overzichtelijk en laat je niet alleen afvragen of je die verstikkende overkill aan informatie en data die Google Analytics je voorschotelt wel allemaal gebruikt, maar je ook laat inzien hoeveel informatie Google Analytics eigenlijk in handen heeft om de boterham mee te beleggen. Een waardevolle reality check, gratis bij je abonnement, die je vanaf $ 14,00 per maand kunt afsluiten.
Dichterbij huis hebben we Simple (niet te verwarren met de mobiele budgetprovider Simpel!). Dit Amsterdam-based bedrijf heeft zelfs de servers in Nederland. Lokaler dan dit gaat het niet worden!
Ook zet Simple in op een ethische manier van dataverzameling en levert je alleen de broodnodige statistieken waar je meteen wegwijs in bent. Privacy en eenvoud zijn de focus, maar dat had je met die naam nog vast niet geraden ?. Net als Fathom gebruikt ook Simple geen cookies (en heb je dus niet die irritante cookiemelding op je site!) en vanaf € 19,- per maand kun je met deze privacy first company aan je zijde volop met je marketing aan de slag.
Dit was onze top drie, maar er zijn naast Google Analytics nog volop mogelijkheden om dataverzameling te realiseren. En kies je voor een cookie-loze optie, dan ben je ook meteen goed voorbereid op de cookieless era die, as we speak, ook al voor de deur staat. Die frisse wind, die gaat er gegarandeerd komen. Onder welke vlag vaar jij?